Reklama

Reklama

Pięć zaskakujących przyczyn ataków głodu

Każdej z nas zdarza się ulec jedzeniowym zachciankom. Nie ma co obwiniać się o brak silnej woli, bo… powody nasilania się takich pokus wcale nie muszą być związane z jedzeniem.

Główna przyczyna: naszym apetytem sterują hormony

Reklama

Pojawienie się uczucia głodu jest spowodowane spadkiem poziomu glukozy we krwi. To silny sygnał, że organizmowi brakuje paliwa. Ale zdarza się także, że chociaż nie ma powodu, by burczało nam w brzuchu, dopada nas nieodparta chęć zjedzenia czegoś. Takie ataki są najczęściej wynikiem zaburzeń hormonalnych, które mają wpływ na ośrodek głodu i sytości. Możesz ich uniknąć, stosując dietę, która przywróci równowagę w organizmie. 

Jedzenie w pośpiechu

Nieregularne i szybkie posiłki sprzyjają tyciu. Mózg potrzebuje ok. 15 minut, aby dotarł do niego sygnał, że jesteś najedzona. Jeśli więc jesz coś w biegu, to pochłaniasz znacznie większe porcje niż naprawdę są potrzebne. W efekcie dostarczasz sobie za dużo kalorii i... rozciągasz żołądek. 

Aby uniknąć ataku głodu, nie omijaj posiłków i staraj się jadać co 3-4 godziny. Jeśli masz skłonności do szybkiego jedzenia, wybieraj dania, które wymagają uwagi, np. rybę,  z której trzeba wyjąć ości. Jeśli rano nie masz apetytu, zjedz chociaż lekki twarożek z warzywami. Taki posiłek zaspokoi głód na 2-3 godziny. 

Zarwanie nocy

Brak snu powoduje ochotę na słodycze. Gdy jesteś niewyspana, spada poziom serotoniny, (hormonu szczęścia). Wtedy nastrój na pewno poprawi ci coś słodkiego... Dzieje się tak, bo zbyt mała ilość snu sprawia, że rośnie stężenie greliny, czyli hormonu odpowiadającego za apetyt. Równocześnie zmniejsza się poziom leptyny, która zapewnia uczucie sytości. 

Po nieprzespanej nocy zjedz na śniadanie płatki owsiane. Wypełnią żołądek, bo zawierają dużo błonnika. Mają też niski indeks glikemiczny (IG), co oznacza, że nie spowodują gwałtownego wzrostu poziomu insuliny. Opanujesz apetyt na coś słodkiego  i cukier wróci do normy.


Dowiedz się więcej na temat: jedzenie | dieta | apetyt

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje