Nowa legitymacja dla emerytów i rencistów. Czy starą musimy wymieniać?
Legitymacje emeryta/rencisty będą wymieniane na nowe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych niebawem rozpocznie wydawanie seniorom zupełnie nowych dokumentów, zapewniających wiele korzyści. Urzędnicy wyjaśniają, że zmiany mają na celu przede wszystkim wygodę.
Spis treści:
- Co zmieni się w legitymacji emeryta i rencisty
- Od kiedy będzie nowa legitymacja emeryta?
- Czy trzeba będzie wymienić stare legitymacje?
- Czy za legitymację emeryt będzie płacić?
- Jak wyrobić nową legitymację dla emeryta?
- Jak będzie wyglądać nowa legitymacja dla seniora?
- Jakie warunki trzeba spełniać, aby otrzymać legitymację emeryta/rencisty?
- Do czego uprawnia legitymacja emeryta? Dlaczego warto ją mieć?
Co zmieni się w legitymacji emeryta i rencisty
Legitymację uprawniającą do zniżek, ulg (m.in. podczas podróży) otrzymuje każdy emeryt czy rencista. Teraz seniorzy będą mogli wymienić dokumenty te na bardziej nowoczesne i wygodniejsze. Chodzi konkretnie o zakodowanie legitymacji w telefonie - a właściwie w aplikacji mObywatel. Dzięki temu plastikowa karta nie będzie już fizycznie potrzebna, a seniorzy będą mogli wyświetlić mLegitymację na ekranie swojego smartfona.
Zobacz również:
Od kiedy będzie nowa legitymacja emeryta?
Nowe legitymacje dla seniorów mają zostać wydawane od 1 stycznia 2023 roku - tak zakłada nowe rozporządzenie opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Czytaj również: Ile emeryci zyskają w 2023 roku? Nie tylko rekordową waloryzację
Czy trzeba będzie wymienić stare legitymacje?
Mimo nowych udogodnień dla seniorów ci, którzy wolą pozostać przy korzystaniu z plastikowych kart, będą mieć taką możliwość. Wszystko będzie zależało od tego, czy emeryt/rencista woli posiadać legitymację tradycyjną, czy też w formie elektronicznej. Co więcej, obecne dokumenty uprawniające do ulg dla najstarszych Polaków będą cały czas ważne, a wymiana na nowe - dobrowolna.
Czy za legitymację emeryt będzie płacić?
Nowe wersje legitymacji na emeryta czy rencisty będą zupełnie bezpłatne - tak samo jak do tej pory.
Jak wyrobić nową legitymację dla emeryta?
Warunkiem otrzymania dostępu do elektronicznej wersji legitymacji dla seniora będzie złożenie wniosku o wydanie takiego dokumentu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jak będzie wyglądać nowa legitymacja dla seniora?
mLegitymacja będzie zakodowana w elektronicznej aplikacji w smartfonie czy tablecie. Zawierać będzie dokładnie te same dane, co plastikowa karta. Na nowym dokumencie pojawią się:
- imię, nazwisko seniora
- rodzaj świadczenia
- numer legitymacji
- numer PESEL
Ponadto posiadacz będzie miał możliwość zamieszczenia tam kilku imion (na tradycyjnej było tylko jedno). Nowoczesny, elektroniczny dokument wizualnie będzie też nieco się różnił - zostanie na nim umieszczony hologram z wizerunkiem orła, flaga naszego kraju, a także napis "Rzeczpospolita Polska".
Jakie warunki trzeba spełniać, aby otrzymać legitymację emeryta/rencisty?
Aby zostać posiadaczem legitymacji seniora, należy osiągnąć powszechny wiek emerytalny, który wynosi 60 lat w przypadku kobiet oraz 65 lat - u mężczyzn. Ponadto konieczne jest złożenie wniosku, bez względu na to, czy senior chce korzystać z dokumentu w formie fizycznej czy elektronicznej. ZUS wyda wówczas decyzję o przyznaniu emerytury, a tym samym legitymację emeryta.
Do czego uprawnia legitymacja emeryta? Dlaczego warto ją mieć?
Legitymacja seniora jest bardzo przydatna, uprawnia do wielu ulg i zniżek, m.in. podczas korzystania z komunikacji miejskiej, PKP, wizyt w kinach, teatrach, muzeach czy obiektach sportowych. Ponadto posiadacze otrzymają zniżkę na rehabilitację, dzięki czemu możliwe będzie odliczenie od dochodu zakupu leków ponad kwotę 100 zł miesięcznie.
***