Reklama

Reklama

Chcesz efektów? Zsynchronizuj trening z cyklem menstruacyjnym

​Aby maksymalnie wykorzystać potencjał ćwiczeń, warto wziąć przykład z zawodniczek kobiecej reprezentacji USA w piłce nożnej. Sekret znakomitych efektów ich treningów to synchronizacja ćwiczeń (skali trudności i częstotliwości) z fazą cyklu miesiączkowego. Dzięki temu osiągniemy lepsze rezultaty i polepszymy swoje samopoczucie.

Przekonanie, że kobiety powinny dostosować treningi do fazy cyklu menstruacyjnego zyskuje na popularności. Nie bez kozery. Dzięki tej technice aktywność fizyczna przynosi jeszcze więcej korzyści.

Reklama

Zasadność tej tezy potwierdza zresztą przykład reprezentacji USA w piłce nożnej kobiet. Rok temu ujawniono, że treningi przed Mistrzostwami Świata w 2019 roku były układane tak, by zsynchronizować je z etapami cyklu menstruacyjnego zawodniczek. Pomysł przyniósł oczekiwane rezultaty. Dość wspomnieć, że amerykańska drużyna zdobyła wówczas mistrzowski puchar. I choć na sukces piłkarek ze Stanów Zjednoczonych złożyło się wiele czynników, jednym z nich były odpowiednio skonstruowane treningi.

- Sposób, w jaki się poruszasz i oddychasz, jak bije twoje serce i jak organizm reaguje na ćwiczenia, zmienia się w trakcie twojego cyklu miesiączkowego - tłumaczy Georgie Bruinvels, dr nauk sportowych i badaczka z St Mary's University.

Nazywany treningiem fazowym model zakłada dostosowanie rodzaju aktywności fizycznej do danej fazy cyklu. Uwzględniając kobiecą fizjologię, trening ten pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał uprawianego sportu, maksymalizując efekty ćwiczeń oraz polepszając samopoczucie. Stosować powinny go nie tylko zawodowe sportsmenki, wiedza ta przyda się każdej aktywnej kobiecie.

W pierwszej fazie cyklu, a więc podczas miesiączki, zwykle czujemy się mało zmotywowane do jakiejkolwiek aktywności. Ma to swoje biologiczne uzasadnienie.

- Na początku okresu niski poziom progesteronu i estrogenu oraz możliwe stany zapalne powodują, że nie mamy zbytniej ochoty się ruszać. Jest to tymczasem najlepszy moment na budowanie siły i mięśni, dzięki stosunkowo wysokiemu poziomowi testosteronu - dodaje dr Bruinvels. Uczona poleca wybrać wówczas trening o niskiej intensywności, taki jak joga, pilates lub stretching. Jeśli jednak poczujemy nagły przypływ energii i motywacji do działania, nie wahajmy się sięgnąć po ciężarki.

Dowiedz się więcej na temat: miesiączka | trening

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje