Jak dbać o zdrowie i cieszyć się życiem?

Chyba każdy z nas na pierwszym miejscu listy marzeń zawsze stawia zdrowie. Nie bez kozery często życzymy sobie nawzajem dobrej formy, bo „reszta jakoś wtedy sama się ułoży”. Aby nie poprzestać na pobożnych życzeniach warto pomóc swojemu organizmowi walczyć ze szkodliwymi czynnikami, a tym samym cieszyć się przez długie lata doskonałą kondycją. Jak to zrobić?

Oto kilka ważnych wskazówek, dzięki którym nasze ciało odwdzięczy się nam nawet na stare lata z nawiązką. 

Badania profilaktyczne

Pierwszą i podstawową kwestią dotyczącą dbałości o zdrowie są regularne wizyty u lekarzy specjalistów. Nie ma co ukrywać -doskonała dieta i aktywny tryb życia nie chronią nas w stu procentach przed groźnymi chorobami. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat rozwój technologii i postęp w badaniach naukowych przesunął się tak bardzo do przodu, że dziś lekarze i pacjenci potrafią coraz skuteczniej walczyć z chorobami, których leczenie było wręcz niemożliwe jeszcze dekadę temu.

Systematyczna ocena stanu zdrowia (badania krwi, ginekologiczne, specjalistyczne metody diagnozy układu sercowo-naczyniowego) pozwala na szybkie postawienie diagnozy i podjęcie kroku do wyeliminowania zagrożenia. Pamiętajmy, że często liczy się czas, dlatego jeśli w naszej rodzinie zdarzały się częste przypadki określonych schorzeń, warto zintensyfikować kontakt z lekarzami wyspecjalizowanymi w dziedzinie, która nas interesuje.

Zbilansowana dieta

W hipermarketach coraz częściej mamy do czynienia z żywnością nafaszerowaną szkodliwymi substancjami konserwującymi. Coś, co wydaje nam się prawdziwą, apetyczną czekoladą wcale nią nie jest, a jędrne, olbrzymie nektarynki prawdopodobnie nigdy nie urosłyby to takich rozmiarów, gdyby nie odpowiednia dawka pestycydów. Jak zatem wybierać produkty o wysokich wartościach odżywczych?

Przede wszystkim starajmy się przygotowywać jedzenie samodzielnie z możliwie najprostszych składników, a w miejsce mniej odżywczych i pozbawionych witamin starajmy się wprowadzać zdrowe zamienniki. Kasze, warzywa, owoce (nie zawsze te najpiękniejsze są najzdrowsze, w poszukiwaniu odpowiednich owoców warto pofatygować się na targ i zrobić zakupy u lokalnych rolników), nabiał, chude mięso (kurczaka lub indyka) umożliwiają dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników i witamin. Zrezygnujmy ze słodyczy, zamiast nich, gdy najdzie nas ochota, przegryzajmy zdrowe owoce suszone, bakalie lub orzechy. I przede wszystkim nie zapominajmy o wodzie - odstawmy raz na zawsze słodkie, gazowane napoje i tzw. nektary - nie zawierają w sobie nic, czym mogłyby wspomagać procesy metaboliczne naszego organizmu.

Aktywność na co dzień

Współczesny styl życia, praca, obowiązki wymusza na nas coraz częstsze przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach. Wielogodzinne przesiadywanie przed komputerem, bierny wypoczynek w domu przed telewizorem, zbyt mała ilość snu - wszystko to doprowadza nasz organizm do stanu uśpienia, a stąd już prosta droga do niepozornych schorzeń, które mogą zmienić się z czasem w poważne choroby.

Regularne ćwiczenia w domowym zaciszu, bieganie na świeżym powietrzu lub częste wizyty na siłowni doskonale dotleniają cały nasz organizm, poprawiają motorykę stawów, pozwalają zachować nam odpowiednią wagę oraz - dzięki stymulowaniu produkcji endorfin - znacznie poprawiają nasze samopoczucie psychiczne. Dziś nie musimy się martwić o to, jaki rodzaj aktywności wybrać, bez względu na to, co finalnie ci się spodoba pamiętaj, że każdy rodzaj ruchu jest zbawieniem dla twojego zdrowia. Jeśli nie chcesz przepłacać w klubach fitness lub inwestować w drogi sportowy sprzęt, zdecyduj się na lekkie ćwiczenia w domu, korzystając np. z instrukcji wideo lub przekonaj się do biegania - nic nie kosztuje, a potrafi dawać mnóstwo frajdy!  

Porzuć szkodliwe nawyki i uzależnienia

Jeśli do tej pory zdarzały ci się "małe grzeszki" w postaci kilku papierosów lub lampki wina przed pójściem spać, najwyższy czas zerwać z nałogami. Nie palisz i nie pijesz? Ale przy okazji uwielbiasz zajrzeć do znajomej budki na ociekającego tłuszczem hamburgera, a tabliczka czekolady to dla ciebie chleb powszedni? Kilka z pozoru niegroźnych przyzwyczajeń skutecznie rujnują efekty restrykcyjnej diety i regularnych ćwiczeń. Większość niezdrowych nawyków to efekt długotrwałego stresu, więc po prostu - wyluzuj się! Przestań codziennie zamartwiać się drobnymi sprawami, poszukaj w sieci wskazówek na temat technik relaksacyjnych, naucz się konstruktywnego odpoczynku. I pamiętaj - największym sprzymierzeńcem w utrzymaniu doskonałej formy przez lata jest długi, głęboki sen - stwórz dla siebie przytulną i kameralną przestrzeń do spania i przesypiaj przynajmniej 7 godzin na dobę.

- Dzięki regularnemu wykonywaniu badań profilaktycznych możemy upewnić się, że z naszym zdrowiem wszystko jest w porządku - mówi dr Milena Słoń Specjalistka Geriatrii z przychodni Ogólnopolskiego Centrum Medycznego. - Zdarza się jednak tak, że, mimo dobrej kondycji, wyniki nie są idealne. Dzięki wczesnemu rozpoznaniu możemy wtedy zmienić nawyki lub wdrożyć odpowiednie leczenie, które zapobiegnie rozwojowi choroby. Z tego powodu należy regularnie odwiedzać gabinet lekarski. Specjalista podpowie, co należy robić, żeby dłużej cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Warto również przyjrzeć się swojemu stylowi życia i zadać sobie kilka pytań, np. Co ja mogę dla siebie dobrego zrobić?

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje