Tajemnicze budynki przy drogach i autostradach. Do czego służą?

Stoją w pobliżu dróg ekspresowych i autostrad, będąc obiektem zainteresowania kierowców. Tajemnicza konstrukcja, posiadająca stożkowatą kopułę i wysokie drzwi, coraz mocniej rzuca się w oczy. Do czego służy? Kopuła Fitzpatricka jest szczególnie przydatna w zimie.

Kopuła Fitzpatricka jest szczególnie przydatna w zimie
Kopuła Fitzpatricka jest szczególnie przydatna w zimieEast News

Do czego służą kopuły Fitzpatricka?

Jej historia ma już ponad pół wieku. Kopuła Fitzpatricka, czyli charakterystyczny budynek, znajdujący się w pobliżu wielu dróg ekspresowych oraz autostrad, często jest obiektem zainteresowania kierowców, którzy zastanawiają się, do czego jest przeznaczony. Tymczasem pierwsze budowle tego typu powstały już w 1968 roku w Kanadzie, ciesząc się od tamtego momentu nieprzemijającą popularnością.

Kopuła Fitzpatricka to budynek o stożkowatej budowie, którego kształt nie jest bynajmniej przypadkowy. Dzięki specyficznemu wyglądowi dachu nie osiada na nich śnieg, a opływowe kształty kopuły sprawiają, że są one odporne na podmuchy silnego wiatru.

Przydrożne magazyny. To powinien wiedzieć każdy kierowca

Kopuły mają najczęściej 30 metrów średnicy oraz 15 metrów wysokości. Takie rozmiary umożliwiają bowiem na swobodne operowanie wewnątrz dużych ładowarek lub samochodów ciężarowych. W kopułach Fitzpatricka przechowuje się bowiem sól, która trafia kolejno na zaśnieżone lub śliskie jezdnie. Także w tym przypadku wygląd ma znaczenie. Drewniana konstrukcja kopuł sprawia bowiem, iż gromadzona w środku sól zachowuje odpowiednio niską wilgotność. Wewnątrz zmieścić się może nawet 7 tys. ton soli.

W Polsce głównym użytkownikiem podobnych budynków jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która dysponuje obecnie w całym kraju 292 magazynami soli. Co ciekawe, nie wszystkie mają charakterystyczny kształt kopuł. Łącznie mieszą one około 450 tys. ton soli.

„Zdrowie na widelcu”. Ciemne owoce chronią przed rakiemPolsat Cafe
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas