Rozbiłeś słoik w sklepie i sprzedawca oczekuje zapłaty? Sprawdź, jakie masz prawa

Chwila nieuwagi, dźwięk rozbitego szkła i wielkie zakłopotanie – takie sytuacje to niemal codzienność w dyskontach spożywczych. Mowa o strąceniu z regału np. słoika z ogórkami podczas robienia zakupów. Czy w takiej sytuacji kosztami powinien zostać obciążony konsument?

Kiedy personel sklepu może od nas oczekiwać zapłaty np. za rozbity słoik podczas zakupów?
Kiedy personel sklepu może od nas oczekiwać zapłaty np. za rozbity słoik podczas zakupów?123RF/PICSEL

Kto ponosi winę za rozbity słoik w sklepie?

Rozbicie słoika lub butelki, które oferowane są w sprzedaży, to częsty widok w sklepach. Zazwyczaj do takich incydentów dochodzi na skutek nieuwagi klienta lub nieodpowiedniego ułożenia towaru. Rzecz jasna, zawartość potłuczonego słoika nie nadaje się już do spożycia, zatem dana placówka ponosi w tym przypadku stratę. Czy osoba, która w niezamierzony sposób doprowadziła do zniszczenia takiego towaru, powinna za niego zapłacić?

Zgodnie z art. 546. Kodeksu cywilnego, który definiuje obowiązki sprzedawcy wobec konsumenta: "Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów".

W praktyce oznacza to, że towar na regale powinien być ułożony prawidłowo, a więc w taki sposób, by zminimalizować ryzyko jego przypadkowego zrzucenia, rozbicia i zniszczenia. Wówczas w przypadku nieumyślnego rozbicia np. słoika, konsument nie powinien być obciążony kosztami, jeśli artykuły były ułożone w nieodpowiedni sposób, czyli np. zbyt blisko siebie.

Warto jednak poinformować personel sklepu o takim zdarzeniu i podać przyczyny, które doprowadziły do uszkodzenia.

Co należy zrobić w sytuacji, kiedy to nasze dziecko rozbije słoik w sklepie? Art. 426 Kodeksu cywilnego wskazuje, że "Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę". Jeśli opiekun dziecka w momencie takiego zdarzenia sprawował nad nim pieczę, a więc małoletni nie przebywał w zupełnie innej części sklepu niż jego opiekun, kiedy doszło do stłuszczenia słoika, to koszty za uszkodzony towar nie będą nałożone.

Co należy zrobić w sytuacji, jeśli podczas zakupów przez przypadek zniszczyliśmy towar przeznaczony do sprzedaży?
Co należy zrobić w sytuacji, jeśli podczas zakupów przez przypadek zniszczyliśmy towar przeznaczony do sprzedaży?123RF/PICSEL

Kiedy należy zapłacić za rozbicie słoika w sklepie?

Odpowiedzialność finansową za rozbity słoik możemy ponieść, jeśli towar sklepowy ulegnie zniszczeniu w niezamierzony przez nas sposób, ale z naszej winy. Mowa o sytuacji, gdy np. w nieprawidłowy sposób umieścimy słoik w koszyku z zakupami i na skutek zbyt energicznego ruchu przedmiot się rozbije lub wypadnie nam z dłoni.

Wówczas kierownik sklepu może przytoczyć art. 415 Kodeksu cywilnego - "Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia", oczekując od nas zapłaty na zniszczony towar.

Rzecz jasna, kosztów związanych ze zniszczeniem towaru prawdopodobnie nie unikniemy, jeśli celowo rozbijemy np. słoik z jakąś zawartością, oferowany w sprzedaży. W takim przypadku wobec sprawcy zniszczenia stosuje się przepisy Kodeksu karnego lub Kodeksu wykroczeń, a wniosek o ściganie składa pokrzywdzony, czyli przedstawiciel danego sklepu.

Jeśli wartość zniszczonego towaru nie przekracza 800 zł, stosowany jest Kodeks wykroczeń. Wówczas sprawca może zostać ukarany karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. Jeśli doszło do celowego zniszczenia towaru o wartości przekraczającej 800 zł, sprawca odpowiada na podstawie art. 288 Kodeksu karnego, wobec czego za taki czyn grozi grzywna lub kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Jak ugotować idealne jajko? Naukowcy opracowali przepis© 2025 Associated Press