Reklama

Reklama

Zdrowe słodkości dla dzieci i dorosłych

Słodycze nie muszą szkodzić! Wystarczy jeść ich mniej i wybierać te, które zawierają mniej cukru, a więcej cennych składników odżywczych.

Jeśli ciasto, to domowego wypieku. Mniej cukru, więcej zdrowej mąki

Reklama

Staraj się piec częściej ciasta sama. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedziała, ile cukru twoja rodzina zjada. Nie będzie w nich też syropu glukozowo-fruktozowego i konserwantów.

Stopniowo dodawaj coraz mniej cukru, tak aby rodzina nie zauważyła różnicy. Dietetycy twierdzą, że na akceptację zmienionego smaku organizm potrzebuje trzech tygodni.

Wzbogać mąkę

Pełnoziarnista dostarczy błonnika, który zmniejszy apetyt na cukier. Na początek, dodawaj trochę razowej lub gryczanej do kruchego ciasta. Będzie bardziej kruche!

Bananowe muffinki

● 1/2 szklanki oleju rzepakowego

● 2 jajka

● szklanka mąki pszennej razowej

● łyżeczka proszku do pieczenia

● 2 dojrzałe banany

● 2 łyżki drobno posiekanych orzechów włoskich

W misce zmiksuj olej z jajkami. Nie przerywając miksowania, dodaj mąkę i proszek do pieczenia. Banany rozgnieć widelcem, dodaj do ciasta razem z orzechami. Rozgrzej piekarnik do 200 st. C. Przełóż ciasto do foremek (wyjdzie 10-12 babeczek). Piecz 20 minut.

Sama przyrządzaj desery, bez chemicznych dodatków

Orzeźwiający kisiel ugotujesz z soku wyciśniętego z cytryny, wody, cukru i mąki ziemniaczanej. Dobrą bazą będą też świeże żurawiny lub pomarańcze (trzeba je tylko przetrzeć).

Domową galaretkę szybko zrobisz z soku pomarańczowego (może być ze sklepu) i żelatyny. Nie trzeba tu już dodawać cukru, bo sok zawiera naturalny cukier owocowy.

Chrupiące słodkie chipsy przygotujesz z jabłek, gruszek i buraków. Wystarczy pokroić je w cieniutkie plasterki i ususzyć w piekarniku w temp. 150 st. C (30 minut).

Jaglany budyń przyrządzisz z ugotowanej na mleku kaszy jaglanej, z odrobiną cukru i cynamonu. Zmiksuj, podaj z truskawkami.

Wykorzystuj słodycz sezonowych owoców. Dzięki nim można używać mniej cukru.

Słodkie bez białego cukru, czyli czym można go zastąpić

Używaj trzcinowego. Jest nierafinowany, brązowy. Zawiera m.in. wapń i potas. (Ale czasem brązowy kolor ma też zwykły cukier, bo barwi się go karmelem. Czytaj etykiety!).

Dodawaj miód oraz syrop klonowy, z agawy, melasę. Są bogate w składniki odżywcze (np. melasa w wapń i żelazo). Są droższe od białego cukru, ale jeśli będziesz używać ich mniej, bilans finansowy się wyrówna, a zdrowotny wyjdzie na plus!

Naturalne słodziki stosuj, gdy to konieczne. Stewia i ksylitol wskazane są raczej tylko dla diabetyków i osób z nadwagą.

Kulki orzechowo-daktylowe

● 1/2 szklanki suszonych daktyli

● 3/2 szklanki orzechów, włoskich lub nerkowców

● łyżka wiórków kokosowych

● łyżka soku cytrynowego

● szczypta soli

Daktyle umyj, wyjmij z nich pestki i namocz w ciepłej wodzie. Orzechy posiekaj i upraż na suchej patelni. Odsącz lekko daktyle i połącz je z pozostałymi składnikami. Zmiksuj wszystko na gładką, kleistą masę. Zrób z niej kulki. Wstaw do lodówki na minimum dwie godziny, aby stwardniały.


Iwona Milewska 

Dowiedz się więcej na temat: zdrowe słodycze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje