Koniec z awizo! Szykują się wielkie zmiany w Poczcie Polskiej!
Na poczcie szykują się wielkie zmiany i być może już na zawsze pożegnamy papierowe listy polecone! Większość urzędów już od października tego roku zostanie objęta obowiązkiem stosowania e-Doręczeń. Dzięki temu listy polecone będziemy mogli odbierać przez internet. Czy dzięki tej zmianie skończą się wielkie kolejki na poczcie i raz na zawsze zapomnimy o awizo?
Od 1 października 2024 roku większość urzędów oraz podmiotów publicznych zostanie objęta obowiązkiem wysyłania i odbierania pism przez system elektroniczny. Ministerstwo Cyfryzacji pojęło taką decyzję, aby listy polecone mogły być odbierane przez internet bez konieczności zostawiana w skrzynce kolejnych awizo i długich kolejek na poczcie.
Tym samym e-Doręczenie będzie równoprawnym odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Co zrobić, żeby korzystać z e-Doręczeń?
Trzeba jednak nadmienić, że korzystanie z nowego internetowego systemu nie będzie dla wszystkich adresatów obowiązkowe. W związku z tym, żeby otrzymywać korespondencję online, trzeba założyć specjalny adres, na który będą spływać e-doręczenia. W takiej sytuacji nie będziemy już otrzymywać papierowych listów poleconych.
Jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń?
1. Wypełnij wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń za pomocą platformy gov.pl, na której:
- dołączysz odpowiedni dokument potwierdzający swoją tożsamość lub osoby, za którą składasz wniosek,
- uzupełnisz dane swoje lub osoby, za którą składasz wniosek,
- wskażesz administratora, czyli osobę, która będzie zarządzać skrzynką do e-Doręczeń oraz podasz jego dane i adres e-mail.
2. Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
3. Odbierz potwierdzenie złożenia wniosku pod adresem e-mail administratora, który podasz we wniosku.
Tym samym warto wiedzieć, że jeśli nie założymy skrzynki do e-Doręczeń, nadal będziemy otrzymywać korespondencję w formie papierowej. Decyzja należy do każdego obywatela i dodatkowo w dowolnym momencie można wrócić do odbierania listów w tradycyjnej formie.
Jakie urzędy objęte są nowym obowiązkiem e-Doręczenia?
Od października obowiązek e-Doręczenia będzie obowiązywał poniższe urzędy i instytucje:
- organy administracji rządowej (w tym m.in. ministerstwa) oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;
- inne organy władzy publicznej, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe;
- Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego KRUS);
- agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk (PAN) i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury;
- sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna;
- podmioty niepubliczne - osoby wykonujące zawody zaufania publicznego adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza.