ZUS wysyła ważne informacje. Koniecznie sprawdź swoje konto
Oprac.: Łukasz Piątek
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przekazywanie płatnikom składek informacji o stanie ich konta za rok 2024. Dzięki temu dowiemy się, czy na naszym koncie ZUS widnieje nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. Niedopłatę trzeba jak najszybciej uregulować – wskazuje ZUS.
Zadłużenie w ZUS można spłacać ratami
Informacja o rozliczeniach składek za 2024 r. jest przekazywana od 7 stycznia br. i trafi do ponad 3,3 mln płatników na ich profile na PUE/eZUS. Dzięki temu płatnik dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe.
Informacja przesłana przez ZUS zawiera również kwotę, jaką płatnik wpłacił w 2024 r. i na jakie należności rozliczono te wpłaty. "Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację, jaka kwota pozostała jeszcze do spłaty" - czytamy w komunikacie na stronie zus.pl.
Jeśli okaże się, że na naszym koncie widnieje niedopłata, wówczas powinniśmy ją jak najszybciej uregulować. ZUS informuje, że istnieje możliwość rozłożenia płatności na raty, a szczegółowe informacje na ten temat przedstawi doradca ds. ulg i umorzeń, który - jak zaznacza ZUS - przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty.
Z doradcą można skontaktować się telefonicznie pod numerem telefonu podanym na stronie ZUS-u lub umówić się na e-wizytę.
"Aby spłacić niewielkie zaległości, można powiększyć bieżącą wpłatę o wysokość niedopłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę. Odsetki można obliczyć w kalkulatorze odsetkowym" - informuje ZUS.
Czytaj także: Nowe zasady waloryzacji emerytur? Podano konkretne kwoty
Nadpłata na koncie ZUS. Co zrobić?
W przypadku nadpłaty można ją odliczyć od bieżących składek. Płatnik składek może przeznaczyć nadpłatę na rozliczenie bieżących składek albo zwrócić się do ZUS z wnioskiem o jej zwrot - wskazuje ZUS w komunikacie.
Wówczas środki będą przekazane na rachunek bankowy zapisany na koncie płatnika w ZUS. Nadpłata jest zwracana w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku lub raportu korygującego za ubezpieczonego.
Ponadto Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że w informacjach, które otrzymują obecnie płatnicy składek, uwzględniono deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki, które zostały zapisane na kontach płatników do 31 grudnia 2024 r. Jeżeli płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta może sprawdzić na swoim profilu na PUE/eZUS.
Warto wiedzieć: Środki z PPK można odziedziczyć. Kto ma do tego prawo?