Reklama

Reklama

Pyszna ryba o wspaniałych właściwościach. Jest wolna od zanieczyszczeń i rtęci

Karmazyn to ryba o wyjątkowym smaku i niezwykłych właściwościach, ciągle mało popularna w Polsce. Znana jest głównie w krajach azjatyckich, gdzie przygotowuje się ją w postaci filetów jak i w formie wędzonej. Karmazyn to skarbnica wielu cennych składników, a jej właściwości prozdrowotne są nieocenione. Oto dlaczego warto jeść karmazyna.

Karmazyn to nadal egzotyczna dla polskiego konsumenta ryba drapieżna, występująca w zimnych wodach na dużych głębokościach mórz północnych oraz zachodniego Atlantyku. Jest wyjątkowa z kilku powodów - przede wszystkim wyróżnia się małą zawartością tłuszczu i cholesterolu. W 100 g mięsa znajdziemy 1,54 g tłuszczu i tylko 52 mg cholesterolu. 

Ponadto mięso karmazyna jest białe i ma delikatny smak, dlatego może przypaść do gustu osobom nie przepadającym za tradycyjnym dorszem czy mintajem.

Niestety, karmazyn to gatunek, który jest zagrożony wyginięciem, dlatego WWF zaleca, aby wybierać tylko te oznaczone certyfikatem MSC.

Reklama

Czytaj więcej: Karmazyn - ryba o niezwykłych właściwościach

Właściwości zdrowotne karmazyna

Karmazyn to ryba będąca doskonałym źródłem pełnowartościowego białka. Zawiera aminokwasy egzogenne, które nie są produkowane w ludzkim organizmie.

Jest to ryba chuda, zawierająca sporo kwasów tłuszczowych jednonienasycone, jednak znajdziemy w niej także tłuszcze wielonienasycone - w tym kwasy omega-3. Jest ich mniej więcej tyle samo co w dorszu czy tilapii, jednak odrobinę mniej aniżeli w mirunie i mintaju. Z tego względu osoby, które chcą wzbogacić swoją dietę w cenne kwasy omega-3, powinny częściej sięgać po łososia czy makrele, będące najlepszym źródłem tych tłuszczów.

Sięgając po karmazyna możemy być pewni, że posiłek będzie wzbogacony o fosfor (100 g tej ryby pokrywa 35 proc. dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek), a także o selen (52 proc. dziennego zapotrzebowania) oraz witaminę B12 (63 proc. dziennego zapotrzebowania).

Składniki te są niezbędne w każdej zdrowej diecie - fosfor, wraz z wapniem i witaminą D odpowiadają za prawidłową kondycję kości oraz zębów - mają udział w mineralizacji kości, co przekłada się na mniejsze ryzyko wystąpienia osteoporozy. Fosfor to makroskładnik odpowiadający również za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, odgrywa ważną rolę w przemianach energetycznych oraz wchodzi w skład kwasów nukleinowych.

Selen z kolei pełni w organizmie różne funkcje - m.in. uczestniczy w procesach metabolicznych komórki, chroni organizm przed wolnymi rodnikami, bierze udział w metabolizowaniu hormonów tarczycy. Jego obecność w diecie jest szczególnie istotna, bo pierwiastek ten ma wpływ na zwiększenie odporności i może także obniżać ryzyko wystąpienia nowotworów.

Witamina B12 obecna w karmazynie odpowiada natomiast za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dietetycy często zalecają ją suplementować weganom i wegetarianom, ponieważ jest to składnik konieczny do wytworzenia czerwonych krwinek w szpiku, metabolizmu białek, tłuszczu i węglowodanów, bierze także udział w syntezie DNA i RNA. Poza tym witamina B12 odpowiada za przemianę kwasu foliowego, który z kolei ma wpływ na utrzymanie stabilności genów człowieka.

Kto powinien sięgać po karmazyna?

Spożywanie karmazyna poleca się szczególnie osobom otyłym lub chcącym schudnąć. Jego wartości odżywcze, spora ilość pełnowartościowego białka oraz niewielka zawartość tłuszczu i niską kaloryczność to wręcz idealna kompozycja w każdej diecie redukcyjnej.  Wszystkie ryby stanowią  świetną alternatywę dla mięsa zwierzęcego. Kwasy tłuszczowe omega-3, przeciwdziałają odkładaniu się tkanki tłuszczowej, co jest szczególnie ważne w profilaktyce i leczeniu choroby jaką jest otyłość.

Ponadto karmazyn to gatunek szczególnie polecany osobom stosującym dietę ograniczającą tłuszcze, m.in. mającymi problem z prawidłowym funkcjonowaniem pęcherzyka żółciowego, wątroby oraz trzustki.

Ważnym argumentem, przemawiającym za tym, że karmazyn to ryba, którą warto jeść jest fakt że mimo iż drapieżna, jest to ryba nie kumulująca związków rtęci. Podobnie więc jak dorsz, sandacz, miruna czy flądra, z powodzeniem może być uwzględniony w diecie kobiet ciężarnych.

Jak przyrządzić karmazyna, by smakował idealnie?

Mięso karmazyna jest białe, bardzo kruche, o subtelnym smaku. Rybę tę można przygotować na wiele sposobów i zawsze będzie smakować świetnie. Aby jednak wydobyć jej delikatność najlepiej będzie poddać ją gotowaniu tradycyjnemu, na parze, grillowaniu czy pieczeniu.

W celu skomponowania zdrowego, dietetycznego, pełnowartościowe posiłku, karmazyn najlepiej podawać w towarzystwie warzyw - pieczonych lub grillowanych, na purée warzywnym bądź też w sosach. Świetnie smakować będzie zarówno ze słodkimi, owocowymi dodatkami jak i w obecności surówek warzywnych.

Mieszkańcy krajów azjatyckich doskonale wiedzą jak przygotować karmazyna, aby smakował wyśmienicie. Warto więc pokusić się o przygotowanie tej ryby z wykorzystaniem popularnych tam dodatków - np. czerwonej, żółtej lub zielonej pasty curry, sosem z trawy cytrynowej czy pasty z chili. Karmazyn będzie też świetnym składnikiem zupy rybnej.

***

Zobacz również:

Filet z karmazyna z harissą i ryżem

Grillowany karmazyn z puree zimniaczano-marchewkowym

Karmazyn w chrupiącej panierce

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ryba

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy