Edukacja grozi krótkowzrocznością
Im więcej lat dana osoba spędza na nauce, tym większe prawdopodobieństwo, że rozwinie się u niej krótkowzroczność – wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Bristolu i Uniwersytetu w Cardiff (W. Brytania).
Chociaż badań na temat związku pomiędzy edukacją a krótkowzrocznością przeprowadzono już wiele, do tej pory nie stwierdzono, czy to nauka sprzyja pogorszeniu wzroku, czy to osoby z krótkowzrocznością odczuwają większy pociąg do wiedzy, czy też w grę wchodzi zupełnie inny czynnik pośredniczący. Brytyjscy badacze postanowili więc przyjrzeć się temu zjawisku jeszcze raz.
Specjaliści przeanalizowali 44 warianty genetyczne związane z miopią (krótkowzrocznością) oraz 69 wariantów genetycznych związanych z długością edukacji wśród prawie 68 tys. osób w wieku od 40 do 69 lat. W swojej pracy zastosowali tzw. randomizację mendlowską - metodę umożliwiającą wnioskowanie o potencjalnym związku przyczynowo-skutkowym.
Wyniki badania pokazały, że każdy dodatkowy rok nauki wiąże się z pogorszeniem wzroku o około 0,27 dioptrii.
Nie wykazano natomiast, by krótkowzroczność popychała dzieci do spędzania większej ilości czasu w szkole.
Przypuszcza się, że za rozwój miopii odpowiadają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe, np. znikomy kontakt z naturalnym światłem słonecznym. Według najnowszych danych duże wymagania edukacyjne i ograniczenie czasu spędzanego na świeżym powietrzu spowodowały, że w rejonie Azji Wschodniej krótkowzroczność dotyka prawie 50 proc. maluchów kończących szkołę podstawową.
W Stanach Zjednoczonych na krótkowzroczność cierpi około 30-50 proc. populacji osób dorosłych, w Azji Wschodniej odsetek ten sięga 80, a nawet 90 proc.
Szacuje się, że do 2050 roku liczba przypadków miopii na świecie wzrośnie od 1,4 miliarda do 5 miliardów osób, co oznacza, że na krótkowzroczność będzie cierpiała około połowa ludzkości. Jednej dziesiątej z nich będzie groziła ślepota.
- Nasze badanie pokazuje, że dłuższa edukacja sprzyja rozpowszechnianiu się miopii, i podkreśla potrzebę dalszych badań i dyskusji na temat praktyk edukacyjnych, które umożliwiłyby osiąganie dobrych wyników bez ryzyka pogorszenia wzroku - podsumowują autorzy badania.