Dlaczego nie pamiętamy pierwszych lat życia? Naukowcy mają teorię

Prawie nikt nie ma wspomnień z pierwszych lat życia. Naukowcy zastanawiają się nad tym zagadnieniem od ponad 100 lat. Jedną z teorii jest to, że wspomnienia z okresu niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa stanowią fundament, na którym opierają się późniejsze wspomnienia dorosłych.

Praktycznie nikt z nas nie pamięta tego, jak wyglądały jego wczesne lata. Naukowcy mają teorię, dlaczego tak się dzieje
Praktycznie nikt z nas nie pamięta tego, jak wyglądały jego wczesne lata. Naukowcy mają teorię, dlaczego tak się dzieje123RF/PICSEL

Czym jest amnezja dziecięca?

W 1905 roku Zygmunt Freud wprowadził termin "amnezja dziecięca", opisując zjawisko braku wspomnień z wczesnego dzieciństwa. Początkowo sądzono, że mózgi małych dzieci są zbyt niedojrzałe, aby tworzyć trwałe wspomnienia. Jednak badania z lat 80. XX wieku wykazały, że już dwulatki potrafią tworzyć i odtwarzać wspomnienia sprzed kilku miesięcy z dużą dokładnością. Co ciekawe, doświadczenia traumatyczne we wczesnym dzieciństwie mogą zwiększać ryzyko lęku i depresji w późniejszym życiu, mimo że same wspomnienia mogą zostać zapomniane.

Rola hipokampu w tworzeniu wspomnień

Badaczka Cristina Alberini odkryła, że nawet jeśli nie pamiętamy naszych pierwszych lat życia, te wspomnienia mogą nadal być zapisane w mózgu. Kluczową rolę odgrywa tutaj hipokamp - część mózgu, która pomaga zapisywać i przechowywać wspomnienia. Hipokamp u małych dzieci wciąż się rozwija, dlatego najwcześniejsze wspomnienia mogą być "przebudowywane" lub zanikać, zanim dotrzemy do wieku, w którym potrafimy je świadomie przywołać.

Według naukowców tak naprawdę nasz mózg pamięta lata naszego dzieciństwa, nawet jeśli nie sami nie jesteśmy tego świadomi
Według naukowców tak naprawdę nasz mózg pamięta lata naszego dzieciństwa, nawet jeśli nie sami nie jesteśmy tego świadomi123RF/PICSEL

Wpływ kultury na pierwsze wspomnienia

Wiek, w którym pojawiają się pierwsze wspomnienia, różni się w zależności od kultury. Badania wykazały, że Amerykanie zazwyczaj pamiętają wydarzenia od około 3,5 roku życia, podczas gdy Chińczycy od około 4 lat. U nowozelandzkich Maorysów pierwsze wspomnienia pojawiają się wcześniej, około 2,5 roku życia. Różnice te mogą wynikać z odmiennych tradycji narracyjnych i sposobów, w jakie rodzice rozmawiają z dziećmi o przeszłości.

Wczesne wspomnienia jako fundament dla dorosłych

Naukowcy porównują wczesne wspomnienia do fundamentów domu. Chociaż nie pamiętamy świadomie naszych pierwszych lat życia, te doświadczenia mogą kształtować nasze późniejsze zachowania i reakcje. Wczesne wspomnienia mogą służyć jako schematy, na których opierają się późniejsze doświadczenia i wspomnienia dorosłych.

Zrozumienie, dlaczego nie pamiętamy pierwszych lat życia, pozostaje przedmiotem intensywnych badań. Choć nie mamy świadomego dostępu do tych wczesnych wspomnień, odgrywają one istotną rolę w kształtowaniu naszej tożsamości i sposobu, w jaki postrzegamy świat.

Urszula Szybowicz: Emocje odróżniają nas od innych istot i ja bym się ich nie bałaINTERIA.PL