Nowy koronawirus w Wuhan? Naukowcy biją na alarm

Światowa pandemia COVID 19 rozpoczęła się w listopadzie 2019 roku w Chinach, w mieście Wuhan. Po tym czasie, gdy wirus już kilkukrotnie mutował, dziś z Wuhan napływają kolejne, mało optymistyczne wieści. Naukowcy z tamtejszego uniwersytetu odkryli nowego koronawirusa.

Nowy koronawirus? Naukowcy odkryli go u nietoperzy

"Odkryliśmy nowego koronawirusa, który jest blisko spokrewniony z wirusem MERS. Na razie NeoCoV szerzy się między nietoperzami, ale jeśli zmutuje, może przenieść się na ludzi i wywoływać śmiertelną chorobę" — donoszą naukowcy z Uniwersytetu w Wuhanie i Chińskiej Akademii Nauk.

Wirus ten został odkryty w Republice Południowej Afryki i póki co roznosi się wśród nietoperzy, jednak naukowcy już spekulują o jego mutacji i możliwości zarażenia się przez człowieka.

Jeżeli wirus zmutowałby, to NeoCoV mógłby wnikać do organizmu człowieka tą samą drogą, co SARS-CoV-2, poprzez receptory komórkowe ACE2.

WHO jednak sceptycznie podchodzi do alarmu chińskich badaczy.

"Dopiero dalsze badania pokażą, czy opisany przez chińskich badaczy wirus będzie stanowił zagrożenie dla ludzi" - przekazała w czwartek 27 stycznia Światowa Organizacja Zdrowia agencji TASS.

Dlatego także należy wstrzymać się z wszelkimi daleko idącymi wnioskami.

Choroby odzwierzęce znane są ludzkości od lat

Zobacz również: Można przewidzieć, komu grozi ciężki przebieg COVID-19. Opracowali test

Choroby odzwierzęce, czyli zoonozy lub antropozoonozy to zakaźne lub pasożytnicze choroby zwierząt, które mogą przenosić się także na człowieka. Dzieje się to poprzez bezpośredni kontakt lub kontakt z surowcami.

Światu znane były już pandemie lub epidemie chorób odzwierzęcych. Co pewien czas zagrożeniem dla ludzkości jest ptasia lub świńska grypa, dobrze znany naukowcom SARS. W wielu krajach nadal panuje wścieklizna, ebola, denga, czy występujące także w Polsce kleszczowe zapalenie mózgu.

Wpływ na powstawanie takich wirusów wśród zwierząt, na ich mutację i możliwość zarażenia się przez człowieka, ma wiele czynników - od wrażliwości gatunków, poprzez warunki społeczno-gospodarcze, działania profilaktyczne, aż po czynniki ekologiczne.

Pandemie grypy ptasiej i świńskiej pokazały, jak groźne mogą być zoonozy. Wirus Ebola, SARS, wirusy świńskiej i ptasiej grypy to jedne z najgroźniejszych znanych ludzkości przypadków, które siały spustoszenie na świecie.

Wścieklizna, świńska i ptasia grypa