"Mężczyzna nie prosi o pomoc". Internauci oburzeni kampanią sieciówki
W sklepach jednej z popularnych sieci odzieżowych pojawiły się plakaty powstałe w ramach nowej kampanii. Obecne na nich hasło "Mężczyzna nie prosi o pomoc" wywołało jednak duże kontrowersje. Marka wydała oficjalny komunikat, w którym zapowiedziała, że usunie materiały ze sklepów.
![Kampania H&M spotkała się z dużą krytyką internautów](https://i.iplsc.com/000D5H5H8WULD6OW-C322-F4.webp)
H&M, bardzo popularna marka odzieżowa, wypuściła nową kampanię marketingową, reklamującą sklepową aplikację. Jedną z jej funkcjonalności jest dobieranie garderoby do stylu klienta - i właśnie tę opcję zdecydowała się promować.
W związku z tym pojawiły się plakaty z hasłem, w którym mocno rzuca się w oczy zdanie: "Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi, bo...". Dalej dopisane jest drobnymi literami dopowiedzenie: "... może skorzystać z funkcji Style Corner w aplikacji H&M, która samodzielnie dobierze ubrania do indywidualnego stylu każdego mężczyzny".
Hasło reklamowe na plakatach znanej sieciówki wywołało jednak duże kontrowersje.
"Wyjątkowo szkodliwa i zła kampania"
Opisał to jeden z internautów, który opublikował na Facebooku zdjęcie plakatu z krótkim opisem, w którym zwraca uwagę na poważny problem związany z hasłem reklamowym, na które zdecydowała się marka.
"W zeszłym roku w Polsce niemal 6 tysięcy osób popełniło samobójstwo, z czego 4,6 tysiąca to mężczyźni. W tym samym roku 205 tys. kobiet leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia, a tylko 68 tys. mężczyzn" - pisze Krzysztof Rzepkowski na Facebooku.
Mężczyzna podkreśla, że powodem takich danych jest właśnie to, że mężczyźni nie proszą o pomoc.
Bo mężczyzna nie prosi o pomoc. Bo chłopaki nie płaczą. Bo w życiu trzeba być twardym, a nie miętkim. To takie nasze "cnoty męskie", którymi od dzieciństwa nas karmią
- komentuje.
Przywołuje także tragiczną historię swojego przyjaciela, który kilkanaście lat temu popełnił samobójstwo. "Miał depresję, nikt nie zauważył, a on nie poprosił o pomoc. Przecież prawdziwi mężczyźni tego nie robią" - pisze.
Internauta podkreśla, że kampania H&M utrwala krzywdzące stereotypy. Pisze także, że moment, w którym się pojawiła jest bardzo zły. Jak mówi:
w czasach pandemii, widma kolejnych lockdownów, gwałtownego wzrostu zachorować na depresję i rosnącej fali samobójstw to wyjątkowo zła i szkodliwa kampania.
WHO: Polscy mężczyźni w czołówce samobójstw w Unii Europejskiej
Uwagi internauty wobec kampanii nie są bezzasadne. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia z 2019 roku, polscy mężczyźni są w czołówce samobójstw w Unii Europejskiej - wskaźnik wynosi aż 23,9 samobójstw na 100 tysięcy. To czwarte miejsce od końca w UE.
Policyjne statystyki pokazują, że w 2020 roku w Polsce odebrało sobie życie 5165 osób - w tym 4386 mężczyzn. Łącznie aż 8796 mężczyzn targnęło się na swoje życie.
![Szwedzka sieciówka skazana jest na odrabianie wizerunkowych strat po wpadce z plakatami](https://i.iplsc.com/000D5HVBKHO13BDY-C322-F4.webp)
Skąd tak dramatyczne statystyki? Psychologowie i specjaliści z zakresu suicydologii nieustannie podkreślają, że mężczyźni nie przyznają się do problemów i rzadko szukają pomocy, jednocześnie wciąż żyjąc pod ogromną presją. Nadal są socjalizowani w ten sposób, by za wszelką cenę tłumić emocje, nie płakać - bo mężczyźnie "nie wypada płakać", a "chłopaki nie płaczą" - i radzić sobie samemu w każdej sytuacji. To powoduje, że poważne problemy w pracy czy w rodzinie, mogą mocno i negatywnie wpłynąć na jego poczucie własnej wartości.
Problemem jest także wciąż istniejące tabu, którym obwarowane są problemy psychiczne oraz ich stygmatyzacja.
Internauci apelują do H&M o reakcję
Facebookowy wpis szybko zyskał dużą popularność w sieci. Komentatorzy i komentatorki przyznają rację internaucie, pytają o reakcję sieci H&M i dzielą się swoimi historiami i przemyśleniami. Głosy oburzenia pojawiają się także na oficjalnym profilu marki:
Bardzo sprawnie odpowiadacie na pytania o to, co możecie sprzedać. Może równie sprawnie wytłumaczycie swoim marketingowcom, że powielanie szkodliwych i krzywdzących stereotypów na temat mężczyzn jest niedopuszczalne.
Mam wśród bliskich mi osób sporą ilość mężczyzn chorujących na depresję. Po próbach samobójczych. Po marzeniach o śmierci. Po latach cierpienia. Usilnie zachęcam ich zawsze do proszenia o pomoc, o udanie się do specjalisty. Część idzie, ale inni nie. Bo przecież mężczyzna nie może prosić o pomoc. I taka osoba którą bliscy nakłaniają do udania się po wsparcie widzi Wasze hasło "mężczyzna nie prosi o pomoc". Myślicie, że jak się czuje? Podpowiem - jakby był gorszy. Aby spełnić toksyczne kryteria "męskości" rezygnuje z pomocy. I często umiera, bo pęka, bo nie daje rady.
Gratuluję dołożenia cegiełki do tego. Sukces - promowanie toksycznych haseł mogących skutkować zwiększoną liczbą samobójstw i zmniejszoną liczbą mężczyzn proszących o pomoc. Gratuluję. Powinniście przeprosić i wesprzeć organizacje pomocowe - wtedy chociaż może częściowo nadrobicie to co zrobiliście...
Kasia Koczułap: Stereotypy seksualne dotyczą i mężczyzn
Kampania H&M została także skomentowana przez influencerów. Katarzyna Koczułap, znana seksuolożka prowadząca konto na Instagramie (kasia_coztymseksem), podjęła ten temat. Na instastories zapytała swoich męskich odbiorców, z jakimi lękami i stereotypami się zmagają i udostępniła odpowiedzi.
Mężczyźni pisali o tłumieniu emocji, o odpowiedzialności za finanse, społecznych wymaganiach posiadania umiejętności "typowo męskich" (jak naprawdę samochodu czy elektroniki), braku ruchu body positive oraz o ogromnej presji w kwestiach seksu, obawach o zadowolenie partnerki, a także stygmatyzowaniu niektórych fantazji jako "niemęskich".
![Katarzyna Koczułap zrobiła ankietę wśród swoich odbiorców](https://i.iplsc.com/000D5H3P7AUFMT9T-C322-F4.webp)
"Mężczyzna prosi o pomoc. Musi czasem, bo..."
Kampanię skomentowały też obecne na Instagramie psycholożki.
Zdrowie psychiczne nie ma płci. Istnieją pewne różnice płciowe w rozpoznawalności pewnych zaburzeń, a część z nich wynika z norm kulturowych. Ile razy słyszeliście "chłopaki nie płaczą"? To przekłada się na fakt, że panowie rzadziej sięgają po pomoc specjalisty. To niebezpieczne
- piszą na Instagramie autorki profilu Zdrowa Głowa, psycholożki Joanna Gutral i Arletta Szulwic.
![Psycholożki z profilu Zdrowa Głowa skomentowały kampanię reklamową sieciówki](https://i.iplsc.com/000D5H1QSGXBPM07-C322-F4.webp)
Jak zaznaczają, wierzą, że H&M nie miał złych intencji, jednak należy zwracać uwagę na używany język oraz odpowiedzialny marketing, który "może zmieniać podejście konsumenta". Zaproponowały też swoją wersję plakatu.
![Autorki Zdrowej Głowy zaproponowały swoją wersję plakatu](https://i.iplsc.com/000D5H21V7D95YGD-C322-F4.webp)
Opisała to także autorka profilu Intymistka, psycholożka i seksuolożka Marlena Jaszczak.
Podkreśliła, że problemy psychiczne i seksuologiczne wciąż są w Polsce objęte tabu, tymczasem każda osoba czasem potrzebuje pomocy.
Naszym zadaniem jest wspierać Was w momentach, w których potrzebujecie pomocy, wsparcia
- zaznaczyła.
H&M odpowiada. Marka opublikowała komunikat
H&M odniosła się do krytyki w oficjalnym komunikacie. Marka przeprosiła odbiorców i zapowiedziała, że usunie materiały ze sklepów.
"W kampanii promującej to narzędzie posłużyliśmy się hasłem, które w naszej intencji miało odnosić się wyłącznie do decyzji zakupowych. Teraz dostrzegamy jednak, że hasło i sposób, w jaki je zaprezentowaliśmy, może być odczytywane w rozmaity, dla wielu krzywdzący sposób. Dlatego pragniemy podkreślić, że każdy może i powinien prosić o pomoc, jeśli tego potrzebuje. (...) Kierujemy się takimi wartościami jak otwartość, empatia i zrozumienie, i jesteśmy wdzięczni za pokazywanie nam momentów, w których powinniśmy bardziej się starać. Raz jeszcze przepraszamy i informujemy, że usuwamy materiały ze sklepów" - napisano.
Przeczytaj też:
Agata Młynarska przeżyła dramat na lotnisku. Ostre słowa dziennikarki
Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Nie czekaj, sięgnij po pomoc
Motel Polska znika z anteny TVP! Koniec skandalicznego programu
* * *
Zobacz więcej: