Reklama

Reklama

Jak należy ćwiczyć, by lepiej sypiać?

Aktywność fizyczna nie bez racji uznawana jest za jeden z filarów zdrowego stylu życia. Pozwala bowiem nie tylko utrzymać w dobrej formie ciało, ale też psychikę. Ruch może być również lekarstwem na problemy ze snem. Aby wykorzystać ten ukryty potencjał sportu, należy jednak ćwiczyć w odpowiedni sposób.

Zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna i sen - oto trzy filary zdrowego stylu życia. Niedobór któregokolwiek z nich natychmiast odbija się negatywnie na naszej formie, tak fizycznej, jak psychicznej. W czasach pandemii problemy ze snem stały się tymczasem zmorą wielu z nas. 

Reklama

- Sen jest tak samo ważny, jak odpowiednia dieta i ćwiczenia fizyczne. A w czasie pandemii, która bywa czynnikiem silnie stresującym, odgrywa on jeszcze istotniejszą rolę - tłumaczy w rozmowie z portalem "Healthline" lekarka i ekspertka fitness, dr Alison Mitzner.

Przyczyna takiego stanu rzeczy tkwi w zmianie naszych codziennych nawyków i zaburzeniu rytmu dobowego. 

- W czasie izolacji nasz zegar biologiczny został zakłócony z uwagi na to, że częściej przebywamy w pomieszczeniach. Zwiększona ekspozycja na niebieskie światło emitowane przez urządzenia elektroniczne zmniejsza z kolei produkcję melatoniny, pogarszając jakość snu - dodaje dr Aneesa Das, ekspertka ds. snu z Ohio State University Wexner Medical Center.

Okazuje się, że rozwiązanie owego problemu może być prostsze niż nam się wydaje. Kluczowa pozostaje równowaga między najistotniejszymi elementami codziennej rutyny. 

Aby więc lepiej spać, musimy zadbać o codzienną dawkę ruchu. Ćwiczyć należy jednak w odpowiedni sposób. Odpowiedni, czyli jaki? 

Niebagatelne znaczenie ma pora treningu. Osoby, które borykają się z bezsennością, powinny zwrócić uwagę na to, kiedy trenują. I, co równie istotne, w miarę możliwości być aktywne przez cały dzień.

- Aby lepiej spać w nocy, ruszaj się za dnia. Zużywając zasoby energii na ruch w ciągu dnia, wieczorem doświadczamy naturalnego zmęczenia, w efekcie czego lepiej śpimy - zaznacza Christina Pierpaoli, badaczka snu i członkini komitetu Society of Behavioural Sleep Medicine. 

Dowiedz się więcej na temat: sen | ćwiczenia | aktywność fizyczna

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje