Kelnerzy na potęgę odmawiają gościom tej prośby. Oto co mówi prawo
Wyjście ze znajomymi do restauracji powinno obfitować w przyjemne doznania kulinarno-towarzyskie, ale czasami dochodzi do pewnych zgrzytów podczas próby zapłacenia za usługę. Dzieje się tak m.in. w sytuacji, gdy prosimy kelnera o podzielenie rachunku, ale spotykamy się odmową. Co na ten temat mówią przepisy?
Czy restauracja może odmówić podzielenia rachunku?
Spotykasz się ze znajomym w restauracji, zamawiacie posiłki, miło spędzacie czas na jedzeniu i rozmowie. Na koniec prosicie kelnera o podzielenie rachunku, tak by każdy mógł zapłacić za zamówione przez siebie pozycje z menu, ale w odpowiedzi słyszycie, że to niemożliwe. Czy restauracja może zgodnie z prawem odmówić podzielenia płatności?
Zanim odpowiemy na to pytanie, wyjaśnijmy, czym w kontekście prawa jest wizyta w restauracji i zamawianie w niej posiłków. Otóż właściciel restauracji jest przedsiębiorcą, który zawiera umowę z klientami, korzystającymi z usług restauracji poprzez zamawianie posiłków znajdujących się w karcie menu.
Zatem w momencie składania zamówienia zawieramy z restauratorem ustną umowę sprzedaży żywności, o czym jest mowa w art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:
"Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.”
Ponadto zgodnie z art. 66 § 1 k.c. zamawiając konkretną pozycję z karty menu, mowa jest o oświadczeniu woli: "Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy" - wskazują przepisy. W tym przypadku restaurator wyraża oświadczenie woli poprzez wpisane w karcie menu pozycje i przypisane do nich ceny, a klient poprzez wybranie konkretnej pozycji.
Zakładając, że dwie osoby siedzące przy jednym stoliku wybrały dla siebie posiłki wskazane w karcie menu, złożono dwa oświadczenia woli, czyli zawarto dwie umowy. Do każdej z tych umów powinien być wystawiony oddzielny rachunek.
Czytaj także: Najczęstsze błędy w restauracjach. Kelnerzy, gdy to słyszą, ledwo powstrzymują się od śmiechu
Dlaczego obsługa restauracji odmawia podzielenia rachunku?
Dzielenie rachunku na kilka osób siedzących przy jednym stoliki jest problematyczne dla personelu restauracji. Przede wszystkim chodzi o czas. Kelner dzielący rachunek na kilka osób musi poświęcić więcej czasu podczas dokonywania zmian w terminalu płatniczym i ustalaniu, co i za ile dany klient zamówił. A to z kolei sprawia, że inni goście muszą dłużej czekać, aż zostaną obsłużeni.
Ponadto w wielu restauracjach rachunek w systemie przypisany jest do stolika i wówczas jego podzielenie jest kłopotliwe a czasami wręcz niemożliwe.
Jak zatem uniknąć nieprzyjemnej sytuacji, kiedy po spożytym posiłku prosimy o podzielenie rachunku, ale spotykamy się z odmową? Rzecz jasna możemy powołać się na konkretne przepisy, które w takiej sytuacji przemawiają na korzyść klientów. Jednak dobrym obyczajem jest, by o podzielenie rachunku poprosić w momencie składania zamówienia. Dzięki temu ułatwimy pracę obsłudze restauracji i unikniemy niepotrzebnych nieporozumień.