Reklama

Reklama

Odchudzanie na zamówienie

Brak czasu nie musi być już wymówką od odchudzania. Ostatnio powstała bowiem oferta dla "zabieganych" odchudzających się - dietetyczny catering.

Ponad 60 proc. Polaków ma problem z nadwagą i otyłością. Specjaliści prześcigają się w pomysłach jak zatrzymać zalewającą nasze społeczeństwo epidemię nadmiernych kilogramów. Ratunkiem jest oczywiście odpowiednio dobrana dieta redukcyjna. Jednak ciągły pośpiech, praca, obowiązki rodzinne stają się często przeszkodą w jej stosowaniu.

Dla niewtajemniczonych - co to jest dietetyczny catering?

Zazwyczaj, gdy decydujesz się na odchudzanie za pomocą dietetycznego cateringu, najpierw wybrana firma zaprasza Cię na rozmowę z dietetykiem, który na podstawie pomiarów ciała i wywiadu żywieniowego ustala odpowiednią kaloryczność i skład diety. To bardzo ważny etap, warunkujący jej skuteczność. Czasami wywiad przeprowadzany jest telefonicznie lub mailowo. Możesz wybrać czy chcesz, by dostarczano Ci trzy podstawowe posiłki czy tylko ciepły obiad. W zależności od firmy przygotowującej dietę, posiłki rozwożone są codziennie lub co kilka dni. Dokładnie podzielone na porcje, w specjalnych pojemnikach, dowożone są do domu lub miejsca pracy.

Reklama

Podsumujmy: niskokaloryczne posiłki dostarczane są w wybrane przez Ciebie miejsce, nie musisz poświęcać czasu na zakupy i gotowanie, tracisz kilogramy... Brzmi idealnie? A jednak! Zanim zdecydujesz się na zamówienie dietetycznych posiłków, przeczytaj, co robić, by schudnąć.

Na czym polega odpowiednie odchudzanie?

Odchudzanie zazwyczaj kojarzy się nam z zastosowaniem diety redukcyjnej. Sama dieta jednak nie wystarczy, by pozbyć się problemu nadmiernych kilogramów. Jeżeli stosujesz ograniczenia w jedzeniu tylko przez określony czas, powrót do "starych nawyków żywieniowych" spowoduje szybki wzrost masy ciała, czyli wszystkim znany efekt jo-jo. Gdy chcesz pożegnać się z nadwagą raz na zawsze, musisz trwale zamienić swoje nawyki żywieniowe, czyli nauczyć się jak jeść zdrowo przy swoim trybie życia.

Na wizycie u większości dietetyków na pewno dostaniesz konkretną dietę, jeżeli jednak dietetyk będzie Cię chciał jeszcze dodatkowo żywieniowo edukować - znaczy, że trafiłaś na dobrego specjalistę. Chodzi bowiem o to, byś po pewnym czasie stosowania diety umiała sam sobie komponować jadłospis, tak by jego stosowanie przynosiło odpowiednie rezultaty. Ważna jest również świadomość samodzielnego decydowania o tym co znajduje się na twoim talerzu.

Pamiętaj, że nawet po osiągnięciu zamierzonej masy ciała, podstawowe zasady diety powinny być dalej stosowane, możesz jedynie rozszerzać skład i wielkość posiłków.

Jeżeli będziesz stale stosowała diety odchudzające, na przemian z okresami "obżarstwa" doprowadzisz raczej do odkładania się dodatkowych kilogramów, niż ich redukcji.

Przygotowana specjalnie dla Ciebie dieta jest dobrą wskazówką na początek odchudzania. Warunek podstawowy - musi być dobrze dopasowana!

Zasady komponowania diety indywidualnej

Najistotniejsze w komponowaniu diety jest indywidualne dopasowanie jej energetyczności i składu. Kaloryczność diety musi być w takim stopniu zredukowana, by organizm korzystał z rezerw energetycznych i spalał zbędny tłuszcz. Ilość kalorii, która powinna być spożywana podczas odchudzania zależna jest od zapotrzebowania energetycznego, jak również od tego, jak dana osoba żywi się zwyczajowo na co dzień.

W diecie odchudzającej powinna się znaleźć odpowiednia ilość wszystkich składników odżywczych: białek, tłuszczy i węglowodanów (ważne są proporcje między tymi składnikami), witamin i składników mineralnych. Co to oznacza w praktyce? Dieta ma być jak najbardziej urozmaicona, a w składzie posiłków powinny się znaleźć produkty ze wszystkich grup; przede wszystkim warzywa i owoce, ale też, produkty zbożowe, te nieprzetworzone (pełnoziarniste pieczywo, grube kasze, makaron razowy, ryż naturalny, płatki owsiane czy otręby), chude produkty mleczne, chude mięso i wędliny, ryby oraz mała porcja tłuszczy roślinnych. Ważne jest również odpowiednie rozłożenie kaloryczności i składu posiłków w ciągu dnia. Racja pokarmowa powinna być podzielona na 5 posiłków, a pod względem kaloryczności, skala malejąca powinna układać się w następujący sposób; obiad - śniadanie - kolacja - 2 śniadanie - podwieczorek. Wszystko oczywiście w odpowiednich porach np. śniadanie - 7.00, 2 śniadanie - 10.00, obiad - 13.00, podwieczorek - 16.00, kolacja - 19.00.

Wszystkie wymienione wyżej zasady są w zazwyczaj znane, szczególnie tym, którzy interesują się kształtem swojej sylwetki i zdrowiem. Co jest jednak najważniejsze dla Ciebie?

Właściwie dobrana dieta powinna być:

- Skuteczna

- Nie stanowić problemu w stosowaniu

- Dopasowana do stylu życia, Twoich codziennych zajęć i obowiązków

- Dawać poczucie nasycenia (nie możesz chodzić cały czas głodny!)

- Smaczna dla Ciebie! - nie musisz jeść rzeczy, których nie lubisz.

Ideałem byłoby samodzielne przygotowywanie posiłków podczas odchudzania, myślenie o tym, co powinno się znajdować w diecie, samodzielne sprawowanie kontroli nad odżywianiem. Jeżeli jednak pomimo wszystkich "przeciw" i tak zdecydujesz się na korzystanie z oferty posiłków na zamówienie, musisz mieć pewność, że dieta jest odpowiednia dla Ciebie i będzie skuteczna.

Jeżeli zadecydujesz się na dietetyczny catering

Pamiętaj, by spożywać posiłki regularnie, o stałych porach. Ustaw dobrze godzinę dostawy, tak by pierwszy posiłek zjeść do godziny po przebudzeniu.

Zobacz czy odpowiadają Ci wielkości porcji, czy po posiłku nie czujesz się nadal głodny.

Pamiętaj, że zaproponowany jadłospis powinien być dopasowany do Twoich preferencji kulinarnych. Nie musisz jeść rzeczy, które Ci nie smakują.

Przeanalizuj skład diety: Zorientuj się czy w każdym posiłku jest porcja świeżych lub gotowanych warzyw lub owoc, czy codziennie w diecie jest pełnowartościowe białko, czyli porcja chudego drobiu, chudy ser, czy 2-3 razy w tygodniu jesz rybę, czy codziennie w diecie są niskotłuszczowe produkty mleczne?

Zwróć uwagę, czy produkty skrobiowe zaproponowane w diecie są wyprodukowane z mąki z pełnego przemiału; czy pieczywo zawsze jest ciemne, ryż brązowy, makaron razowy, a kasza pełnoziarnista.

Pamiętaj dodatkowo o napojach-przede wszystkim wodzie! Powinieneś wypić ok. 8 szklanek płynów na dobę.

Rada zawsze dobra - "złoty środek"

Dietetyczny catering jest ofertą dla ludzi bardzo zapracowanych, którzy rzeczywiście nie mają czasu na przygotowywanie posiłków, a potrzebują zrzucić zbędny tłuszczyk. Przygotowanie diety na własną rękę nie zawsze jednak musi oznaczać godziny spędzone w kuchni. Zdrowy posiłek można przygotować nawet w 10 minut z produktów dostępnych w każdym sklepie spożywczym.

Jeżeli odchudzasz się z posiłkami na zamówienie, postaraj się, by było to odchudzanie "z głową". Raz na 2 tygodnie spotkaj się z dietetykiem, który skontroluje Twoją masę ciała i popracuje nad odpowiednią edukacją żywieniową. Nie zamawiaj cateringu na wszystkie dni w tygodniu. Weekendy są czasem, kiedy na pewno znajdziesz chwilę na przygotowanie zdrowego, dietetycznego posiłku dla siebie i rodziny.

Pamiętaj o tym, że żywić się zamówionymi daniami nie będziesz przez całe życie. Jak więc będzie wyglądać Twoje menu gdy "odchudzanie na zamówienie" się skończy?

Tekst: Małgorzata Krukowska, dietetyk

Spa Houses

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: obiad | śniadanie | posiłki | dieta | zamówienie | diety | odchudzanie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje