Reklama

Reklama

Spać w skarpetkach czy nie? Eksperci rozwiewają wątpliwości

Spanie w skarpetkach często uważane jest za nieatrakcyjne. Nie ma chyba jednak nic gorszego rano niż obudzenie się z lodowatymi stopami. Czy warto zatem wyzbyć się stereotypów i zakładać przed spaniem skarpetki? Eksperci jasno mówią o wadach i zaletach.

Dlaczego stopy marzną?

Przyczyn może być wiele. Spośród tych bardziej niepokojących warto wspomnieć o problemach z krążeniem krwi lub obniżonym ciśnieniem. Zwracaj uwagę na to kiedy marzną ci stopy oraz jak długo utrzymuje się ich niska temperatura. Jeśli ochłodzenia stóp nie spowodowały czynniki zewnętrzne, spróbuj znaleźć przyczynę w swoim trybie życia, sposobie ubierania czy stanie zdrowotnym. Zimne stopy mogą być symptomem anemii, kłopotów tarczycowych lub niedociśnienia.

Zobacz też: Zimne stopy a choroby metaboliczne

Reklama

Czy ciepłe skarpetki wystarczą? Jak rozgrzać zziębnięte stopy?

Oczywiście najważniejsze jest zadbanie o temperaturę całego ciała. Jeśli chcesz chronić swoje stopy przed zmarznięciem, koniecznie dobieraj grubość skarpetek do pory roku oraz temperatury. Współcześnie istnieje wiele rodzajów i marek produkujących skarpetki. Bez problemu zdołasz znaleźć również takie, które w dotyku czy grubości przypominają jesienny sweter. Warto też zadbać o prawidłowe krążenie w kończynach.  Zazwyczaj stopy marzną, gdy przez długi czas przebywamy w bezruchu. Staraj się rozruszać je nieco, tym samym podnosząc ciśnienie tętnicze. Krótki spacer po pokoju, rowerek na dywanie czy kilka pajacyków powinno załatwić sprawę.

Sprawdź również:  Jak rozgrzać zimne stopy? Sprawdzone sposoby

Spanie w skarpetkach - zalety

Choć mało kto zdaje sobie z tego sprawę, zimne stopy mogą zaburzać rytm naszego zegara biologicznego. Dodatkowa warstwa materiału pozwala na lepsze utrzymanie ciepła w ciele nawet przez całą noc. Zziębnięte stopy powodują problemy ze snem, np. wymuszają nocne wizyty w toalecie. Dzięki spaniu w skarpetkach zapewniamy sobie komfort na całą noc - nasz organizm nie traci energii na dodatkowe ogrzewanie się, lecz w pełni regeneruje siły, dzięki czemu rano jesteśmy wypoczęci.

Spanie w skarpetkach - wady

Eksperci często zwracają uwagę, że ważny jest dobór odpowiednich skarpetek. Powinniśmy zatem odrzucać skarpetki mocno opinające stopę oraz takie z silnym ściągaczem - te elementy utrudniają przepływ krwi, ponieważ uciskają żyły. Należy również często zmieniać skarpetki do spania. Tu mamy do czynienia z przyczynami nie tylko higienicznymi, ale także zdrowotnymi. Rzadkie zmienianie skarpetek zwiększa u nas ryzyko wystąpienia grzybicy stóp oraz paznokci. Zwracajmy uwagę na materiał - powinien być przepuszczający, ponieważ stopy nie powinny się przegrzewać. Najlepsze będą zatem skarpetki bawełniane, które uchronią nas przed nadmierną potliwością stóp. 

Przeczytaj również: Najgorsza pozycja do spania. Ortopedzi biją na alarm


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy