Reklama

Reklama

Jak uniknąć udaru? Zadbaj o dietę bogatą w błonnik

Udar jest drugą najczęstszą przyczyną zgonów na świecie. Warto więc wprowadzić do codziennego menu produkty, które będą chronić przed nim nasz mózg niczym tarcza.

Udar niedokrwienny występuje, gdy zakrzep krwi blokuje tętnicę dostarczającą krew do mózgu lub tworzy się gdzie indziej w ciele i przemieszcza się do mózgu, gdzie blokuje przepływ krwi. Do udaru krwotocznego dochodzi, gdy w mózgu występuje krwawienie, które uszkadza pobliskie komórki.

Około 85 proc. udarów ma charakter niedokrwienny, natomiast 15 proc. - krwotoczny.

Większość dotychczasowych badań analizowała związek pomiędzy jedzeniem a obiema odmianami udaru mózgu łącznie lub koncentrowała się wyłącznie na udarze niedokrwiennym. Natomiast autorzy nowego badania, które objęło ponad 418 000 osób w dziewięciu krajach europejskich analizowali osobno wpływ diety na udar niedokrwienny i udar krwotoczny.

Reklama

Chociaż wyższe spożycie owoców, warzyw, błonnika, mleka, sera lub jogurtu wiązało się z niższym ryzykiem udaru niedokrwiennego, nie miało istotnego związku z niższym ryzykiem udaru krwotocznego. Natomiast większe spożycie jaj wiązało się z wyższym ryzykiem udaru krwotocznego, ale nie udaru niedokrwiennego.

- Najważniejszym odkryciem jest to, że wyższe spożycie zarówno błonnika pokarmowego, jak i owoców oraz warzyw było silnie związane z niższym ryzykiem udaru niedokrwiennego, co potwierdza obecne wytyczne europejskie. Należy zalecić ogółowi społeczeństwa zwiększenie spożycia błonnika oraz owoców i warzyw, o ile nie spełniają już tych wytycznych - powiedziała dr Tammy Tong z University of Oxford (Wielka Brytania).

- Nasze badanie podkreśla także znaczenie oddzielnego badania podtypów udaru mózgu, ponieważ powiązania dietetyczne różnią się w przypadku udaru niedokrwiennego i krwotocznego i są zgodne z innymi dowodami, które pokazują, że inne czynniki ryzyka, takie jak poziom cholesterolu lub otyłość, również inaczej wpływają na dwa podtypy udaru mózgu - dodała.

***Zobacz także***

Całkowita ilość spożywanego błonnika (w tym pochodzącego z owoców, warzyw, zbóż, roślin strączkowych, orzechów i nasion) wiązała się z największym potencjalnym zmniejszeniem ryzyka udaru niedokrwiennego. Każde 10 g więcej spożycia błonnika dziennie wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka o około 23 proc., co odpowiada mniej więcej dwóm przypadkom mniej na 1000 osób w ciągu dziesięciu lat.

Same owoce i warzywa wiązały się z niższym o 13 proc. ryzykiem na każde 200 g zjadanego pożywienia dziennie, co odpowiada spadkowi o jeden przypadek na 1000 ludności w ciągu dziesięciu lat. Żaden pokarm nie był powiązany ze statystycznie istotnym wyższym ryzykiem udaru niedokrwiennego.

Według brytyjskich szacunków dwie grube kromki pełnoziarnistego tostu dostarczają 6,6 g błonnika, porcja brokułów (około ośmiu różyczek) około 3 g, a średnie surowe, nieobrane jabłko około 1,2 g błonnika. Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne (ESC) i Regionalne Biuro Światowej Organizacji Zdrowia w Europie zalecają spożywanie co najmniej 400 g owoców i warzyw dziennie; ESC sugeruje również spożywanie 30-45 g błonnika dziennie.

Autorzy twierdzą, że związki pomiędzy różnymi pokarmami a udarem niedokrwiennym i krwotocznym można częściowo wyjaśnić wpływem na ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

***Zobacz także***

Dr Tong i jej koledzy przeanalizowali dane dotyczące 418 329 mężczyzn i kobiet w dziewięciu krajach (Dania, Niemcy, Grecja, Włochy, Holandia, Norwegia, Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania), którzy brali udział w badaniu European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) w latach 1992 - 2000.

Uczestnicy wypełniali ankiety z pytaniami o dietę, styl życia, historię medyczną i czynniki społeczno-demograficzne, a ich obserwacja trwała średnio 12,7 roku. W tym czasie odnotowano 4281 przypadków udaru niedokrwiennego i 1430 przypadków udaru krwotocznego.

Badane grupy żywności obejmowały mięso i produkty mięsne (czerwone mięso, przetworzone mięso i drób), ryby i produkty rybne, produkty mleczne (w tym mleko, jogurt, ser), jaja, płatki zbożowe i produkty zbożowe, owoce i warzywa (połączone i osobno), rośliny strączkowe, orzechy i nasiona oraz błonnik pokarmowy (błonnik ogółem i płatki zbożowe, błonnik owocowy i warzywny).

Główne zalety badania to duża liczba badanych osób w kilku różnych krajach i długi okres obserwacji. Większość rodzajów żywności została uwzględniona w badaniu, chociaż informacje na temat diety zostały zebrane tylko w jednym momencie, kiedy uczestnicy przystąpili do badania.

Ponieważ badanie ma charakter obserwacyjny, nie może wykazać, że badane pokarmy powodują wzrost lub spadek ryzyka udaru niedokrwiennego lub krwotocznego - tylko to, że są one związane z różnymi zagrożeniami. Informacje na temat stosowania leków (w tym statyn) nie były dostępne. 

Paweł Wernicki

***Zobacz także***

PAP life

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: udar | dieta | błonnik

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje