Koniec z plagą pseudopromocji? Nowe prawo demaskuje oszustwa sklepów

1 stycznia 2023 r. dyrektywa Omnibus weszła w życie. To oznacza spore zmiany dla klientów i sprzedawców. Nowe prawo ma przede wszystkim ukrócić nieuczciwe praktyki w sklepach i chronić przed nimi konsumentów. Do takich sytuacji dochodziło najczęściej przed Black Friday, gdy najpierw ceny rosły, a później były obniżane na promocji.

Dyrektywa Omnibus ma chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sklepy
Dyrektywa Omnibus ma chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sklepy123RF/PICSEL

Wraz z 2023 rokiem w życie weszło wiele nowych przepisów, które mają za zadanie zapobiegać nieuczciwym praktykom w sklepach. Dzięki temu klienci zyskają ochronę przed fikcyjnymi promocjami, gorszą jakością produktów i fałszywymi opiniami w internecie.

Prezes UOKiK: Konieczne zapewnienie wysokiego poziomu ochrony

Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech dyrektyw unijnych: Omnibus, Towarowej i Cyfrowej.

- Celem zmian jest przede wszystkim dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie rozwijającego się świata cyfrowego. Coraz częściej robimy zakupy on-line, korzystamy z treści i usług cyfrowych, zawieramy przez internet umowy, za które płacimy naszymi danymi. We wszystkich tych sytuacjach konieczne jest zapewnienie konsumentom wysokiego poziomu ochrony - przekazał w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dyrektywa Omnibus - co oznacza dla sprzedawców i klientów

Dyrektywa Omnibus ma chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. Najczęściej miały one miejsce przed Black Friday. Przykład: podnoszenie cen, a następnie obniżanie na promocji.

Kluczową zmianą jest to, że na etykiecie każdego produktu sprzedawca będzie musiał umieszczać nie tylko aktualną cenę, ale i najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. Potocznie jest określana mianem tzw. trzeciej ceny na etykiecie, ale Omnibus nie precyzuje, w jakiej formie sklep ma o niej informować klientów.

- W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia - sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni - najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży - informuje UOKiK.

Dyrektywa Omnibus. Koniec z plagą pseudopromocji?

W sklepach online zmiany są już widoczne. Część sprzedawców wprowadziła trzecią cenę przy swoich produktach.

W mediach społecznościowych pojawiły się przykłady pseudopromocji ogłaszanych przez sklepy internetowe. Na Twitterze pojawiło się zdjęcie walizki oferowanej przez jeden ze sklepów online. Jak podawała strona internetowa, walizka została przeceniona niemal o połowę, bo z 639,90 zł na 329,90 zł. Z kolei pod spodem znajduje się informacja, że w ciągu ostatniego miesiąca przedmiot kosztował 279,90 zł.

Ważne zmiany dla kupujących on-line

Dyrektywa Omnibus obejmuje swoim zasięgiem również platformy typu Allegro czy Amazon. Muszą umieszczać informacje o tym, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą czy też osobą prywatną. Powód? W drugim przypadku nie obowiązują przepisy ochrony konsumentów, np. odstąpienie od umowy w przeciągu 14 dni od otrzymania produktu.

- Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy - informuje UOKiK.

Od początku 2023 roku platformy mają obowiązek informować o parametrach decydujących o kolejności wyników wyszukiwania.

- Konieczne będzie też wyraźne ujawnienie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania - podkreśla UOKiK.

Zmiany obejmą też kwestie publikowania opinii dotyczących oferowanych produktów lub sklepu. Chodzi o zakaz publikowania fałszywych recenzji.

- Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane będzie też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii - podaje UOKiK.

Dyrektywa Omnibus. Ważne zmiany dla seniorów

Nowe przepisy będą chronić również seniorów. UOKiK informuje, że do 30 dni wydłuży się termin na odstąpienie od umowy, która została zawarta podczas "nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki". Jeśli chodzi o pokazy, będzie to nadal 14 dni.

Oprócz tego, w życie wszedł zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. o pożyczkę, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

Na liście znalazł się również zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.

- Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie - precyzuje UOKiK.

Zmiany obejmą też możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi zwłaszcza o umowy obejmujące abonamenty medyczne.

***

Polskie pisarki, na które warto zwrócić uwagęINTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas