Widoki jak w Szwajcarii, a bilet za grosze. To najpiękniejsza trasa kolejowa w Polsce

Tajemnicze zakola, górskie urwiska i niesamowite widoki tuż na wyciągnięcie ręki. Przypomina Szwajcarię, a znajduje się… w Polsce. Kolej izerska, jak nazywa się połączenie kolejowe Jelenia Góra – Szklarska Poręba, to jeden z najbardziej malowniczych szlaków w naszym kraju. A bilet kosztuje grosze. To jeden z lepszych pomysłów na jednodniową wycieczkę.

Najpiękniejsza trasa kolejowa w Polsce. Niesamowite widoki, a bilet niewiele kosztuje
Najpiękniejsza trasa kolejowa w Polsce. Niesamowite widoki, a bilet niewiele kosztujeJacek Boron/REPORTEREast News

Kolej izerska, najwyżej położona i najbardziej malownicza linia kolejowa w Polsce, zachwyca o każdej porze roku. Prowadząc przez Góry Izerskie na polsko-czeskim pograniczu, pokonuje izerski las, wiodąc kolejno tuż obok meandrujących górskich potoków. Pociąg przemierza liczne tunele i wiadukty, raz za razem zaskakując zmieniającymi się za oknem widokami. Brzmi jak bajka? Mamy ją na wyciągnięcie ręki!

Kolej izerska. Historia, która zaskakuje

Kolej izerska, jak nazywa się dzisiejszą linię kolejową nr 311, powstała w latach 1888-1902, łącząc Wałbrzych i Jelenią Górę z czeskim Libercem. W pierwotnym założeniu umożliwiała eksport węgla kamiennego, drewna i wyrobów ze szkła pomiędzy miastami, znajdującymi się wówczas na terenie Austro-Węgier i Prus.

Niedługo później przyjęła pierwszych pasażerów. Podróż z Jeleniej Góry do czeskiego Korenova zajmowała około godziny i 40 minut. Zanim jednak można było wygodnie rozsiąść się w fotelu, nad powstaniem najbardziej malowniczej linii transgranicznej w całych Sudetach pracował cały sztab ekspertów. Pociąg miał bowiem pokonać jedną z najciekawszych pod względem inżynieryjnym tras.

Nowatorskie rozwiązania inżynieryjne i ogromne wysiłki

Powstanie kolei izerskiej poprzedziło sporo wysiłków. By pociągi mogły ruszyć na trasę, konieczne było zastosowanie kilku wyjątkowo nowatorskich, jak na tamte czasy, rozwiązań inżynieryjnych. Na budowniczych czekały przeszkody terenowe - podmokłe torfowiska i górskie zbocza. Ostatecznie na trasie wybudowano 30 wiaduktów i 60 przepustów oraz małych mostów, osuszając również teren.

Po jednej z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce pociągi kursowały nieprzerwanie do II wojny światowej. By potem na długo nastał niezwykle przykry dla tej trasy czas.

Jednodniowa wycieczka z zachwycającymi widokami

Po 1945 roku kolej izerską zamknięto. Mimo iż nie było zniszczeń na samym szlaku, z powodu braku porozumienia w sprawie możliwości wykorzystania kolei izerskiej do transportu międzynarodowego pociągi dojeżdżały wyłącznie do Szklarskiej Poręby. Sporą część linii kolejno rozebrano, a jej elementy wywieziono.

Odcinek z Harrachova przez Jakuszyce do Szklarskiej Poręby do 2010 roku nie był używany. Po przeszło 65 latach nieużytkowania malowniczy szlak ponownie otwarto jednak wówczas dla ruchu. Początkowo tylko ze Szklarskiej Poręby do Korenova, by w następnych latach rozpocząć remont kolejnych odcinków torów.

Kolej izerska: bilety. Niesamowite widoki za grosze

Dziś kolej izerska jest jedną z najbardziej malowniczych tras na Dolnym Śląsku. Wielu podróżujących tą linią często kończy swoją podróż w Jakuszycach. Polana Jakuszycka wabi bowiem amatorów sportów zimowych oraz pieszych wędrówek (to początek tras do Stacji Turystycznej Orle czy zielonego szlaku na Owcze Skały i Halę Szrenicką). Za niesamowite widoki za oknem na trasie z Jeleniej Góry zapłacić przyjdzie niecałe 10 złotych.

Pociągiem dotrzeć można jednak dalej - do Harrachova. W okolicy tego miasta pociąg pokonuje najwyższy wiadukt kolejowy nad rzeką Izerą, wznosząc się na 25 metrów wysokości. Po drodze przemierza również kilka tuneli. Za taką podróż przyjdzie zapłacić nieco więcej, ale wciąż niewiele. Z Jeleniej Góry do Harrachova bilet z jedną przesiadką kosztuje zaledwie 20 złotych. Z Szklarskiej Poręby Jakuszyc do czeskiego miasta dojedziemy zaś bez przesiadki za 10 złotych.

Aplikacja Pogoda Interia - sprawdza się!materiały promocyjne
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas