Reklama

Reklama

Historia i teraźniejszość. Feminizm i liberalizm jako popularne ideologie według podręcznika

Historia i teraźniejszość będzie stopniowo zastępował wiedzę o społeczeństwie w zakresie podstawowym już od przyszłego roku szkolnego. Ostatnio pojawiły się fragmenty pierwszego z podręczników do nowego przedmiotu, który obecnie jako jedyny przechodzi proces dopuszczenia do użytku przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jakie treści zawiera książka?

Historia i teraźniejszość zamiast wiedzy o społeczeństwie

Od przyszłego roku szkolnego do szkół podstawowych będzie wprowadzany stopniowo, od pierwszych klas, nowy przedmiot. Historia i teraźniejszość ma zastąpić wiedzę o społeczeństwie na poziomie podstawowym.

W podstawie programowej WoS-u znajdowały się niezwykle ważne dla funkcjonowania w dorosłym życiu zagadnienia takie jak: edukacja obywatelska, podstawy prawa, wiedza o państwie i polityce, stosunki międzynarodowe, prawa człowieka i inne obszary nauk społecznych.

Już samo ogłoszenie podstawy programowej nowego przedmiotu wzbudziło spore kontrowersje. Krytycznie wypowiedziały się o nim m.in. Polskie Towarzystwo Historyczne, Komitety Nauk Historycznych i Politycznych z Polskiej Akademii Nauk, a także Komisja Polskiej Akademii Umiejętności do Oceny Podręczników Szkolnych, której głównym zarzutem była jedynie negatywna ocena zjawisk z Europy Zachodniej np. wielokulturowości czy poszerzania praw człowieka.

Reklama

Pierwszy podręcznik do nowego przedmiotu

Ostatnio opublikowano fragmenty pierwszego z podręczników powstałych do nauczania HiT-u, a zarazem jedynego, który przechodzi obecnie ministerialny proces dopuszczenia do użytku. W Ministerstwie Edukacji i Nauki powstają trzy opinie na jego temat, z czego jedna jest już gotowa - oznaczono ją jako warunkową, czyli wymagane są od autora poprawki.

Autorem książki "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" jest prof. Wojciech Roszkowski, który już w przeszłości pisał uznane podręczniki do historii. W latach 2005-2009 był europosłem z listy PiS. Druga część podręcznika ma objąć lata 1980-2015 - będzie to poszerzenie zakresu czasu w porównaniu do tego w podstawie programowej historii, która kończy się na 2004 roku.

Z kolei wydawnictwem jest "Biały Kruk", które samo przedstawia się jako "wydawnictwo, a zarazem księgarnia religijna gromadząca najbardziej wartościowe pozycje literatury katolickiej". Wśród jego autorów znajdują się m.in. Marek Jędraszewski, Antoni Macierewicz czy Krystyna Pawłowicz.

Podział i tematyka podręcznika do HiT-u

Podręcznik prof. Roszkowskiego jest podzielony na osiem części:

  • Część I: Zimna wojna - Rodowody. 1945-1953 - Świat
  • Część II: Zimna wojna - Narodziny PRL. 1945-1953 - Polska
  • Część III: Na krawędzi III wojny. 1953-1962 - Świat
  • Część IV: Na krawędzi III wojny. 1953-1962 -  Polska
  • Część V: Niespokojne lata. 1962-1970 - Świat
  • Część VI: Niespokojne lata. 1962-1970 - Polska
  • Część VII: Odprężenie. 1970-1979 - Świat
  • Część VIII: Odprężenie. 1970-1979 - Polska

Widać więc próbę zachowania równowagi między treściami dotyczącymi samej Polski oraz całego świata. Każda z części jest podzielona na kilkanaście rozdziałów. Wśród tych dotyczących naszego kraju znalazły się również te o kościele katolickim: "Walka z Kościołem", "Państwo a Kościół", "Polak papieżem" (ten akurat w części dotyczącej świata) oraz "Pielgrzymka św. Jana Pawła II". 

Podręcznik jest nawet opatrzony cytatem Karola Wojtyły: "Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali". Natomiast wśród materiałów wideo znalazły się trzy dotyczące jego osoby i dwa kolejne odnoszące się do religii katolickiej.

Uwagę może zwrócić rozdział zatytułowany "Problemy rasowe jako przyczyna buntu w USA" - powodem ruchu czarnej społeczności w Stanach Zjednoczonych był bowiem systemowy rasizm i segregacja rasowa skutkujące wykluczeniem z życia społecznego, dyskryminacją i wreszcie długoletnią walką o równość rasową.

Jakie treści zawiera podręcznik do HiT-u?

Wydawnictwo w opisie książki przekonuje, że obejmuje ona również zagadnienia dawnego WoS-u, które mają być wplecione w narrację historyczną i niepozbawione głębszych refleksji. Refleksje rzeczywiście są, pytanie jednak, czy osobiste opinie autora można uznać za obowiązujący "wymiar moralny" życia społecznego i politycznego, który ma przedstawiać podręcznik.

Już drugi rozdział podręcznika, "Ideologie i nazizm" zaczyna się od stwierdzenia: "Słowo ideologia słyszymy bardzo często; pojęcie to zawsze wybrzmiewa negatywnie". Dwa akapity dalej czytamy natomiast o "najbardziej popularnych obecnie ideologiach politycznych", jednak wprowadzenie do tematu sugeruje, że są to zjawiska negatywne.

Z kolei innym rozdziale o tytule "Konsolidacja Zachodu i koncepcje współpracy" uczniowie mogą przeczytać krytyczne słowa o Unii Europejskiej, która ma "lansować ateizm" według autora podręcznika.

***

Zobacz również:

Jak wyczyścić okap? Pomoże produkt, który znajdziesz w kuchni

500 plus dla seniora otrzyma więcej osób. Nie tylko emeryci!

Wielkie zmiany w aptekach. "To jawna niesprawiedliwość"

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Historia i teraźniejszość

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy