Reklama

Reklama

Masz wysoki cukier, a kochasz ziemniaki? Jedz je na zimno

Osoby, które cierpią na cukrzycę, muszą szczególnie uważać na to, co jedzą. Jedną z podstaw leczenia tej choroby jest dieta o niskim indeksie glikemicznym, zatem jedno z najbardziej uwielbianych przez Polaków warzyw, czyli ziemniak, jest unikane przez cukrzyków. Okazuje się jednak, że jest sposób na obniżenie indeksu glikemicznego ziemniaków.

Ziemniaki są nie tylko doskonałym uzupełnieniem całej gamy polskich dań, lecz także stanowią cenne źródło witaminy C oraz witamin z grupy B. Co ważne, ma też bardzo mało kalorii - w 100 g jest ich około 60-70. Z drugiej zaś strony mają też wysoki indeks glikemiczny 95, który oznacza, że po spożyciu ich 50 g, poziom glukozy może wzrosnąć aż o 95 proc. Badania wykazały, że duże spożycie tych warzyw może prowadzić do glikemii poposiłkowej oraz do zaburzeń pracy komórek beta trzustki, co zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Wysoki indeks glikemiczny ziemniaków

Dlaczego ziemniaki mają tak wysoki IG? Ponieważ głównym węglowodanem złożonym, z którego składają się ziemniaki, jest skrobia stanowiąca 25 proc. Składa się ona łańcucha cząsteczek glukozy - im jest dłuższy, tym gorzej radzi sobie z nim nasz organizm. Pamiętajmy również o tym, że duża ilość spożytej skrobi wiąże się z ryzykiem przeładowania organizmu glukozą. Jest jednak dobra wiadomość - cukrzycy nie muszą całkowicie rezygnować z jedzenia ziemniaków.

Reklama

Czytaj także: Posmaruj tym garnek. Ziemniaki już nigdy nie wykipią

Forma spożycia ziemniaków w przypadku glukozy

Cukrzycy od czasu do czasu mogą pozwolić sobie na wprowadzenie do diety ziemniaków. Należy jednak pamiętać, że powinno to zdarzać się sporadycznie. Cenną informacją jest to, że istnieją sposoby na obniżenie indeksu glikemicznego ziemniaka.

Warto wiedzieć: Toksyczne ziemniaki. Jak je rozpoznać?

Jednym z nich jest jedzenie ich na zimno. W tej formie w ziemniakach wytworzy się w nich skrobia oporna, której nasz organizm nie jest w stanie jej strawić. Co ważne, ten rodzaj skrobi zachowuje się w naszym organizmie niemal tak samo, jak błonnik - spowalnia ona wzrost poziomu cukru we krwi po posiłku. 

Przy wysokim poziomie cukru we krwi i miłości do ziemniaków warto zatem poeksperymentować i sięgnąć po to warzywo w nieco innej, zdrowszej dla organizmu cukrzyka formie.

Czytaj także: Wsyp łyżeczkę do ziemniaków. Będą gotowe za 10 minut

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy