Reklama

Reklama

Co pić, by się uspokoić? Te zioła pomagają w stanach napięcia nerwowego

Światowa Organizacja Zdrowia określiła długotrwały stres „chorobą stulecia”. Zdaniem ekspertów WHO wiele chorób cywilizacyjnych, które dysharmonizują życie milionów ludzi na całym świecie, ma podłoże stresowe. Gdybyśmy mogli stresować się mniej, wszystko byłoby prostsze. Jednak intensywne tempo życia, natłok obowiązków i wciąż rosnące wymagania nie dają nam nawet chwili wytchnienia. Jak osiągnąć wewnętrzny spokój? W wyciszeniu mogą pomóc napary ziołowe. Stosowane regularnie, koją nerwy. Co pić, by się uspokoić?

Odczuwasz negatywne skutki stresu? Sięgnij po ziołowe napary

Niewielka dawka stresu może działać mobilizująco. Jednak ciągłe odczuwanie niepokoju, sprawia, że  nasz organizm  nie może się wyciszyć. Wysoki poziom stresu wpływa negatywnie na koncentrację i kreatywność. Pogarsza nasze stosunki z bliskimi - przyjaciółmi i rodziną. Paraliżuje i utrudnia życie.

W dzisiejszym zabieganymi i intensywnym świecie zlikwidowanie wszystkich stresogennych czynników  jest właściwie niemożliwe. Jeśli stres zaczyna przejmować kontrole nad naszą codziennością,  nie powinniśmy tego bagatelizować.  Być może konieczna okaże się pomoc eksperta - psychologa lub psychoterapeuty.

Reklama

Oczywiście możemy spróbować zmniejszyć poziom  stresu również domowymi sposobami. Aktywność fizyczna i medytacja często okazują się pomocne. Regularne picie naparów ziołowych również obniża poziom stresu i koi nerwy. Chmiel, melisa, lawenda - to rośliny, którym przypisuje się właściwości uspokajające. Pomagają wyciszyć się i pokonać problemy ze snem. 

Zobacz również: Niepokojące dane. Stres ogromnym problemem rodaków

Klasyka: Sięgnij po napar z melisy

Kiedy myślimy o  naparach ziołowych, które działają kojąco na nerwy, w pierwszej kolejności na myśl przychodzi nam  melisa. To roślina niezwykle bogata w olejki eteryczne - zwłaszcza w cytronelal i cytral. Zawiera również seskwiterpeny, kwas rozmarynowy, fenolokwasy i flawonoidy. To dobroczynna mieszanka, która obniża poziom stresu.

Melisie przypisuje się właściwości wyciszające i uspokajające. Regularne picie naparu z tego zioła pomaga obniżyć wrażliwości ośrodkowego układu nerwowego i uspokaja pracę serca.  Melisa korzystnie działa również na układ pokarmowego, dzięki czemu idealnie sprawdza się w  przypadku uczucia "ściśniętego" z powodu stresu żołądka. Melisa pomaga także zwalczyć problemy ze snem.

Napar z melisy wpływa pozytywnie na zdrowie, jednak  zaleca się, by pić go z umiarem. Dwie lub trzy filiżanki dobroczynnego płynu wystarczą,  by uspokoić  skołatane nerwy. Napar z melisy ma niezwykle przyjemny zapach i smak.  Z powodzeniem  możemy zastąpić  nim herbatę.

Zobacz również: Melisa nie tylko na skołatane nerwy

Rumianek: Z pewnością masz go w swojej apteczce. Pomoże również na stres

Rumianek pospolity jest jednym z najpopularniejszych ziół w Polsce. Bardzo często znajduje się w domowych apteczkach. Nic dziwnego: rumiankowi przypisuje się szereg dobroczynnych właściwości. Regularnie stosowany ma działanie rozkurczające, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne. Rumianek wspomaga pracę układu pokarmowego, ale dobrze działa również na układ nerwowy. Warto o tym  pamiętać.  

Rumianek koi nerwy i pomaga w walce ze stresem dzięki substancjom aktywnym, które zawiera: spiroeterowi, związkami kumaryny i flawonoidami. Jest również bogaty w choliny, które korzystnie mają pozytywny wpływ na nastrój i przyczyniają się do poprawy samopoczucia.

Zobacz również: Remedium na wszelkie dolegliwości. Poznaj cudowną moc rumianku

Kozłek lekarski: Wypróbuj przed snem

Kozłek lekarski znany jest również pod nazwą waleriana. To zdecydowanie jedno z najczęściej stosowane ziół na uspokojenie. Wykorzystuje się je zarówno w medycynie ludowej, jak i tej konwencjonalnej. 

Receptura wielu suplementów na uspokojenie o naturalnym składzie oparta jest właśnie na mocy kozłka lekarskiego. Walerianie przypisuje się bowiem działanie uspokajające i wyciszające. Spożywana regularnie - na przykład w postaci naparów - pozwala przezwyciężyć łagodne stany napięcia nerwowego.

Co sprawia, że kozłek lekarski jest aż tak skuteczny? Za odprężające działanie waleriany odpowiadają związki aktywne: olejki eteryczne - w szczególności kwas walerianowy i walenol - walepotriany i alkaloidy. Wspomniany kwas walerianowy zwiększa poziom substancji chemicznej zwanej kwasem gamma-aminomasłowym, która obniża aktywność ośrodkowego układu nerwowego i zmniejszenia uczucie niepokoju. 

Kozłek lekarski zaleca się pić przed snem. To napar, który doskonale radzi sobie z lekką i umiarkowaną bezsennością. Powoduje, że sen przychodzi szybciej i poprawia jego jakość.  

Zobacz również: Oto jak stres wpływa na organizm. Prowadzi do chorób serca, skóry i nie tylko

Napar z szyszek chmielu: Koi i łagodzi stany napięcia nerwowego

Szyszki chmielu są bogate w prozdrowotne właściwości. Działają antyoksydacyjne, ale również antybakteryjnie i antywirusowo.  Chmiel pomocny jest także w walce z bezsennością, niepokojem i lękiem. Podobnie jak waleriana, jest częstym składnikiem suplementów uspokajających.

Jak działają napary z  szyszek chmielu? Łagodzą stres, spowalniając przewodzenie bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Poleca się je szczególnie w stanach długotrwałego niepokoju i przewlekłego stresu. Pomagają koić nerwy, walczą z drażliwością. Regularnie stosowane poprawiają także koncentrację.

Zobacz również: 

Osiem skutecznych sposobów na redukcję stresu

Ciągły stres? Odczujesz go na własnej skórze!

Jak radzić sobie ze stresem? Zasady diety antystresowej

Stres: definicja, przyczyny, objawy, sposoby radzenia sobie ze stresem


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy