Zmiany w legitymacji emeryta. Co musi wiedzieć każdy senior?
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej informuje, że dostępna jest już nowa wersja elektronicznej legitymacji emeryta i rencisty - dokumentu, który przysługuje każdej osobie w momencie przejścia na emeryturę lub rentę. Co się zmieniło?
Zobacz również:
Ważne zmiany w legitymacji emeryta. Co musi wiedzieć każdy senior?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że seniorzy posługujący się legitymacją mogą liczyć na takie udogodnienia jak m.in.:
- zniżki na komunikację miejską,
- bilety do kin, muzeów i teatrów,
- obniżone ceny za zabiegi rehabilitacyjne,
- zniżki na pobyty w sanatoriach.
Warto korzystać więc zarówno z legitymacji klasycznej jak i z aplikacji, tym bardziej, że teraz dostępna jest już jej nowa wersja. Z odświeżonego dokumentu usunięto wzmiankę o jego nieważności. Wszystkie dane dotyczące ważności dokumentów są teraz integralną częścią aplikacji.
Wprowadzone zmiany wymuszone były koniecznością dostosowania się do obowiązujących przepisów i standardów technologicznych współczesnych urządzeń mobilnych.
Czy posiadanie legitymacji w formie cyfrowej jest obowiązkiem emeryta?
Posiadanie legitymacji w wersji cyfrowej jest opcjonalne - osoby posiadające dokument w formie fizycznej mogą nadal z niego korzystać. Seniorzy, którzy chcieliby jednak korzystać z wersji mobilnej mogą skorzystać z rad Gertrudy Uścińskiej, byłej prezes ZUS.
Osoby, które jeszcze nie miały do czynienia z cyfrowym portfelem dokumentów, mogą ściągnąć aplikację z Google Play oraz App Store. Należy się zalogować, wybrać opcję "dodaj dokument", a następnie z dostępnej listy wybrać legitymację emeryta-rencisty. Po tej operacji ikona mLegitymacji pojawi się na ekranie głównym urządzenia
Legitymacja emeryta-rencisty to dokument, który przysługuje każdej osobie w momencie przejścia na emeryturę lub rentę. Dokument ten wydawany jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a do jego posiadania uprawnia prawo do otrzymywania:
- świadczeń emerytalnych
- emerytur pomostowych
- rent
- rent socjalnych
- nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych.
Aby otrzymać legitymację emeryta-rencisty, należy złożyć wniosek do właściwej jednostki ZUS. Można to zrobić osobiście lub za pośrednictwem poczty. Formularz, który jest wymagany, otrzymamy na miejscu lub znajdziemy w wersji do pobrania na stronie internetowej.