Bolą cię stawy i mięśnie? Zmień dietę!

Wegetarianie są nie tylko zdrowsi, ale i znacznie sprawniejsi.

Jeśli czujesz się osłabiona, bolą cię mięśnie i sztywnieją stawy, a nie jesteś przeziębiona czy chora i wyniki badań masz w normie, to znak, że najprawdopodobniej... źle się odżywiasz! Niektóre pokarmy mogą wywołać w twoim organizmie reakcję alergiczną, objawiającą się właśnie bólem stawów i mięśni. Wystarczy więc, że dowiesz się, które produkty cię uczulają, wyeliminujesz je z diety i od razu poczujesz się lepiej.

Co nasila alergię?

Reklama

Wiele pokarmów nasila reakcję alergiczną organizmu, który zaczyna sam siebie atakować. Reumatoidalne zapalenie stawów i fibromialgia (nazywana potocznie reumatyzmem mięśni) to przykłady chorób wywołanych między innymi nieodpowiednią dietą. Najczęstszymi alergenami są: mleko i jego przetwory, tłuszcze, produkty zawierające gluten, mięsa, a także kukurydza. Ale uczulać może też kawa, czekolada, owoce cytrusowe, dodatki poprawiające smak potraw. Medycynie znane są przypadki chorych, którym obrzęki stawów i bóle mięśniowe uniemożliwiały normalne życie. Podawanie środków przeciwbólowych dawało krótkotrwałą poprawę i dopiero wyeliminowanie z diety pokarmu uczulającego przyniosło nie tylko chwilowe ustąpienie bólu, ale i w wielu przypadkach całkowite wyleczenie!

Warzywa górą!

Wieloletnie obserwacje stanu zdrowia chorych cierpiących na bóle mięśni i stawów dowodzą, że najzdrowsza jest dieta wegetariańska wzbogacona o tłuste ryby. Warzywa i owoce zawierają dużo witamin - głównie A i E, które pomagają wyłapać w organizmie przeciwciała wywołane przez rozregulowany układ odpornościowy. Lekarze zalecają również jedzenie roślin strączkowych, zawierających witaminy z grupy B, głównie B6, która działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Podobne właściwości mają również kwasy omega-3, w które obfitują oleje roślinne i morskie ryby. W codziennej diecie nie może też zabraknąć zielonych oraz pomarańczowych warzyw i owoców, bogatych w wit. C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu i w efekcie chrząstek stawowych.

Dr Ireneusz Wójcicki

Dowiedz się więcej na temat: dieta

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje