Reklama

Reklama

Cukier krzepi czy szkodzi zdrowiu? Największe mity na temat cukru

Jeszcze kilkanaście lat temu słodzenie herbaty cukrem było na porządku dziennym w większości polskich domów. Obecnie coraz więcej osób ogranicza spożycie cukru w obawie przed problemami zdrowotnymi i otyłością. Czy mają rację?

Mit nr 1. Cukier powoduje próchnicę

Reklama

Słodycze i słodkie napoje uchodzą za główną przyczynę ubytków w zębach, ale próchnica może rozwinąć się także na skutek spożycia warzyw, płatków muesli lub bogatych w witaminy rodzynków. Kluczowe znaczenie ma tu bowiem nie tyle rodzaj pokarmu, co czas, jaki dzieli nas od posiłku do umycia lub wypłukania zębów. 

Mit nr 2. Jedzenie owoców bogatych w cukier spowalnia odchudzanie

Lubisz winogrona, ale nie jadasz ich, ponieważ jesteś na diecie odchudzającej? Słodkie owoce to nie tylko źródło cukru, ale także błonnika, co oznacza, że po ich spożyciu czujesz sytość i masz mniejszą ochotę na kaloryczne przekąski. Tym samym szybciej tracisz zbędne kilogramy i zbliżasz się do właściwej wagi.

Mit nr 3. Wysoka podaż cukrów prowadzi do cukrzycy

Osoby chore na cukrzycę muszą ograniczać ilość spożywanych cukrów, by skutecznie kontrolować stężenie glukozy we krwi. „Sam cukier nie powoduje jednak tego schorzenia – cukrzyca typu 1 rozwija się na skutek zaburzenia pracy trzustki, które uniemożliwia wytwarzanie insuliny, a cukrzyca typu 2 dotyka osób, u których trzustka produkuje insulinę, ale jest jej za mało lub nie spełnia swojej funkcji” - wyjaśnia specjalista z euroClinix.pl. Ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 może wprawdzie zwiększać się przy regularnym spożywaniu dużych ilości słodzonych napojów, ale nie jest to regułą.

Mit nr 4. Brązowy cukier jest zdrowszy od białego

Złocisto-karmelowy odcień sprawia, że brązowy cukier wydaje się nie tylko smaczniejszą, ale także zdrowszą alternatywą dla zwykłego cukru rafinowanego. Pozory są jednak złudne – oba rodzaje cukru zawierają tyle samo kalorii i oddziałują na organizm w taki sam sposób, a melasa obecna w brązowym cukrze zawiera jedynie śladowe ilości składników odżywczych, które pozostają bez wpływu na nasze zdrowie.

Mit nr 5. Cukier to przyczyna nadwagi i otyłości

Nawet dzieci wiedzą, że jedzenie ciastek, lodów i innych produktów bogatych w cukier skutkuje pojawieniem się fałdek na ciele. Przyrost tkanki tłuszczowej nie jest jednak wynikiem spożywania konkretnych pokarmów – waga zaczyna rosnąć wtedy, gdy przyjmujemy z pożywieniem więcej kalorii niż jesteśmy w stanie spalić. Jeśli nie zachowujesz umiaru w jedzeniu, a prowadzisz siedzący tryb życia, utyjesz bez względu na to, czy na twoim talerzu pojawiają się gotowane warzywa czy kaloryczne desery.

Mit nr 6. Cukier powoduje nadpobudliwość u dzieci

Mimo iż badania nad związkiem podaży cukru i nadpobudliwością są prowadzone od lat, żadne z nich nie potwierdziło zmian w zachowaniu dzieci po spożyciu słodzonego napoju, cukierków lub innych słodyczy. 

Mit nr 7. Ograniczenie spożycia cukru to pestka!

Zła sława cukru jest nie do końca zasłużona, ale nie oznacza to, że możemy spożywać go bez umiaru. Wręcz przeciwnie – ograniczenie podaży cukru leży w naszym interesie, choć zadanie to nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Cukier jest bowiem substancją o właściwościach uzależniających, a jego odstawienie to duże wyzwanie nawet dla osób posiadających silną wolę. 


materiały prasowe

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: cukier

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje