Reklama

Reklama

Pomidorowa kuracja na piękną linię

Lista ich zalet jest długa: redukują zły cholesterol, obniżają ciśnienie, zmniejszają ryzyko raka! Do tego można je jeść bezkarnie, bo nie zagrażają talii i wadze!

Pomidory są niskokaloryczne: jeden średniej wielkości (15 dag) dostarcza nie więcej niż 50 kcal, zaś garść koktajlowych pomidorków to 15 kcal. Mają też niski indeks glikemiczny (30), który nie powoduje szybkiego wzrostu poziomu glukozy - a tym samym napadów głodu.

Reklama

Pomidory to także nieprzebrane źródło witamin i minerałów: beta-karotenu, wit. C, K, E, B, potasu i magnezu. Ale najcenniejszy jest likopen - składnik antyrakowy!

Pomidory powinny więc znaleźć się w menu nadciśnieniowców, cukrzyków, osób z miażdżycą i oczywiście dbających o linię. Oto rady naszej dietetyczki. Sięgaj po pomidory, gdy chcesz coś przekąsić (zapewnią uczucie sytości, bo mają dużo błonnika).

Pomidor zamiast batonika to ponad 300 kcal mniej! Łącz pomidory ze składnikami, które wzmacniają ich odchudzającą i zdrowotną moc (zadanie ułatwią ci przepisy poniżej). Dobry duet to pomidor i oliwa, która wzmaga działanie likopenu i chroni przed stratami witamin.

Pomidor dobrze smakuje z twarogiem i mozzarellą, a zawarte w nich białko oraz wapń dodatkowo pomagają chudnąć. Jadaj też pomidory na ciepło (zupy, sosy, przeciery), bo jest w nich najwięcej likopenu!


Koktajlowe

Stwierdzono w nich najwyższe stężenie przeciwutleniaczy zwalczających tzw. wolne rodniki, które mogą wywoływać raka. ✔Nazywane są też winogronowymi cherry. Są ozdobne, poleca się je do dekoracji dań.

Żółte

Są wyjątkowo zasobne w beta-karoten, czyli prowitaminę A, niezbędną dla zdrowej skóry i oczu. Doskonałe do sałatek, nie tylko ze względu na kolor. Są jędrne i mają wyrazisty, lekko kwaskowy smak.

Malinowe

Zawierają szczególnie dużo kwasu foliowego oraz potasu. Są bogate w witaminę K, która uczestniczy w procesach krwiotwórczych. Polecane do sałatek ze względu na mięsisty miąższ oraz wyborny słodkawy smak.

Zielone

Mają mniej likopenu i beta- karotenu niż żółte i czerwone, ale nadają się na przetwory. Przeznacza się je na pasteryzowane sałatki, zwykle wielowarzywne. Okazy z jaśniejszą skórką dojrzewają w temp. pokojowej (owinięte w papier).

Przepisy

Warzywa faszerowane

Składniki na 2-3 porcje: 6 średnich pomidorów, 20 dag twarogu, 5-6 rzodkiewek, 2 ogórki małosolne, sól, pieprz, posiekany szczypiorek oraz natka pietruszki

Pomidory umyj, odkrój wierzchy, wydrąż. Rzodkiewki oczyść, posiekaj, ogórki drobno pokrój. Warzywa wymieszaj z twarogiem, przypraw. Nałóż do pomidorów. Posyp szczypiorem i natką.

Pomidory pieczone z oliwą

Składniki na 3 porcje: 6 pomidorów, 3 łyżki oliwy z oliwek, 3 ząbki czosnku, sól, pieprz, chili, oregano

Pomidory umyj, ponacinaj. Czosnek obierz, pokrój w cienkie plasterki. Brytfannę wyłóż pergaminem, ułóż pomidory, posyp czosnkiem, przyprawami i ziołami, skrop oliwą. Piecz ok. 10 minut w temp. 100 st.

Aksamitny krem z ziołami

Składniki na 2-3 porcje: 5 większych pomidorów, 1 l bulionu, 3 łyżki oliwy, 1 cebula, 2 ząbki czosnku, 2 marchewki, 1 pietruszka, pieprz, 1 łyżeczka suszonego oregano, bazylia

Warzywa obierz, posiekaj. Cebulę i czosnek smaż na oliwie 5 minut. Dodaj plasterki marchewki i pietruszki, smaż 5 minut. Dodaj pomidory, duś 1 minutę. Wlej gorący bulion. Gotuj 15 minut. Zmiksuj. Dopraw.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje