Reklama

Reklama

Zabrakło prądu? Możesz starać się o odszkodowanie

Zabrakło prądu? Pierwsza rzecz, którą powinniśmy sprawdzić to, czy dostawca energii elektrycznej poinformował o przerwie w dostawie. Może się okazać, że z powodu błędu firmy energetycznej mamy szansę na zyskanie odszkodowania. Tego typu sprawami zajmuje się Urząd Regulacji Energetyki. Z jakimi karami powinni liczyć się dostawcy prądu? Kiedy możemy starać się o odszkodowanie, gdy nagle w naszym domu zabrakło prądu?

Przeważnie dostawcy prądu informują w danym rejonie o ewentualnych przerwach w dopływie prądu. Dzięki temu możemy się stosownie przygotować. Gorzej jednak sytuacja ma się w przypadku nieplanowanego odłączenia od sieci. Co jest zgodne z obowiązkami dostawcy? Sprawdźmy, w jakich przypadkach możemy starać się o odszkodowanie z tytułu braku prądu.

Kto odpowiada za brak prądu?

Funkcjonowanie całego Krajowego Systemu Elektroenergetycznego jest w rękach Polskiej Sieci Energetycznej. To właśnie ona odpowiedzialna jest za przepływ energii elektrycznej w naszym kraju. PSE ma za zadanie również ciągłe poprawianie jakości systemów energetycznych. Zajmują się konserwacją instalacji, rozbudową sieci oraz przyłączeniami nowych miejsc.

PSE jednak nie jest miejscem, do którego zgłaszamy awarię. Za brak prądu odpowiada nasz dostawca energii. W sytuacji, w której posiadamy kompleksową umowę, jest nim sprzedawca usługi. Jeśli posiadamy dwie umowy (na sprzedaż i dystrybucję), sprawą zajmuje się dystrybutor energii elektrycznej.

Reklama

Jak zgłosić brak prądu?

Powody braku energii elektrycznej w naszych lokalach mogą być różne. Czasami jest to wina dostawcy energii, czasem jednak instalacji w naszym lokalu. Jeśli okaże się, że wina nie leży w instalacji w naszym domu, powinniśmy jak najszybciej zgłosić problem. Gdzie? Najlepiej zadzwonić na infolinię energetyczną, pod numer 991. Infolinia działa całodobowo i nie ponosimy opłat z tytułu połączenia.

Ile może nie być prądu?

W pełni uznawane przerwy określane są według grup energetycznych. Dotyczą one urządzeń, instalacji i sieci podpiętych do:

  • Napięcia niższego niż 1 kV,
  • Mocy nie większej niż 40 kW,

lub:

  • Napięcia niższego niż 1 kV,
  • Mocy większej niż 40 kW.

W takich przypadkach planowa przerwa może trwać 16 godzin. Nieplanowana, awaryjna przerwa dozwolona jest do 24 godzin. W całym roku suma awarii planowych nie powinna przekroczyć 35 godzin, natomiast awarii planowych - 48 godzin.

Przyczyny braku prądu

Przyczyn braku dostępu do prądu może być wiele. Mogą pojawić się one w naszym domu lub jego okolicy. Zdarza się również, że brak prądu wynika z problemów głównej sieci. Wśród nich wymienić należy:

  • braku pełnego bezpieczeństwa sieci energetycznej,
  • brak automatycznych systemów kontroli i zarządzania sytuacją kryzysową,
  • konieczność importu energii od zagranicznych dostawców,
  • przeciążenia sieci wywoływane skokami napięcia.

Oprócz tego brak prądu może być wynikiem:

  • uszkodzenia infrastruktury z powodu burz, opadów, zerwania sieci czy kradzieży,
  • modyfikacji sieci,
  • awarią w obszarze instalacji domowej lub głównej skrzynki zasilającej.

Kiedy można otrzymać odszkodowanie za brak prądu?

Odszkodowanie przysługuje nam, kiedy czas awarii jest dłuższy niż narzucone odgórne limity czasowe. Należy jednak najpierw upewnić się, że wina nie leży w naszej instalacji oraz czy nie ma nigdzie informacji o awarii. W momencie awarii powinniśmy dokładnie weryfikować oraz zapisywać czasy napraw usterek. Ważne jest również spisanie dokładnie wszystkich strat.

Wniosek o odszkodowanie za brak prądu. Jak go napisać?

Wniosek o odszkodowanie różni się od wniosku w sprawie bonifikaty. W sprawie odszkodowania wniosek powinien być napisany przez nas samodzielnie. Zawarte powinny w nim być takie informacje, jak:

  • informacja o tym, że ubiegamy się o odszkodowanie,
  • wskazanie miejsca oraz czasu wyłączenia prądu, od którego zależy nasze zgłoszenie,
  • wysokości szkody i wszelkich wydatków poniesionych z powodu braku energii elektrycznej.

W sytuacji, w której dystrybutor energii nie udzielił nam stosownej odpowiedzi w ciągu 30 dni, sprawa powinna przejść na drogę sądową. Kolejne próby kontaktu z dystrybutorem są bezcelowe, gdyż on i tak zdecyduje się odrzucić nasz wniosek.

Ile wynosi bonifikata za brak prądu?

Jak już wspominaliśmy, bonifikata jest czymś zupełnie innym niż odszkodowanie. Przy odszkodowaniu musimy wyliczyć wszystkie straty. Dzięki temu jesteśmy w stanie otrzymać zwrot pieniędzy.

Bonifikata obliczana jest według konkretnych schematów i otrzymać ją można w przypadku nieplanowanej awarii. Wynosi ona dziesięciokrotność za każdą jednostkę niedostarczonej nam energii elektrycznej za każdy dzień awarii.

***

Czytaj także:

Woda deszczowa już nigdzie na świecie nie nadaje się do picia

Budzisz się o stałej godzinie w nocy? Sprawdź, co to może oznaczać

Czy można przerwać pracę przez upał? Kodeks pracy stawia sprawę jasno

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: brak prądu | odszkodowanie | bonifikata | energia elektryczna | awaria

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama