Reklama

Reklama

Komfort snu

Czy brak snu może zabić? Naukowcy alarmują

Śpisz zbyt krótko? Wiele ryzykujesz. Naukowcy alarmują: regularne sypianie przez mniej niż 7 godzin może powodować nie tylko rozwój poważnych chorób, ale i prowadzić do przedwczesnej śmierci.

Brak snu negatywnie odbija się na naszym zdrowiu. Naukowcy podkreślają, że odpowiednia jego ilość i zdrowa dieta są równie ważne, by cieszyć się dobrym zdrowiem.

Brak snu i jego znaczenie dla zdrowia

Dr Sophie Bostock zwraca uwagę, że osoby dorosłe potrzebują minimum 7 godzin snu. W praktyce wygląda to zazwyczaj tak, że wiele osób idzie spać zbyt późno i wstaje zbyt wcześnie. Inni natomiast cierpią na bezsenność i nie mogą przespać całej nocy.

Bostock przyznaje, że niedosypianie powoduje w naszym organizmie spore spustoszenie. Niedobór snu powoduje m.in. stany zapalne w organizmie, otyłość, problemy trawienne, zaburzenia pamięci i koncentracji, choroby serca i układu krążenia, depresję czy zanurzenia hormonalne.

Reklama

- W dzisiejszym społeczeństwie żyjącym 24/7, naturalny rytm snu jest zagrożony. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że nasze codzienne czynności kolidują z naszym wbudowanym rytmem dobowym, 24-godzinnym cyklem, według którego zaprogramowane są wszystkie nasze komórki - zwraca uwagę w swoim wpisie dr Sophie Bostock.

Zobacz również: Jak radzić sobie z przebodźcowaniem?

Ile człowiek może wytrzymać bez snu?

Według National Sleep Foundation, człowiek po 17 godzinach bez snu zachowuje się tak, jakby miał we krwi 0,5 promila alkoholu. Wówczas nasze dolności poznawcze i czas reakcji pozostawiają wiele do życzenia. Nie możemy się skoncentrować, obniża się odporność naszego organizmu, spada sprawność naszego umysłu... Jak widać lista negatywnych skutków niedosypiania nie jest krótka.

Po 24 godzinach bez snu człowiek funkcjonuje już tak, jakby miał we krwi promil alkoholu, a po 2 dniach traci poczucie rzeczywistości.

Ile człowiek może wytrzymać bez snu? Tak naprawdę do tej pory nie przeprowadzono dokładnych badań. Chodzi tu przede wszystkim o względy etyczne. Natomiast w 1989 roku przeprowadzono taki eksperyment na szczurach. Uniemożliwiano im zapadanie w sen - po 3 tygodniach umierały z powodu sepsy.

Długotrwały brak snu - skutki

Z przewlekłym brakiem snu wiąże się również rozwój cukrzycy typu 2, miażdżycy i otyłości czy nawet choroby Alzhaimera. Naukowcy uważają, że lepiej, jeśli położymy się spać o odpowiedniej porze i wstaniemy wcześniej. Wypoczęty mózg o wiele lepiej poradzi sobie z różnymi zadaniami.

Nowe badania wskazują również, że sen przez mniej niż 7 godzin może być potencjalnie śmiertelnie niebezpieczny. Brak odpowiedniej jego ilości może prowadzić do uszkodzeń w obrębie DNA, które są nieodwracalne, jak i powodować rozwój nowotworów.

Zobacz również: Osoby, które medytują, popełniają mniej błędów

Brak snu - poważne konsekwencje zdrowotne

Do takich wniosków doszedł dr Gordon Wong Tin-chun z wydziału anestezjologii University of Hongkong. Przeprowadził badania, które potwierdzają, że niedosypianie może mieć katastrofalne skutki.

DNA osób, które mało śpią, nie regeneruje się w prawidłowy sposób, a genetyczne mutacje DNA mogą powodować rozwój raka. Naukowcy sprawdzali stan zdrowia 49 lekarzy z 2 szpitali w Hongkongu. 24 osoby pracowały na nocnych dyżurach, które miały miejsce kilka razy w ciągu miesiąca. Wówczas medycy spali od 3 do 4 godzin na dobę, 3 osoby spały jedynie przez godzinę. Pozostałych 25 lekarzy spało całą noc. Od wszystkich zostały pobrane próbki krwi.

Co się okazało? Osoby, które nie spały, w swoim DNA miały o 30 proc. więcej uszkodzeń niż osoby działające w dobowym rytmie, w którym zostało uwzględnionych 7-8 godzin snu. Okazało się, że każda kolejna noc bez snu powoduje zwiększanie uszkodzeń o kolejne 25 proc. Skutki uszkodzeń to m.in. zmiany nowotworowe i większe ryzyko chorób przewlekłych.

To nie koniec złych wieści. Brak snu zwiększa również ryzyko choroby Alzheimera. W czasie snu mózg oczyszcza się z toksyn, które łączy się z występowaniem choroby Alzhaimera - zwraca uwagę badacz mózgu Jeffrey Iliff z Uniwersytetu Oregon Health and Science w Portland. Badania przeprowadzone na zwierzętach pokazały, że jeśli organizm nie otrzyma wystarczająco dużej dawki snu, toksyny mogą się kumulować i uszkadzać mózg.  

Zobacz również: Czy spanie z kotem jest bezpieczne?

Brak snu - przyczyny

Na bezsenne noce ma wpływ nie tylko praca. Ich przyczyną jest również stres, depresja, alkohol, hałas czy nieodpowiednie warunki w sypialni. Do przyczyn bezsenności zaliczane są również:

  • bezdech senny,
  • bóle reumatyczne,
  • zaburzenia neurologiczne, niektóre leki i substancje psychoaktywne,
  • zaburzenia neurologiczne, schorzenia wątroby lub żołądkowo-jelitowe.

Dlatego jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem i każdego dnia mieć siły na nowe wyzwania, rozważmy zmianę nawyków. A wtedy recepta jest prosta: śpijmy na zdrowie!

***

Zobacz również: 

Jak obniżyć wiek metaboliczny?

Czujesz dziwny posmak w ustach? Tak ciało daje znać o ważnym problemie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama