Reklama

Reklama

Pułapka efektu jo-jo

Nadal myślisz, że istnieje błyskawiczny sposób na odchudzanie? Masz ochotę zaryzykować i drastycznie ograniczyć ilość jedzenia? Przeczytaj to, zanim sobie zaszkodzisz!

Efekt jo-jo to szybka utrata wagi wskutek stosowania drastycznej diety, a zaraz po niej szybkie tycie, które zwykle doprowadza do osiągnięcia masy ciała większej niż przed rozpoczęciem diety. Zatem dieta przynosi efekt, ale nie sposób go utrzymać. Najczęściej wtedy przychodzi czas na kolejną niskokaloryczną dietę i... koło się zamyka.

Dlaczego efekt jo-jo jest niebezpieczny

Reklama

Gdy chudniesz za pomocą drastycznej diety, a na dodatek nie ćwiczysz, twoja masa mięśniowa maleje. Spadek wagi wynika więc nie tylko z utraty tkanki tłuszczowej, ale i ze spadku masy mięśniowej. Skutkiem tego tempo podstawowej przemiany materii spada, co oznacza, że gdy zakończysz dietę, natychmiast zaczniesz tyć i to w tempie szybszym niż to miało miejsce przed rozpoczęciem odchudzania. Niestety przybędzie ci przede wszystkim tłuszczu, bo masa mięśniowa nadal będzie niższa.

Organizm ludzki funkcjonuje w oparciu o bardzo delikatną równowagę hormonalną. Gwałtowny spadek masy ciała powoduje zaburzenie tej równowagi, co prowadzi do zaburzeń nastroju, depresji, upośledzenia działania układu odpornościowego i pokarmowego. Pojawia się uczucie braku kontroli nad własnym życiem, przekonanie, że wszystko kręci się wokół jedzenia, co z kolei sprzyja frustracji i niskiej samoocenie.

Przyczyny efektu jo-jo

Działania sprzyjające wpadnięciu w błędne koło chudnięcia i tycia:
- płynne diety odchudzające - np. detoks oparty na soku z cytryny, picie samych soków,
- częste stosowanie płynnych zamienników posiłków (koktajli, specjalnych napojów),
- niskokaloryczna dieta - poniżej 1000 kcal dziennie

Nie każde szybkie tempo odchudzania jest niezdrowe! Jeśli stosujesz prawidłową dietę i regularnie, odpowiednio ćwiczysz, możesz szybko schudnąć, nie tracąc masy mięśniowej. Natomiast każdy szybki spadek masy ciała w wyniku stosowania zamienników posiłków lub rezygnowania z nich jest wyraźnym krokiem w stronę efektu jo-jo.

Jak wyjść z efektu jo-jo

1. Zastanów się, jak wygląda twój sposób odżywiania. Czy dieta, którą stosujesz jest tylko tymczasowym środkiem do celu, czy może, tak jak być powinno, jest zdrowym stylem jedzenia, które można kontynuować całe życie?

2. Zastanów się, czy masz jakiekolwiek problemy związane z jedzeniem. Czy pojadasz w stresie albo z nudów? Czy ślepo rzucasz się w wir każdej nowej diety? Ciągle próbujesz nowych sposobów? Zacznij prowadzić dziennik, w którym przez kilka dni będziesz zapisywać wszystko, co jesz i pijesz. Przeanalizuj zapiski i zobacz, jak naprawdę wygląda twoja dieta. Zastanów się, co robisz źle i jak zmodyfikować swój sposób odżywiania, aby był zdrowy.

3. Bądź rozsądny. Stosuj dietę 1200-1500 kcal dziennie. Nie eliminuj żadnych składników diety poza jedzeniem wysokoprzetworzonym i słodkim. Poobserwuj co się dzieje, gdy tak jadasz.

4. Ruszaj się cztery-pięć razy w tygodniu. W pierwszej kolejności postaw na ćwiczenia wzmacniające mięśnie, które pomogą ci odzyskać prawidłową masę mięśniową (rób je 2-3 razy w tygodniu). Znajdź ruch, który sprawi ci przyjemność - rower, spacery, nordic walking, aerobik, pływanie, taniec. Ruch pomoże ci odzyskać równowagę hormonalną i przyspieszyć metabolizm.

5. Uzbrój się w cierpliwość i konsekwentnie trzymaj się zdrowego stylu życia- racjonalnej diety i treningów. Nie nagradzaj się za schudnięcie kilku kilogramów porcją frytek. Nie wracaj do starych nawyków, bo to one były przyczyną nadwagi. Tak, jak pracujesz nad utratą zbędnych kilogramów, pracuj nad utrzymaniem nowej, niższej wagi ciała. Nie rzucaj się w wir odchudzania na dwa tygodnie przed wydarzeniem, na którym chcesz dobrze wyglądać. Zdrowe żywienie i ruch muszą stać się twoim stylem życia.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje