Reklama

Reklama

Downsizing, czyli mniej produktu za tę samą cenę. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Kiedy cena rośnie, gramatura danego produktu maleje. Zjawisko downsizingu w Polsce wciąż się nasila, a konsumenci nie mają już wątpliwości – wprost przyznają, że są oszukiwani. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Masło dumnie prezentuje się w sklepowej lodówce, a jego waga na opakowaniu wskazuje 250 g. Świetnie, właśnie tyle jest nam niezbędne do przygotowania ciasta. Wracamy do domu, warzymy kostkę, po czym okazuje się, że masło ma tylko 200 g.

Podobne sytuacje mają coraz częściej miejsce nie tylko w supermarketach, ale również w piekarniach czy lodziarniach. Dlaczego płacimy tyle samo lub więcej za mniej produktu w produkcie?

Zobacz również: Lasy Państwowe pokazały zdjęcia grzybów. "Drastyczne treści"

Reklama

Ofiary downsizingu często nie mają o tym pojęcia

"Downsizing to działanie stosowane w handlu, które polega na zmniejszeniu wagi czy też ilości produktów w opakowaniu, czy też zmniejszeniu zawartości głównych składników przy zachowaniu dotychczasowej ceny. Celem jest oczywiście redukcja kosztów, zwiększenie zyskowności na sprzedawanym towarze. Downsizing bazuje przede wszystkim na tym, że konsumentom łatwiej zaakceptować zmianę gramatury, czy też wielkości produktu niż zmianę ceny" - tłumaczy w rozmowie z Trójką Polskim Radiem Wojciech Majek z firmy zajmującej się badaniem rynku.

Co ciekawe, wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że padło ofiarą downsizingu, czyli celowego zmniejszenia wagi sprzedawanego produktu lub zmniejszenia wagi produktów mieszczących się w opakowaniu.

Przykładów downsizingu jest wiele. Ostatnio na ten problem zwróciła uwagę Katarzyna Bosacka.

"Produkt po lewej stronie jest nowy (słoiczek wygląda na większy, a w rzeczywistości jest mniejszy), a po prawej stary. Dodatkowo dawna musztarda zawierała 5 g cukru w 100 g, a nowa aż 12,9 g, czyli prawie 3 razy więcej. Poprzednio cukier znajdował się na 6 miejscu w składzie, teraz jest na 4. 'Producent nie poinformował o tym konsumentów. Uważam to za nieuczciwe i skandaliczne' - napisała pani Asia" - wyjaśniła historię pewnej internautki dziennikarka.

Zobacz również: Rossmann wycofuje produkty. GIS ostrzega - nie jedz ich!

Oszustów nie brakuje. Zwróć uwagę na czekoladę czy parówki

Jak się okazuje, przykłady downsizingu mnożą się.

Co więcej, producenci mają na to wiele sposobów. To zarówno zwiększenie ilości plastiku w opakowaniu, jak również grubsze szkło czy wypełnienie niemal jego połowy powietrzem.

"Problem jest też z chlebem... u mnie graham to był fajnie zbity, ale nie taki twardy chleb, a ostatnio kupiłam ten sam, co zawsze i był tak puchaty jak tostowy..." - wtórują internautki. Często dotyczy również lodziarni.

Zobacz również: Tak nas oszukują w sklepach! Katarzyna Bosacka pokazała zdjęcia!

Jak nie dać się oszukać na zakupach?

Problem nie dotyczy tylko produktów spożywczych. Niespodzianki czekają na nas również przy zakupie płynu do prania czy mydła. Jak więc nie dać się oszukać na zakupach?

Dokładnie przyglądajmy się również wszelkim promocjom. Często bowiem producenci oferują nam zakup dwóch produktów w cenie jednego, jednak z czasem może okazać się, że mają one mniejszą objętość w stosunku do tego samego produktu bez promocji.

Zobacz również: Biedronce grozi gigantyczna kara. UOKiK: "Tarcza Biedronki Antyinflacyjna" z zarzutami

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: downsizing | jak nie dać się oszukać w sklepie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy