Reklama

Reklama

​Najzdrowsza dieta na 2022 rok. Oto co warto jeść

Dieta śródziemnomorska już po raz piąty wygrała ranking najzdrowszych diet miesięcznika "U.S. News & World Report". Co wolno na niej jeść i dlaczego jest tak doceniana? Oto na czym polega dieta śródziemnomorska.

Dieta śródziemnomorska jest znana od lat jako jedna z najlepszych. Już piąty raz wygrała ona plebiscyt organizowany przez miesięcznik "U.S. News & World Report". Zestawienie stworzone jest przez 27 dietetyków, ekspertów od żywności, psychodietetyki, otyłości, cukrzycy i chorób serca.

Specjaliści dokładnie przeanalizowali aż czterdzieści różnych diet. Wzięli pod uwagę m.in. łatwość stosowania, pomoc w krótkotrwałej i długotrwałej utracie wagi, dostarczanie składników odżywczych, bezpieczeństwo dla zdrowia, zapobieganie cukrzycy i wsparcie dla diabetyków, zapobieganie chorobom układu krążenia.

Reklama

Najlepsze i najgorsze diety według rankingu

Dieta śródziemnomorska jak na razie nie ma sobie równych. Po jakie inne diety warto sięgać? Według badaczy kolejność wygląda następująco: dieta DASH i dieta fleksitariańska (ex aequo), dieta MIND, dieta Mayo, dieta TLC, dieta wolumetryczna, dieta WW (Weight Watchers), dieta wegetariańska, dieta nordycka i dieta Ornisha.

Które diety są niezdrowe? Eksperci wskazali tu popularną kilka lat temu dietę Dukana, dietę GAPS, a także hit ostatnich lat, czyli dietę ketogeniczną. Mimo że jest trudna w utrzymaniu, a dietetycy regularnie ją poddają ją krytyce, w Polsce jest jedną z najchętniej wyszukiwanych.

Dieta śródziemnomorska - co to jest?

Dieta śródziemnomorska to sposób odżywiania typowy dla mieszkańców basenu Morza Śródziemnego, przede wszystkim Włochów czy Greków, ale także Hiszpanów, Portugalczyków, Turków oraz mieszkańców południowej Francji, Libanu, Maroka, Syrii czy Tunezji.

Według badań ekspertów, oczekiwana długość życia mieszkańców tamtych terenów była na początku lat sześćdziesiątych XX wieku jedną z najwyższych na świecie. Mieszkający tam ludzie rzadko zapadali na choroby niedokrwienne serca czy niektóre nowotwory, częściej występujące w innych regionach świata.

Dietę śródziemnomorską dość trudno zamknąć w jednym jadłospisie i usystematyzować - sposób żywienia ludności, która zamieszkuje kraje leżące nad Morzem Śródziemnym, jest mocno zróżnicowany i skupia się wokół różnych produktów dostępnych w konkretnym regionie. Mimo to, dieta śródziemnomorska została wpisana w 2010 roku na listę ustnego i niematerialnego dziedzictwa ludzkości UNESCO.

Dieta śródziemnomorska - zasady

Dieta śródziemnomorska to bardziej sposób odżywiania i podejścia do swojego jadłospisu niż restrykcyjnie wyznaczone zasady diety odchudzającej. Ważne jest w niej codzienne utrzymywanie prawidłowych nawyków żywieniowych, a nie nagłe głodówki, posty lub skomplikowane zasady. Jednocześnie jest smaczna, mało restrykcyjna i daje dużo przyjemności - tym samym łatwo jej przestrzegać.

Charakterystyczny dla tego sposobu odżywania jest duży udział produktów pochodzenia roślinnego, które są w niej podstawą. Spożywa się przede wszystkim owoce, warzywa - zwłaszcza rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, zboża, a także produkty mleczne. Źródłem tłuszczu jest olej i oliwa z oliwek. Mięso spożywa się w małych ilościach - zwłaszcza ograniczone jest spożycie czerwonego mięsa. Częściej jadany jest drób oraz ryby i owoce morza. Bardzo często używa się świeżych ziół.

Zamiast typowego deseru, dużo częściej spożywane są owoce. Nieco rzadziej jadane są desery słodzone rafinowanym cukrem lub miodem. Do posiłków często pije się kieliszek czerwonego wina.

Bardzo rzadko spożywane są wysokoprzetworzone posiłki, przede wszystkim stawia się na świeże, samodzielnie przygotowywane produkty. Wiąże się z tym również cała kultura jedzenia, która polega na celebrowaniu posiłków.

Jak stosować dietę śródziemnomorską? Pamiętaj o tych zaleceniach

Jeśli chcesz wdrożyć zasady diety śródziemnomorskiej, przede wszystkim pamiętaj o jedzeniu dużej ilości warzyw - to podstawa tego sposobu odżywiania. Mięso jest jedynie dodatkiem do posiłku. Przynajmniej dwa razy w tygodniu wybieraj ryby lub owoce morza.

Ważne, by odstawić niezdrowe tłuszcze - wybieraj raczej oliwę z oliwek niż masło czy olej, jedz także awokado, orzechy i ryby. Możesz robić z nich np. smarowidła na kanapki.

Przeczytaj też:

Babcine potrawy to trend 2022. Zobacz, jak zrobić je w lżejszej wersji

Dlaczego warto jeść ziemniaki, czego o nich nie wiemy i co z nich zrobić

Najlepsze koktajle owocowe i warzywne. Pomogą schudnąć

* * *

Zobacz więcej:

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy