Reklama

Reklama

5 rodzajów odpoczynku, czyli dlaczego sen to za mało?

Znasz to? Wracasz z pracy, rzucasz się na kanapę albo zasypiasz „z kurami” w piątkowy wieczór. Poza zmęczeniem czujesz coś jeszcze – to wyczerpanie. To uczucie mimo przespania wielu godzin towarzyszy ci wciąż od samego rana. Spałeś, ale nie wypocząłeś. Czyli potrzebujesz czegoś więcej niż snu. Dlaczego sen to za mało?

Według dr Saundry Dalton-Smith sen nie jest jedynym rodzajem odpoczynku, którego potrzebujemy. W swoim przemówieniu w cyklu TED (przemówienie dostępne w serwisie YouTube) lekarka przekonuje, że aż siedem rodzajów odpoczynku i nie jesteśmy w stanie zastąpić ich snem. Zdaniem ekspertki "odpoczynek to najbardziej niewykorzystana, wolna od chemikaliów, bezpieczna i skuteczna alternatywna terapia dostępna dla każdego".

Dlaczego odpoczynek powinien być priorytetem w twoim życiu?

Walczymy z wyczerpaniem i czasem nawet udaje nam się wygrać. Najczęściej w sytuacjach, kiedy musimy coś dokończyć w terminie, czegoś dopilnować, coś nam nagle wpadło i jest do zrobienia "na już". Ok, może tak być, ale ważne, żeby nie stało się to naszym zwyczajem. Po ekstremalnym wysiłku zmęczone jest nie tylko ciało, męczy się również umysł. Badania wykazują, że samokontrola i życie w napięciu powodują, że organizm potrzebuje dużo glukozy. Dokładnie, jak po wysiłku fizycznym. Musi więc ją uzupełnić dokładnie tak samo. Ludzki mózg nie jest stworzony do nieustannej produktywności.

Reklama

Wg ekspertów nie powinniśmy traktować odpoczynku, jako tego na co po całym dniu zostaje nam chwila czasu. Praca i odpoczynek powinny działać na zasadach partnerskich. Im lepiej odpoczywasz, tym lepiej będziesz pracować.

To udowodnione - kiedy pracodawca nie traktuje priorytetowo i na równi pracy i odpoczynku swoich pracowników, produktywność i rozwój zespołów spadają, dochodzi do wypalenia zawodowego i dużej rotacji na stanowiskach. 

Zobacz też: Spożywanie kawy po południu może negatywnie wpłynąć na nasz organizm

5 rodzajów wypoczynku i rady, jak wprowadzić je w życie

Wystarczająco trudno jest znaleźć czas na sen — więc jak masz znaleźć czas na siedem różnych tak potrzebnych rodzajów odpoczynku? 

Odpoczynek twórczy/kreatywny

Jeśli kiedykolwiek czułeś, że brakuje ci dobrych pomysłów, oznacza to, że doświadczyłeś kreatywnego wyczerpania. Większość ludzi kojarzy ten stan z brakiem inspiracji lub twórczą blokadą. W takim przypadku wszelkie działania "siłowe" nie mają racji bytu. A mamy do nich niestety tendencje, kiedy czujemy presję, kiedy na czymś nam zależy czy w końcu, kiedy coś bardzo kochamy robić.  

Sposoby na kreatywny odpoczynek:

Wyjdź na łono natury. Wybierz się na spacer po parku, wzdłuż plaży lub na wędrówkę. Zrób coś tylko dla zabawy. Zanurz się w kreatywności innych ludzi. Odwiedź muzeum lub spotkaj się z przyjaciółmi, którzy Cię inspirują.

Odpoczynek psychiczny

Czujesz się rozproszony, przytłoczony, nie możesz się skupić? Prawdopodobnie potrzebujesz odpoczynku psychicznego. Kiedy jesteś wyczerpany psychicznie, możesz czuć się jakby dopadła cię "mgła mózgowa", czujesz, że każde zadanie wymaga dwa razy więcej wysiłku. Dla osób pracujących w oparciu o informacje lub spędzających dużo czasu przy komputerze, ten rodzaj odpoczynku może być szczególnie pomocny.

Sposoby na odpoczynek psychiczny:

Rób krótkie przerwy w ciągu dnia. Ustaw zegar, aby przypomnieć sobie, aby odejść od biurka i wziąć kilka głębokich oddechów. Stwórz trochę miejsca w swoim mózgu, zapisując swoje myśli w notatniku lub w dzienniku. Daj sobie dodatkowy czas na odłączenie od sieci. Odłóż urządzenia na godzinę przed snem i pozwól sobie na dodatkowy dzień lub dwa na początku lub na końcu wakacji, aby odłączyć głowę od trybu stand by.

Zobacz też: Sposób na lepszy sen. Herbata z bananów: przepis

Odpoczynek fizyczny

Prawdopodobnie najłatwiej jest stwierdzić, czy brakuje ci odpoczynku fizycznego - twoje ciało poinformuje cię, czy to bólem, czy sennością. Odpoczynek fizyczny może być pasywny lub aktywny. Pasywny odpoczynek fizyczny oznacza czas spędzony na śnie, w tym drzemkę. Z drugiej strony, aktywny odpoczynek fizyczny to każda aktywność, która poprawia samopoczucie fizyczne, taka jak masaż, ćwiczenia, rozciąganie lub joga. Wykorzystanie obu tych rodzajów odpoczynku fizycznego da najlepsze efekty. 

Sposoby na odpoczynek fizyczny:

Wyśpij się! Użyj aplikacji lub monitora fitness, aby śledzić harmonogram snu i jego jakość. Ćwicz przynajmniej trzy razy w tygodniu. 

Odpoczynek społeczny

Marzysz o odrobinie "czasu dla siebie"? Prawdopodobnie potrzebujesz odpoczynku społecznego. Na co dzień mamy mnóstwo relacji z ludźmi - jest rodzina, są współpracownicy, są przyjaciele, czy nawet pracownicy sklepów czy poczty. Właściwie non stop otaczają nas ludzie. Skuteczne zarządzanie własną energią polega na znalezieniu właściwej równowagi między relacjami, które cię drenują, a relacjami, które cię inspirują. 

Sposoby na odpoczynek społeczny:

Powiedz nie. Jeśli czujesz się wyczerpany, odrzuć zaproszenie na sobotniego grilla i zostań w domu. 

Czytaj też: Odpoczynek - niezbędny dla organizmu

Odpoczynek sensoryczny

Znasz to uczucie delikatnego niepokoju, który odczuwasz, gdy otrzymujesz powiadomienie na telefon? Są szanse, że doświadczasz tego rodzaju bodźców zmysłowych przez całą dobę. Do tego dochodzą hałasy z otoczenia, jasne światła, ruch uliczny, a nawet rozmowy, których słuchasz mimowolnie.

Sposoby na odpoczynek sensoryczny:

Wyłącz powiadomienia w telefonie, a nawet wypróbuj cyfrowy detoks. Medytacja może pomóc ci nauczyć się zauważać siebie i nie dać zewnętrznym bodźcom przejąć nad tobą kontroli.  

Czytaj też: 

Nowe stawki w sanatoriach na 2022. Ile kosztuje pobyt w tym roku?

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Miesiąc ma znaczenie


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: odpoczynek | efektywny odpoczynek

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy