Podróże na własną rękę: Nawet 2500 zł odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot. Kiedy możemy się o nie ubiegać?

Twój lot został opóźniony lub odwołany? Oto co powinieneś zrobić
Twój lot został opóźniony lub odwołany? Oto co powinieneś zrobić123RF/PICSEL

Opóźniony lub odwołany lot? Taka sytuacja może spotkać każdego z nas

Opóźnienie lotu. Jakie prawa mają pasażerowie?

  • przy opóźnieniu trwającym ponad 2 godziny - posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile,
  • gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy - zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem,
  • jeśli opóźnienie wynosi ponad 5 godzin - prawo do zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, 
  • w przypadku dotarcia do celu z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem - prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Pasażerowie, którzy na miejsce docelowe dotrą z 3-godzinnym opóźnieniem mogą liczyć na wypłatę odszkodowania
Pasażerowie, którzy na miejsce docelowe dotrą z 3-godzinnym opóźnieniem mogą liczyć na wypłatę odszkodowania 123RF/PICSEL

Odszkodowanie o wysokości nawet 2500 zł. Jest jednak ważny warunek

  • za rejsy krótsze niż 1500 km przysługuje 250 euro
  • za rejsy dłuższe w obrębie UE - 400 euro,
  • dla pozostałych tras maksymalne odszkodowanie wynosi 600 euro

Odszkodowanie za opóźniony lot - krok po kroku

Za loty krótsze niż 1500 km przysługuje 250 euro odszkodowania
Za loty krótsze niż 1500 km przysługuje 250 euro odszkodowania123RF/PICSEL

Co zrobić, jeśli linia lotnicza nie odpowiada na nasz wniosek?

  • Rzecznika Prawa Pasażera - w przypadku lotów odbywających się z Polski
  • ECK Polska - jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE,
  • organu NEB (National Enforcement Bodies) - w przypadku lotów odbywających się z innych lotnisk w UE, jednak nie wszystkie organy NEB rozpatrują skargi indywidualnych konsumentów.

Odwołanie lotu. Oto prawa, jakie przysługują ci w takiej sytuacji

  • zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia do miejsca docelowego,
  • prawo do opieki w postaci zapewnienia wyżywienia w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile,
  • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem, gdy lot zastępczy zaplanowany jest na kolejny dzień,
  • prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro.
  • złe warunki atmosferyczne,
  • klęski żywiołowe,
  • strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska,
  • destabilizacja polityczna,
  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego,
  • zderzenie samolotu z ptakiem,
  • wady produkcyjne samolotu.

Co zrobić, jeśli nasz lot zostanie odwołany? Mamy kilka możliwości

Bilet lotniczy na odwołany rejs możemy przebookować na lotnisku
Bilet lotniczy na odwołany rejs możemy przebookować na lotnisku tykhyi123RF/PICSEL

Overbooking - czym jest i co zrobić, jeśli linia lotnicza nie wpuści nas na pokład?

  • prawo do opieki,
  • prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a zmianą połączenia lotniczego,
  • zakwaterowanie w hotelu i transport (w przypadku oczekiwania na nowy lot przez jedną lub więcej nocy),
  • odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).
Agata Zaremba
Agata ZarembaArchiwum autora
Dobroduszny miśmateriały promocyjne