Reklama

Reklama

Kobiece problemy ze wzrokiem

Twoje oczy coraz szybciej się męczą, źle widzisz o zmierzchu... Nic dziwnego, zwykle masz czas poczytać dopiero wieczorem przy sztucznym świetle. Również coraz niższy poziom estrogenów to ryzyko pogorszenia się wzroku. Czas skutecznie go wspomóc.

Raz dziennie pij herbatkę z borówki czernicy (z zielarni, ok. 7 zł/25 g). 1 łyżkę suszonych owoców zalej 1 szklanką wrzątku i parz pod przykryciem ok. 10 min; przecedź. Taka herbatka dostarczy ci składników (tzw. antocyjanów i katechin), dzięki którym poprawi się mikrokrążenie w gałkach ocznych, a także przepływ krwi w mózgu. Dzięki temu, mimo niekorzystnego dla oczu trybu życia i następujących z wiekiem zmian w organizmie, uchronisz się przed niewyraźnym, zamglonym widzeniem, a dodatkowo zmniejszysz ryzyko takich schorzeń, jak zaćma.

Reklama

Pamiętaj o warzywach

Zawsze zjadaj też 1 średniej wielkości surową marchewkę, 1/2 czerwonej papryki oraz 1/2 szklanki gotowanego szpinaku. Dokładnie taka ilość tych warzyw zapewni ci idealną kombinację superważnych dla oczu składników: 1,2 mg witaminy A, 2 mg zeaksantyny i 10 mg luteiny. Chronią cię one m.in. przed niedowidzeniem o zmierzchu (czyli tzw. kurzą ślepotą) oraz zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Twarde warzywka możesz pokroić w słupki i paski, a potem chrupać je jako przekąskę. Gotowane listki dodaj do obiadu lub kolacji.

Stosuj kapsułki z roślinnymi ekstraktami (np. z aronii, miłorzębu japońskiego), luteiną i zeaksantyną (bez recepty, od 30 zł) - np. gdy nie lubisz marchewki, papryki, szpinaku.

Każdego dnia gimnastykuj gałki przez 1-2 minuty

Ćwiczenie 1: Palce wskazujące ustaw ok. 15 cm przed nosem. Odległość między nimi powinna wynosić ok. 12 cm. Spójrz na jeden z nich, nie tracąc drugiego z oczu. Przesuwaj wzrokiem z jednego palca na drugi. Równocześnie staraj się dostrzegać pokój w tle. Po 10-15 powtórzeniach zwiększ odległość między palcami do 15 cm. Ponownie przenoś wzrok z jednego na drugi.

Ćwiczenie 2: Weź kawałek jaskrawego materiału (wielkości chustki na głowę). Zataczaj nim jak największe kręgi przed sobą. Przez cały ten czas patrz na wprost, a równocześnie staraj się utrzymywać krążący materiał w zasięgu wzroku. Systematycznie wykonywane ćwiczenia sprawią, że oczy będą się mniej męczyły na co dzień. Regularnie zaciskaj też powieki. Pamiętaj o tym zwłaszcza, gdy wytężasz wzrok przed monitorem lub nad książką. W ten prosty sposób poprawisz nawilżenie oczu i zmniejszysz ryzyko zespołu suchego oka. Pobudzisz też przepływ krwi w gałkach i zwiększysz dopływ tlenu do nich.

Zrób badanie krwi na poziom CRP

Zbadano, że gdy jest wysoki, rośnie ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej. Dzięki jego obniżeniu będziesz znacznie mniej narażona na problemy ze wzrokiem. Skierowanie wypisze lekarz POZ. On też podpowie, jak zatroszczyć się o narząd (np. wątrobę), z powodu którego CRP podskoczyło.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje