Reklama

Reklama

Monodiety

Do monodiet zaliczamy wszystkie sposoby odchudzania, które zakładają bardzo wąski wachlarz produktów spożywczych, które można spożywać. Najpopularniejsze monodiety to: dieta owocowo - warzywna, jogurtowa, kapuściana i ryżowa.

Co się dzieje gdy stosujemy monodiety?

Reklama

Wspólną cechą wszystkich monodiet jest to, że są one niskokaloryczne. Mając do dyspozycji tylko jeden rodzaj pokarmu z reguły nie jesteśmy w stanie spożyć więcej niż 1000 kcal dziennie. Przy tak dużym deficycie energetycznym ubytek wagi, który uzyskujemy wiąże się głównie z utratą wody i masy mięśniowej. Spadek tkanki tłuszczowej jest niewielki. Co gorsza po powrocie do tradycyjnego sposobu odżywiania waga powraca do punktu wyjściowego albo czasem bywa wyższa.

Monodiety wiążą się również z niedoborami i nadwyżkami w spożyciu wybranych składników odżywczych, mineralnych i witamin. Jak wiadomo zarówno niedobór jak i nadmiar bywa szkodliwy dla zdrowia.

Dieta owocowo-warzywna

Dieta owocowo - warzywna charakteryzuje się niedoborem produktów białkowych (nabiał, mięso, ryby). Prowadzi to do spadku odporności, niedoboru wapnia, żelaza oraz witamin takich jak B12, D. Brak produktów zbożowych to niedobór witaminy PP, cynku. Brak obecności tłuszczu wiąże się z kolei z niemożnością przyswojenia witamin tłuszczo rozpuszczalnych takich jak A, D, E i K oraz pogorszeniem się stanu skóry, włosów, czy paznokci. Witaminy których spożycie jest przekroczone to witamina C i beta- karoten.

Warto również wiedzieć, że monodiety owocowo-warzywne mogą mieć nieprzyjemne powikłania, zwłaszcza u osób z problemami gastrycznymi, które reagują na nadmiar błonnika w organizmie. Możemy wymienić tu objawy takie jak bóle żołądka, biegunki, uporczywe wzdęcia.

Dieta jogurtowa

Dieta jogurtowa dopuszcza spożycie tylko i wyłącznie jogurtów, kefirów, maślanek. Ten sposób odżywiania prowadzi do przekroczeń w spożyciu białka, witamin: B2, B12, wapnia. Skutki jakie możemy obserwować to tendencja do zaparć (białko działa zatwardzająco), jednocześnie niedobór błonnika pokarmowego związany z brakiem produktów zbożowych, warzyw i owoców w diecie nasila wystąpienie zaparć.

Przy diecie jogurtowej obserwuje się również niedobór żelaza, cynku, magnezu, witamin C, E oraz beta-karotenu. Diety oparte tylko na zimnych produktach płynnych (jakimi są jogurty, maślanki, etc) mogą nasilać efekt wychłodzenia organizmu oraz uczucia głodu.

Dieta kapuściana

Dieta kapuściana - zakładająca spożycie zupy sporządzonej z kapusty rodzi podobne niedobory pokarmowe jak dieta owocowo - warzywna. W przypadku kapuścianej kuracji objawy dyskomfortu trawiennego mogą być jeszcze dotkliwsze bowiem kapusta jest ciężkostrawnych warzywem.

Dieta ryżowa

Dieta ryżowa prowadzi do niedoborów białka zwierzęcego (niedobór witaminy B12), substancji przeciwutleniajacych (zawartych w warzywa mach i owocach) co może przyczyniać się do pogorszenia odporności organizmu. Ze względu na zapierające właściwości ryżu stosując tego typu kurację można mieć problem z uporczywymi zaparciami.

Magdalena Szymańska

Dowiedz się więcej na temat: diety | odchudzanie | monodiety

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje