Gdzie dzwonić, gdy zabraknie prądu? Numery alarmowe na czas awarii energetycznej
Ciężko jest sobie wyobrazić współcześnie życie bez prądu. Podłączonych jest do niego wiele urządzeń w naszych domach. Zima jest niestety sezonem, kiedy awarie mogą zdarzać się częściej. Co powinniśmy wtedy robić? Z kim się kontaktować?
Zdarza się, że z różnych przyczyn nasze gospodarstwo jest pozbawione energii elektrycznej. Jak sprawdzić przyczynę uszkodzenia? Gdzie dzwonić, gdy zabraknie prądu? Poznajmy numery alarmowe i kontaktowe na wypadek braku prądu.
Spis treści:
Dlaczego zabrakło prądu?
Najczęściej problemy z energią elektryczną zdarzają się latem oraz zimą. Latem najczęstszym powodem usterek są burze i gradobicia. Zimą natomiast niskie temperatury i śnieg. Zamarznięta sieć energetyczna staje się sztywniejsza, przez co łatwiej ją uszkodzić. Wtedy także zdarza się zerwanie linii przez przeciążone śniegiem drzewa.
Czytaj także: W tych godzinach prąd jest najtańszy
Jak sprawdzić przyczynę braku prądu?
Zanim zdecydujemy się dzwonić do dostawcy energii, upewnijmy się, gdzie tkwi źródło problemu. Może się zdarzyć, że awaria jest wynikiem problemów na naszej instalacji. Sprawdźmy więc na samym początku gniazdka i oświetlenie we wszystkich pomieszczeniach. Jeśli problem istnieje w niektórych częściach mieszkania, wynikać może z bezpieczników. Wtedy najlepiej kontaktować się z elektrykiem.
Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie sąsiedztwa. Co więcej, jeśli oświetlenie uliczne także nie działa, to znak, że awaria jest na dużo większą skalę. Wtedy powinniśmy zadzwonić na pogotowie energetyczne. Jeśli jednak mieszkamy w budynku wielorodzinnym, pierwszy telefon powinien być wykonany do administratora.
Gdzie dzwonić, gdy zabraknie prądu?
Po potwierdzeniu problemu powinniśmy dzwonić pod numer 991. Jest to numer pogotowia energetycznego. Po podaniu adresu problem zostanie przekazany dostawcy. Może nim być:
- PGE działające na wschodzie i w środkowej części Polski,
- Tauron na południu,
- Energa obejmująca obszar północnej i środkowej części kraju,
- ENEA na północno-zachodnim obszarze,
- E.ON działająca tylko w Warszawie.
Istnieje również inne rozwiązanie. Jest nim telefon na Biuro Obsługi Klienta firmy sprzedającej prąd. Numery telefonów do każdej z firm to:
- PGE - 422 222 222 (czynny w dni robocze od 7.00 do 19.00),
- Tauron - 32 606 0 606 (od poniedziałku to piątku od 7.00 do 20.00),
- Energa - 801 404 404 (czynny w dni robocze od 8.00 do 18.00),
- ENEA - 611 111 111 (od poniedziałku do piątku od 7.00 do 19.00),
- E.ON - 22 821 31 31 (infolinia czynna całodobowo).
Oprócz telefonicznej formy kontaktu istnieje także w wielu z nich czat z doradcą czy komunikacja w formie mailowej. Dodatkowo wielu dostawców energii na swojej stronie internetowej ma zakładkę z informacjami o awariach.
Przygotuj się na brak prądu
Niektórzy operatorzy, jak np. Enea cyklicznie planują przerwy w dostawie energii elektrycznej. Powodem takiej sytuacji może być np. modernizacja sieci, przyłączenie nowych odbiorców czy konserwacja stacji transformatorowej. Na swoje oficjalnej stronie internetowej dostawy prądu znaleźć można komunikaty z dokładną listą miejsc (datą i godziną), gdzie nie będzie prądu.
Sprawdź również: Jakie będą ceny prądu w 2023 roku? Stawki w górę mimo zamrożenia cen
***