Ten dodatek dostaniesz bez względu na wiek. Jest jednak jeden warunek
Dodatek dla sierot zupełnych to świadczenie wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. O jego wypłatę może starać się każda osoba, która straciła rodziców, bez względu na wiek. Trzeba jednak spełnić pewien warunek.
Spis treści:
Czym jest dodatek dla sieroty zupełnej?
Dodatek dla sieroty zupełnej to świadczenie wypłacane przez ZUS na podstawie art. 76 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Stanowi ono finansową pomoc dla osób, które nie posiadają rodziców.
Ubiegać się mogą o nie wszystkie osoby, które straciły rodziców i co istotne pobierają rentę rodzinną. Ten warunek koniecznie musi zostać spełniony, aby otrzymać dodatek.
Pamiętajmy, że renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci:
- pobierała zasiłek lub świadczenie przedemerytalne,
- miała przyznane prawo do emerytury lub spełniała warunki niezbędne do jej otrzymania,
- miała przyznane prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do jej uzyskania,
- pobierała nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Ile wynosi dodatek? Jego wysokość wzrosła w marcu tego roku
Wysokość dodatku dla sierot zupełnych jest stała, jednak w wyniku waloryzacji wraz z rentą rodzinną jest podwyższana co roku. W zeszłym roku dodatek dla sierot zupełnych wynosił dokładnie 481,97 złotych, jednakże na początku 2023 roku jego wysokość wzrosła o ponad 70 złotych.
Od 1 marca 2023 roku wysokość dodatku dla sieroty zupełnej wynosi 553,30 zł.
Jakie dokumenty należy złożyć?
Aby otrzymać dodatek dla sierot zupełnych, należy złożyć odpowiedni wniosek, a wraz z nim wszystkie wymagane dokumenty, czyli:
- wniosek o dodatek dla sieroty zupełnej (Wniosek ERRD),
- dokumenty stwierdzające daty zgonu rodziców,
- dokument stwierdzający datę zgonu matki i akt urodzenia, z którego wynika brak danych ojca (w przypadku gdy ojciec jest nieznany).
Wyżej wymienione dokumenty możemy złożyć osobiście w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS lub za pomocą operatora pocztowego, czy też polskiego urzędu konsularnego.
Zobacz również: Emerytura stażowa wchodzi w życie. Decyzja po stronie pracownika