Reklama

Reklama

Gałka muszkatołowa: Właściwości zdrowotne

Wykorzystywana od wieków dla potrzeb kulinarnych, gałka muszkatołowa ma wiele wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Działa przeciwzapalnie i przeciwmiażdżycowo. Usprawnia trawienie. Warto mieć ją pod ręką, ale stosować z umiarem. Dlaczego? I co jeszcze warto wiedzieć o gałce muszkatołowej? Wyjaśniamy!

Gałka muszkatołowa: Korzenna przyprawa na polskim stole

Gałka muszkatołowa to środkowa część pestki owocu muszkatołowca korzennego - wiecznie zielonego drzewa uprawianego w tropikalnym klimacie Moluków (wschodnia część Archipelagu Malajskiego), a także na Karaibach i w południowych Indiach.

Nasiona o intensywnie korzennym aromacie są cennym produktem, który znalazł szerokie zastosowanie w kuchni, kosmetyce, ziołolecznictwie i farmakologii.

Polska kuchnia polubiła gałkę muszkatołową. Najczęściej jest dodawana do pasztetów i dań mięsnych - szczególnie tych na bazie dziczyzny i drobiu. Miłośnicy jej gorzkiego smaku i korzennego aromatu dodają gałkę do dań na bazie ryb, owoców morza i typowo warzywnych. Gałka muszkatołowa dobrze komponuje się z kapustą, roślinami strączkowymi, cukinią, bakłażanem, marchewką czy szpinakiem.

Reklama

Sprawdza się też jako przyprawa do ciast - szczególnie pierników, a także cieszących się popularnością, szczególnie w zimowej aurze, grzańców. Gałka muszkatołowa to dużo więcej niż wyrazisty akcent smakowy. Jakie wartości odżywcze skrywa?

Wartości odżywcze gałki muszkatołowej

Obok trzech makroskładników, czyli węglowodanów, tłuszczów i białek, gałka muszkatołowa jest źródłem błonnika - głównie frakcji rozpuszczalnego (pektyn) i witamin. Znajdziemy w niej dwa silne antyoksydanty w postaci witamin A i C oraz szereg witamin z grupy B, z naciskiem na kwas foliowy (B9), pirydoksynę (B6), niacynę (B3), ryboflawinę (B2) i tiaminę (B1). Zawiera ważne dla zdrowia składniki mineralne, takie jak żelazo, magnez, potas, fosfor, wapń i cynk, a także kwasy tłuszczowe. Aromatyczna przyprawa jest też źródłem olejków eterycznych.

Gałka muszkatołowa: Profilaktyka chorób cywilizacyjnych

Stosowana regularnie i z umiarem gałka muszkatołowa może przynieść szereg korzyści dla zdrowia. Zawarte w niej olejki eteryczne mają działanie przeciwbólowe. Obecna w diecie gałka muszkatołowa to dobry krok w stronę profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Dzięki eugenolowi hamuje i ogranicza stany zapalne.

Zmniejsza lepkość krwi i normalizuje poziom cholesterolu, redukując w ten sposób ryzyko powstawania zmian miażdżycowych. Zawarty w niej błonnik ma korzystny wpływ na metabolizm węglowodanów i poziom cukru we krwi. Po gałką muszkatołową powinni sięgać diabetycy i osoby ze schorzeniami kardiologicznymi.

Za sprawą licznych związków o działaniu przeciwutleniającym, przyprawa ma silny potencjał antyoksydacyjny. Może być istotnym wsparciem w walce z wolnymi rodnikami.

Gałka muszkatołowa dla metabolizmu

Gałka muszkatołowa usprawnia pracę układu pokarmowego. Stymuluje procesy trawienne i, działając ochronnie na śluzówki, chroni przed rozwojem wrzodów żołądka oraz dwunastnicy.

Stymuluje wydzielanie soków żołądkowych i łagodzi dyskomfort trawienny. Działa wiatropędnie. Pomaga uporać się z dokuczliwymi wzdęciami i zaparciami.

Gałka muszkatołowa: Narkotyk i antydepresant w jednym?

Za sprawą mirystycyny - związku o właściwościach psychoaktywnych, spożywana w dużych dawkach gałka muszkatołowa może wywołać halucynacje. Działanie narkotyczne może pojawić się już po spożyciu 6-30 gramów sproszkowanej przyprawy. Reakcja organizmu, jak zawsze, jest bardzo indywidualna, dlatego należy zachować umiar w jej stosowaniu. Lepiej trzymać się miarki typowej dla przypraw, czyli szczypty, niż używać jej beztrosko.

Stosowana z rozwagą gałka muszkatołowa może pomóc w stanach lękowych i depresyjnych, do czego zachęcają miłośnicy medycyny naturalnej, szczególnie ajurwedy (tradycyjnej medycyny indyjskiej). Spożywanie gałki muszkatołowej zwiększa poziom serotoniny, dopaminy i noradrenaliny, co może wpłynąć na poprawę nastroju i ułatwić zasypianie.

Gałka muszkatołowa: Przeciwwskazania

Najważniejszym kryterium jest umiar. Nadmiar gałki muszkatołowej w diecie to nie tylko ryzyko działania halucynogennego, ale też podrażnienia przewodu pokarmowego, a nawet raka wątroby.

Ostrożność powinny zachować osoby ze schorzeniami układu nerwowego i kobiety ciężarne. Przyprawa nie powinna się znaleźć w zasięgu rąk dziecka.

Zobacz także:

Zakażenie Omikronem. Oto najczęstsze objawy

Sok z selera naciowego. Dlaczego warto pić go regularnie?

Co to jest olejek złodziei i jakie ma właściwości?


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy