Sok z jagody kamczackiej. Wystarczy 50 ml dziennie, aby poczuć różnicę

Opracowanie Polecamy Anna Gburek

W Polsce dobrze znana jest borówka leśna i borówka amerykańska. Z roku na rok rośnie popularność także jagody kamczackiej. Ten super owoc swoimi właściwościami zdrowotnym przewyższa wszystkie znane nam jagody, a nawet aronię. Sprawdzamy, co też mają w sobie te owoce i dlaczego sok z jagody kamczackiej warto włączyć do swojej diety.

Sok z jagody kamczackiej to prawdziwa bomba witaminowa!
Sok z jagody kamczackiej to prawdziwa bomba witaminowa! 123RF/PICSEL

Właściwości soku z jagody kamczackiej

Jagody kamczackie rosną na krzewach głównie w Chinach, Rosji i Japonii. W Polsce warunki klimatyczne również pozwalają na jej uprawę i długie owocowanie, co sprawia, że z roku na rok staje się coraz popularniejsza w naszym kraju. Szczególnie że przybyła do Polski jako "jagoda długiego życia i dobrego wzroku" jak nazywają ją mieszkańcy japońskiej wyspy Hokkaido.

Nazwa ta nie jest bezpodstawna. Jagoda kamczacka zawiera znacznie większe stężenie prozdrowotnych substancji: witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy niż dobrze nam znane w Polsce borówki. Z tego powodu sok z jagody kamczackiej jest często polecany osobom z niedoborami i awitaminozą.

Jagoda kamczacka zawiera dużą dawkę witaminy C - znacznie większą niż pomarańcze, witaminy z grupy B oraz sporą dawkę witaminy A. Ponadto jest źródłem: wapnia, magnezu, potasu - dostarcza go prawie tyle samo co banan, fosforu, żelaza i krzemu. Największą jej zaletą jest jednak duże stężenie przeciwutleniaczy, które jest najwyższe spośród testowanych dotąd owoców. Swoje właściwości zawdzięcza przede wszystkim obecności polifenoli, antocyjanów, flawonoidów i kwasów fenolowych.

Jagoda kamczacka
Jagoda kamczackaCanva ProINTERIA.PL

Zastosowanie prozdrowotne soku z jagody kamczackiej

Świeże owoce jagody kamczackiej można spożywać prosto z krzaczka. Jednak ze względu na jej słabą dostępność, często zaleca się picie soku. Regularne picie tego napoju widocznie wpływa na kondycję organizmu i zdrowie.

Dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym, przeciwwirusowym i przeciwbakteryjnym znacząco zwiększa odporność organizmu na choroby. Poprawia wzrok i pamięć, wspomaga pracę mózgu. To jednak jeszcze nie wszystko. Sok z jagody kamczackiej ma silne właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu chroni organizm przed działaniem wolnych rodników odpowiadających za starzenie się organizmu czy występowanie nowotworów.

Sok ten polecany jest także osobom z ryzykiem chorób sercowych. Obniża cholesterol, ciśnienie krwi i działa ochronnie na układ krwionośny czy nerwowy. Ponadto obniża cukier, dzięki czemu zalecany jest osobom chorującym na cukrzycę.

Ciekawostką jest również fakt, że sok z jagody kamczackiej może wyraźnie zwiększyć wydolność biegową i szybkość u biegaczy. Wszystko dzięki poprawie śródbłonka naczyń krwionośnych i szybszej redukcji stresu oksydacyjnego wywołanego treningiem.

Ile dziennie pić soku z jagody kamczackiej?

Zalecaną, dzienną dawką soku z jagody kamczackiej jest 50 ml. Aby jednak cieszyć się wszystkimi jego właściwościami, należy pić go regularnie. Świetnie smakuje samodzielnie, ale także jako dodatek do wody czy herbaty.

Jak zrobić sok z jagody kamczackiej?

Ze względu na dużą ilość witaminy C i innych mniej stabilnych związków, które rozpadają się pod wpływem wysokiej temperatury, najlepiej pić sok tłoczony lub wyciskany ze świeżych owoców. Ciężko jednak uzyskać taki sok w warunkach domowych. Na szczęście wiele tłoczarni ma w swojej ofercie sok z jagody kamczackiej.

Sok z jagody kamczackiej
Sok z jagody kamczackiejCanvaProINTERIA.PL

Jeśli jednak masz swoje owoce i chcesz samodzielnie zrobić sok z jagody kamczackiej, jest to możliwe. Potrzebujesz do tego przynajmniej 1 kg owoców, cukru i wody. Jak go przygotować?

Przygotowanie soku z jagody kamczackiej:

  1. Kilogram jagód kamczackich zalej 0,5 l wody. 
  2. Następnie dodaj cukru, jego ilość dopasuj do swoich preferencji smakowych. 
  3. Na 1 kg owoców zaleca się 1 kg cukru, ale możesz użyć go także mniej, aby uzyskać mniej kaloryczny i orzeźwiający sok. Cukier możesz zastąpić także innym słodzikiem np. ksylitolem.  
  4. Owoce wraz z cukrem i wodą gotuj na małym ogniu przez 20 min
  5. Następnie wystudzony sok należy przelać przez gęste sito do butelek. 
  6. Jeśli chcesz przedłużyć jego świeżość, warto butelki z sokiem pasteryzować w wodzie lub piekarniku.  

Tak przygotowany sok będzie prawdziwą bombą witaminową w okresie jesienno-zimowym, kiedy najmocniej potrzebujemy produktów wysokowartościowych.

Przeczytaj także:

Prosty sposób na odchudzanie - domowa woda owsianaInteria Kulinaria

Polecamy

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas