Reklama

Reklama

Dlaczego listonosz zostawia awizo, chociaż jesteśmy w domu?

Dlaczego listonosz zostawia awizo, chociaż jesteśmy w domu? Sytuacja taka spotkała niejedną osobę. Siedzimy w mieszkaniu, nikt do nas nie dzwoni i nie puka do naszych drzwi. Nagle okazuje się, że w skrzynce na listy czeka na nas awizo z odbiorem na poczcie. Sprawdźmy, czym jest to spowodowane.

  • Według rzeczniczki Poczty Polskiej listonosz ma prawo zostawić awizo w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest sytuacja, w której przesyłka nierejestrowana nie zmieści się do naszej skrzynki odbiorczej. Druga to przekaz pieniężny. 
  • Dlaczego więc listonosz zostawia awizo przy innych rodzajach przesyłek? Wyjaśniamy.

Co oznacza awizo?

Awizo jest dokumentem umożliwiającym odbiór przesyłki na poczcie. Dokument ten informuje nas o szczegółowym adresie placówki pocztowej, w której możemy odebrać list oraz o terminie odbioru. Z awizo udajemy się do punktu celem odebrania naszej korespondencji.

Reklama

Istnieje również opcja "Doręczenie na życzenie", pozwalająca ponownie doręczyć awizowaną przesyłkę. Dzięki tej usłudze, po otrzymaniu pierwszego awiza do naszej skrzynki, możemy poprosić o ponowienie dostarczenia paczki. Opłata za usługę wynosi 4,50 zł i realizowana jest najwcześniej dnia następnego od daty wystawienia zaświadczenia.

Dlaczego listonosz zostawia awizo, gdy jesteśmy w domu?

Zirytowani odbiorcy, czekający na swoje przesyłki bardzo często uważają, że zostawienie awizo jest wynikiem lenistwa listonoszy. Faktem jest, że zgodnie z informacjami od rzecznika, pozostawienie awizo do zwykłego listu nie powinno mieć miejsca. Należy natomiast spojrzeć na całą sytuację z nieco innej perspektywy, a dokładnie ze strony listonoszy pracujących dla Poczty Polskiej.

Listonosz ma za zadanie obsłużyć wszystkich odbiorców korespondencji na swoim rejonie w ciągu całego dnia pracy. Niezależnie od pogody, przesyłki muszą zostać dostarczone na czas. Pracownicy często docierają do klientów na rowerach lub komunikacją miejską, wożąc ze sobą ciężkie torby, w których znajdują się przesyłki z całego dnia. Problemy z transportem pracowników wynika z faktu, iż pracodawca nie oferuje od siebie żadnego pojazdu. Pracownik oczywiście uzyskuje zwrot za paliwo, jeśli jeździ samochodem, lecz zwrot ten nie pokrywa wydatków w pełni. 

Istotnym argumentem jest również niedobór kadry pracowniczej. Spowodowane jest to głównie przez oferowane ze strony Poczty Polskiej zarobki. Listonosze jeszcze w 2021 roku otrzymywali średnią pensję w wysokości 3000 zł brutto. Jako iż jest to średnia płaca, można spodziewać się, że część pracowników otrzymuje mniej niż 2200 zł "na rękę". Braki w kadrach skutkują tym, że listonosze otrzymują zlecenia, które powinny być rozdzielone na większą część pracowników i w ciągu 8 godzin pracy zobowiązani są do obsłużenia dwóch, jak nie więcej rejonów.

Dlatego też, w obawie przed brakiem czasu na wszystkie zlecenia w ciągu dnia, listonosze decydują się na pozostawienie awizo bez próby kontaktu. Zdarza się również, że wina spoczywa na nas - mamy uszkodzony domofon lub akurat byliśmy czymś zajęci i nie zdążyliśmy odebrać/otworzyć drzwi. Listonosz nie jest zobowiązany do czekania pod naszymi drzwiami do skutku.

Czy listonosz ma obowiązek zostawienia awizo?

Zgodnie z prawem pocztowym, listonosz ma obowiązek pozostawić nam zaświadczenie o konieczności samodzielnego odbioru przesyłki. Rzadko, lecz jednak może zdarzyć się sytuacja, w której z różnych przyczyn zapomni o pozostawieniu nam dokumentu.

Jak sprawdzić czy mamy awizo na poczcie, jeśli nie otrzymałyśmy dokumentu do skrzynki? Istnieje kilka sposobów, które mogą uchronić nas przed nieprawidłową realizacją dostarczenia przesyłki przez listonosza. Najprostszą opcją jest monitorowanie listu przewozowego na stronie Poczty Polskiej. Po wpisaniu numeru w wyszukiwarkę na stronie operatora pocztowego, wiemy gdzie znajduje się nasz list oraz czy jest możliwość jego odbioru w placówce.

Możemy również skorzystać z usługi, która pozwala nam otrzymywać informacje o nadejściu przesyłki w formie mailowej bądź SMS. Do tego celu konieczne jest wypełnienie odpowiedniego wniosku dostępnego na stronie Poczty Polskiej lub bezpośrednio w placówce. Usługa ta nie obejmuje pism od organów ścigania, pism sądowych i innych prawnych dokumentów. W tych przypadkach wciąż funkcjonować będzie tradycyjna, papierowa forma powiadomień.

Ile mamy czasu na odebranie awizo Poczta Polska?

Według pozostawionego w naszej skrzynce awizo, mamy termin 7 dni na odebranie przesyłki z placówki pocztowej. Nie jest to jednakże ostateczny termin odbioru. Po upłynięciu wspomnianego tygodnia, listonosz ma obowiązek ponownej próby dostarczenia przesyłki. Jeśli i tym razem się to nie uda, wystawione zostaje powtórne awizo z terminem kolejnych 7 dni. Po tym okresie przesyłka zostaje zwrócona nadawcy. 

***

Czytaj także:

Lecznicze napoje na pasożyty jelit

Dlaczego warto jeść makrele?

Mordercy szukają ofiar przez Internet - o zbrodniach technologicznych

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy