Reklama

Reklama

Bolesne pięty - przyczyny i leczenie

Z dolegliwościami w tej części stopy zgłaszamy się do specjalistów prawie tak często, jak np. z odciskami na palcach. Niestety, tych kłopotów trudniej się pozbyć.

Okazuje się, że to samo, co szkodzi przedniej części naszych stóp (i sprzyja halluksom czy odciskom), może być niekorzystne również dla pięt. Długie stanie, chodzenie w niewygodnych butach (na wysokim, ale także zupełnie płaskim obcasie), nadwaga ciała, nieleczone wady postawy przyczyniają się do zmian w obrębie mięśni i kości pięty, rozwoju bolesnych stanów zapalnych i zwyrodnień.

Reklama

Co może ci dolegać?

Stan zapalny mięśnia znajdującego się pod stopą. To najczęstszy powód bólu pięty. Do zapalenia dochodzi w miejscu, w którym mięsień przyczepia się do kości pięty (tzw. rozcięgno podeszwowe). Typowe jest to, że ból jest najsilniejszy rano po wstaniu z łóżka oraz po długim siedzeniu (np. w pracy).

Ostroga piętowa czyli kostna narośl na spodzie pięty. Najczęściej jest skutkiem starzenia się narządu ruchu i naturalnych zmian zwyrodnieniowych (które mogą być szybsze, jeśli często przeciążasz stopy). Ostroga drażni rozcięgno podeszwowe, które reaguje stanem zapalnym i dolegliwościami jak wyżej. Ból może ci też dokuczać podczas długiego chodzenia (zwłaszcza po twardym) oraz biegania.

Pęknięcie kości pięty: Może do niego dojść np. podczas zeskakiwania z drabiny lub zbyt mocnego postawienia nogi na twardym podłożu. Silny ból nie pozwala chodzić. Pięta jest opuchnięta, zasiniaczona.

Co zapewni ci ulgę?

Niesteroidowe leki przeciwzapalne: Zmniejszą nie tylko ból, ale do pewnego stopnia wyleczą także stan zapalny.

Odpoczynek i oszczędzanie stóp: Przy tego typu dolegliwościach nie powinnaś długo chodzić ani stać (zwłaszcza na twardym podłożu). Lepiej zrezygnuj z wypraw do supermarketów i galerii handlowych, ale także np. unikaj długich spacerów czy gruntownych porządków.

Chłodne okłady: Do bolącej pięty możesz przyłożyć schłodzoną w lodówce puszkę, np. z jakąś konserwą. Zmniejszy to stan zapalny, a dodatkowo np. obrzęk i przekrwienie. Taki okład rób jednorazowo nie dłużej niż 5 minut. Powtarzaj kilka razy dziennie. Jeśli używasz kostek lodu lub specjalnego żelu, trzymaj okład każdorazowo ok. 15 min.

Zmiana obuwia: Postaraj się o buty, które będą lepiej amortyzowały nacisk podłoża na pięty. Powinny mieć odpowiednio grubą i elastyczną podeszwę, nieco szerszą z tyłu (cienka podeszwa i płaski obcas sprzyjają m.in. przeciążaniu rozcięgna podeszwowego).

Ćwiczenia rozciągające łydki: Mogą ci pomóc na poranne bóle pięty. Wykonuj je jeszcze przed wstaniem z łóżka przez ok. 1 minutę. Polegają na prostowaniu i zginaniu stopy.

Jak się na dobre wyleczyć?

Zgłoś się do lekarza ortopedy: Specjalista stwierdzi, co dokładnie powoduje u ciebie dolegliwości i zaleci ci najbardziej odpowiednie leczenie.

Rehabilitacja to podstawa przy tego typu schorzeniach. Dzięki zabiegom tzw. manualnym możliwe jest rozciągnięcie i odżywienie mięśni oraz tkanek w okolicy pięty i w całej stopie. Ultradźwięki, laser, jonofereza i krioterapia podziałają przeciwzapalnie.

Specjalna szyna, którą zakłada się na noc na stopę (tzw. night splint) może pomóc ci zarówno przy zapaleniu rozcięgna podeszwowego, jak i ostrodze piętowej, czy stanie zapalnym ścięgna Achillesa. Przeciwdziała m.in. przykurczom w obrębie mięśni stopy.

Ostrzykiwanie lekami przeciwzapalnymi (tzw. blokada) przyniesie najlepsze efekty, jeśli choroba nie zdążyła się jeszcze rozwinąć.

Opatrunek z opaski elastycznej, ewentualnie unieruchomienie stopy przez założenie gipsu będą najbardziej odpowiednie, gdyby doszło do pęknięcia lub złamania kości pięty.

Pozbycie się nadwagi ciała jest zawsze zalecane!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje