Najpiękniejsze trasy kolejowe na Dolnym Śląsku. Wśród nich Kolej Izerska

Kolej ma swój nieodparty urok, który sprawia, że podróż nią sama w sobie staje się przygodą i atrakcją. Przemierzając Polskę pociągami, możemy nie tylko szybko i komfortowo przemieszczać się między wsiami i miastami, ale też mamy okazję podziwiać piękne krajobrazy, niedostępne dla innych środków transportu. Jedne z najbardziej imponujących tras kolejowych znajdziemy na Dolnym Śląsku. Oto niektóre z nich.

Najdłuższy tunel i najwyżej położona linia. Koniecznie zamień auto na pociąg
Najdłuższy tunel i najwyżej położona linia. Koniecznie zamień auto na pociągarchiwum prywatne

Trasa kolejowa Wałbrzych - Kłodzko i najdłuższy tunel kolejowy w Polsce

Ta niezwykła trasa to prawdziwa gratka dla miłośników kolei i pięknych krajobrazów. Po drodze przez okna pociągu możemy podziwiać malownicze Góry Wałbrzyskie, Góry Sowie, Wzgórza Włodzickie, a także Wzgórza Ścinawskie. Oprócz wspaniałych widoków trasa oferuje ciekawą atrakcję — przejazd najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce. Znajduje się on pod górą Mały Wołowiec i ma długość 1603 metrów.

To jednak nie wszystko. Pociągi na trasie Wałbrzych-Kłodzko pokonują 9 stalowych mostów i aż 45 wiaduktów, z których roztaczają się imponujące widoki. Najwyższy z nich znajduje się w Nowej Rudzie, nad strumieniem Woliborka. Most ten wznosi się na wysokość 36 metrów.

Relacja Jelenia Góra - Szklarska Poręba Koleją Izerską. To najwyżej położona linia w Polsce

Kolej Izerska oferuje niesamowite widoki, przez co bez wątpienia jest jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce. Tajemnicze zakola, górskie urwiska, bogata fauna i flora Gór Izerskich podczas podróży pociągiem są niemal na wyciągniecie ręki.

Kolej Izerska to inaczej trasa kolejowa nr 311, biegnąca od Jeleniej Góry, przez Jakuszyce do czeskiego Liberca. Liczy ona 87 km, a przejazd nią trwa około 3 godzin. Jest to najwyżej położona linia kolejowa w Polsce. Najwyższym punktem na trasie są Jakuszyce (886 m n.p.m.), a najwyżej położoną stacją kolejową jest Szklarska Poręba Jakuszyce.

Trasa Kolei Izerskiej przebiega przez zielone tereny pośród wzniesień malowniczych Gór Izerskich i Karkonoszy. W sezonie zimowym najczęściej korzystają z niej narciarze, którzy wybierają się do ośrodka narciarskiego w Jakuszycach, jednak wiosną chętnie podróżują nią miłośnicy kolei, poszukujący nowych wrażeń.

Ta niezwykła trasa to prawdziwa gratka dla miłośników kolei i pięknych krajobrazów.
Ta niezwykła trasa to prawdziwa gratka dla miłośników kolei i pięknych krajobrazów.123RF/PICSEL

Trasa Kolejowa Polanica-Zdrój - Kudowa-Zdrój. Zachwyca wyjątkowym krajobrazem

Trasa kolejowa z Polanicy-Zdrój do Kudowy-Zdrój ma górski charakter. Prowadzi ona licznymi wiaduktami ponad potokami oraz przez bujne zielone lasy. Podróżując trasą Polanica-Zdrój - Kudowa-Zdrój możemy podziwiać nie tylko malownicze krajobrazy Gór Stołowych i Gór Bystrzyckich, ale także ulokowane w kotlinach urokliwe wsie i miasteczka.

Szczególne wrażenie na podróżujących robi widok na mijane po drodze znane uzdrowisko Duszniki-Zdrój. To właśnie tam odbywa się słynny festiwal muzyczny, imienia Fryderyka Chopina, który od lat przyciąga miłośników muzyki klasycznej z całego świata.

Trasa Kolejowa Sędzisław - Lubawka. Oferuje nam widok na Śnieżkę

Sędzisław - Lubawka to zdecydowanie rzadziej wybierana przez turystów trasa, która wbrew pozorom oferuje piękne widoki i łagodną podróż. Po drodze mamy okazję podziwiać Góry Krucze i częściowo zalesione, a częściowo pokryte polami śródgórskie obniżenie terenu w Bramie Lubawskiej, które tworzy granicę między Sudetami Zachodnimi a Sudetami Środkowymi.

Przy dobrej pogodzie z pociągu dostrzeżemy również panoramę Karkonoszy z najwyższym szczytem, Śnieżką.

Sędzisław to świetny kierunek dla miłośników kolei. Zobaczyć tam można osiedle kolejowe z przełomu XIX i XX wieku. Z kolei w mijanej po drodze Kamiennej Górze miłośników kolei z pewnością zainteresuje neogotycki budynek dworca z 1869 roku.

Aplikacja Pogoda Interia - sprawdza się!materiały promocyjne
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas