Reklama

Reklama

Kwaszona czy kiszona: Którą kapustę wybrać?

Kapusta kiszona czy kwaszona? Przed świętami Bożego Narodzenia wiele gospodyń i gospodarzy stanie przed tym wyborem. Który z produktów jest smaczniejszy i – co najważniejsze – zdrowszy? Sprawdziliśmy.

Wielkimi krokami nadchodzą święta Bożego Narodzenia. Wiele gospodyń i gospodarzy planuje już jadłospis na ten szczególny czas. Zgodnie z tradycją, na wigilijnym  stole powinna zagościć między innymi kapusta. W niektórych częściach Polski podawana jest z grochem, w pozostałych serwuje się ją z grzybami.

Chociaż dodatki są ważne, główną rolę w tym tradycyjnym daniu odgrywa oczywiście kapusta. Powinna być lekko kwaśna i chrupiąca. Jak osiągnąć taki efekt?

Kluczową kwestią jest to, jaki produkt zdecydujemy się nabyć podczas zakupów spożywczych. W sklepach znajdziemy zarówno kapustę kiszoną, jak i kwaszoną. Wyglądają podobnie, jednak są to dwa zupełnie odmienne artykuły. Różnią się przede wszystkim składnikami odżywczymi. 

Reklama

Zobacz również: 10 niesamowitych właściwości zdrowotnych kapusty

Jak powstaje kapusta kiszona. Fermentuje tygodniami

Kapusta kiszona i kapusta kwaszona powstają w zupełnie innych warunkach. Pierwsza z nich na wstępie poddawana jest procesom szatkowania i ubijania. Następnie kapustę obficie się soli  i umieszcza w ciemnych beczkach, kamionkach lub słojach. Tam pod wpływem działania bakterii rozpoczyna się proces kiszenia. Dochodzi do rozkładu cukrów, a w związku z tym powstaje kwas mlekowy nadający produktowi charakterystyczny smak. Proces ten wymaga czasu - co najmniej dwóch tygodni. Im dłużej produkt będzie przechowywany w zamknięciu, tym bardziej intensywny smak osiągnie.

Kapusta kiszona mieszana jest z marchwią. Przed pakowaniem produkt najczęściej wzbogaca się odpowiednimi przyprawami - zazwyczaj kminkiem i liśćmi laurowymi.

Jak powstaje kapusta kwaszona? Jest zalewana octem

Zupełnie inaczej przebiega proces powstawania kapusty kwaszonej. Poszatkowaną i ubitą kapustę zalewa się bowiem octem i posypuje obficie cukrem. Następnie dodawane są przyprawy, czasami marchew, a razem z nią inne, zbędne substancje, konserwanty: kwas askorbinowy, regulator kwasowości, kwas cytrynowy, sorbian potasu. 

Kapusta kwaszona nie jest zamykana w beczkach, ponieważ podczas jej produkcji proces fermentacji jest całkowicie pomijany. Po dodaniu wymienionych wyżej składników od razu pakowana jest w woreczki lub słoiki. Nie dochodzi do kiszenia, a kwaśny smak nadaje kapuście jedynie moczenie w occie. Właśnie dlatego wiele osób uważa ten artykuł spożywczy za marną podróbkę kiszonek. 

Zobacz również: Kapusta surowa, kiszona, gotowana - która przyniesie najwięcej korzyści?

Kapusta kwaszona i kiszona: Którą wybrać?

Jak nietrudno się domyślić, proces powstawania produktów spożywczych, wpływa nie tylko na ich smak, ale  także bezpośrednio na ich jakość. Kapusta kiszona i kapusta kwaszona różnią się znacząco właściwościami odżywczymi. Którą wybrać?

Kapusta kiszona - jak większość kiszonek - powszechnie uznawana jest za bardzo zdrowy produkt. Zawiera witaminy: C, A, E i K, a także witaminy z grupy B. Jest bogata w minerały: magnez, potas, żelazo, wapń oraz błonnik. Ponadto bakterie kwasu mlekowego bardzo korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit. W kapuście kiszonej występują takie dobroczynne dla zdrowia bakterię jak: Leuconostoc, Lactobacillus plantarum i Pediococcus. To naturalne probiotyki, które wspomagają procesy trawienia. Kiszonkami powinny zajadać się więc osoby walczące z zaparciami, wrzodami i nadżerkami żołądka. 



Dlaczego jeszcze warto jeść kapustę kiszoną? Wysoka zawartość witaminy C wzmacnia układ odpornościowy. To ważne szczególnie jesienią i zimą - gdy niska temperatura i niekorzystne warunki pogodowe sprzyjają przeziębieniom. Zawarty w kiszonej kapuście błonnik skutecznie obniża poziom "złego" cholesterolu LDL, jednocześnie zmniejszając ryzyko miażdżycy oraz chorób serca.

Czy kapusta kwaszona może zastąpić w naszej diecie kapustę kiszoną? Zdecydowanie nie. Brak procesu fermentacji sprawia, że ten produkt właściwie pozbawiony jest dobroczynnych związków, witamin i minerałów. Zalewa octowa skutecznie zabija wszystko, co dobre dla naszych organizmów. Ponadto kwaszona kapusta zawiera cukier, którego nadmiar w diecie prowadzi do licznych chorób i otyłości. 

Zobacz również: Kapusta kiszona zasmażana: Jak zrobić? Do czego ją podawać?

Jak odróżnić kapustę kiszoną od kwaszonej?

Podczas zakupów przede wszystkim należy uważnie czytać informacje zamieszczone na opakowaniach poszczególnych produktów. Jeśli w składzie kapusty wysoko widnieje cukier, możemy mieć pewność, że jest to produkt kwaszony, a nie kiszony. Wówczas warto zastanowić się nad zakupem.

Kapusta kiszona i kwaszona różnią się także wyglądam i zapachem. Ta pierwsza, zdrowsza ma zazwyczaj bardziej intensywny, żółty kolor i zapach typowy dla produktów fermentowanych. "Podróbka" charakteryzuje się białym kolorem i duszącym zapachem octu. Jej smak jest zdecydowanie łagodniejszy, nijaki, mdły.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kapusta kiszona | kapusta kwaszona | Święta 2022

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy