Pięć cech dobrego lidera. Jeśli je masz, odniesiesz sukces

Wśród wielu ról, jakie przychodzi nam pełnić w życiu, bycie liderem i przywódcą wydaje się jedną z najbardziej pożądanych. W społeczeństwie, które ceni sukces, przebojowość i talent do wpływania na innych, umiejętności przywódcze są jak waluta - im więcej ich masz, tym jesteś "bogatszy". Ale czy to naprawdę takie proste? Czy wystarczy posiadać kilka kluczowych cech, by stać się dobrym liderem?

Pięć cech dobrego lidera. Jeśli je masz, odniesiesz sukces
Pięć cech dobrego lidera. Jeśli je masz, odniesiesz sukces123RF/PICSEL

Umiejętności przywódcze są niezwykle cenne nie tylko dla osób pełniących formalne funkcje kierownicze, ale także dla każdego, kto pragnie osiągać sukcesy w różnych sferach życia. Wszak można być liderem nie tylko w pracy, ale też liderem w grupie przyjaciół, lokalnej wspólnocie, a nawet w rodzinie.

Czy liderem trzeba się urodzić?

Dobry przywódca potrafi inspirować, motywować i skutecznie zarządzać. Badania psychologów dowiodły, że w tych sferach społecznych kluczową rolę odgrywa pięć cech psychicznych. Co ważne, nie są to wrodzone talenty, ale umiejętności, które możemy w sobie wyćwiczyć i wyszlifować. Droga do dobrego zarządzania ludźmi jest więc otwarta dla każdego, kto jest gotów rozwijać swoje kompetencje. Nie na darmo złotą myślą przewijającą się na wielu szkoleniach jest motto: "dobry lider potrafi uczynić liderami innych".

1. Cechy dobrego lidera: Wie, co chce osiągnąć

Zacznijmy od jasnej wizji i celu. To prawda, każdy projekt czy zespół potrzebuje kierunku, ale równie ważna jest elastyczność. Sztywne trzymanie się pierwotnej wizji czasem prowadzi do pominięcia nowych, często lepszych możliwości. Dobry lider powinien więc nie tylko mieć jasny cel, ale być gotowy na jego modyfikację, gdy pojawiają się nowe okoliczności.

Pięć cech dobrego lidera. Jeśli je masz, odniesiesz sukces
Pięć cech dobrego lidera. Jeśli je masz, odniesiesz sukces123RF/PICSEL

2. Cechy dobrego lidera: Umie mówić, ale i słuchać

Kwestia komunikatywności wydaje się oczywista - bez niej trudno o efektywną pracę zespołu. W praktyce jednak nadmierna komunikatywność, innymi słowy gadulstwo, szczególnie w formie jednostronnej, może prowadzić do przesytu informacyjnego i zmniejszenia zaangażowania. Warto więc pamiętać, że dobry lider to nie tylko "ludzki megafon", ale przede wszystkim osoba, która potrafi słuchać i wyciągać wnioski z tego, co usłyszała.

3. Cechy dobrego lidera: Empatia

Empatia to kolejny punkt, który wielu badaczy uznaje za kluczowy z zarządzaniu. Jest to umiejętność słuchania aktywnego i uwrażliwienia na odczucia oraz doświadczenia innych ludzi. Przywódca, który wykazuje empatię, nie tylko rozumie, co czują i przeżywają członkowie zespołu, ale także wykazuje zainteresowanie ich potrzebami.  Jednak empatia nie powinna przesłaniać celów i zadań postawionych przed zespołem.


4. Cechy dobrego lidera: Konsultuje swoje decyzje

Decyzyjność to cecha, bez której trudno wyobrazić sobie skutecznego lidera. Opiera się ona się na umiejętności analizy informacji, oceny ryzyka i konsekwencji oraz podejmowania decyzji opartych na faktach i logicznym myśleniu. Dobry przywódca zdaje sobie sprawę, że podejmowanie decyzji jest nieodłącznym elementem procesu przywództwa i nie unika odpowiedzialności za swoje wybory. Ale decyzja za decyzją, jeśli są one podejmowane w izolacji od zespołu, mogą prowadzić do poczucia alienacji i braku zaangażowania. Kluczowe wydaje się więc znalezienie równowagi między samodzielnym decydowaniem a konsultacją z zespołem.

5. Cechy dobrego lidera: Nie wszystko robi sam

Wreszcie, delegowanie zadań. Może wydawać się, że to prosta droga do efektywności. Jednak delegowanie bez uwzględnienia indywidualnych kompetencji i aspiracji członków zespołu może prowadzić do frustracji i demotywacji. Dobry lider to ten, który zna swoją drużynę i potrafi właściwie przydzielić zadania.

Bycie liderem to przede wszystkim ciągła praca nad sobą, zrozumienie ludzi, z którymi się pracuje i umiejętność dostosowania się do zmieniających się okoliczności. Przywództwo to proces, a nie cel sam w sobie. Cechy, o których piszemy, są ważne, ale równie kluczowa jest zdolność i gotowość do ciągłego rozwoju.

Projektant mody Robert Czerwik o wsłuchiwaniu się w potrzeby klientekINTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas