Kasjer ma prawo odmówić. Klienci robią to nagminnie
Praca na stanowisku kasjer-sprzedawca to zawód, który może wykonywać praktycznie każdy – niepotrzebne jest do tego specjalne wykształcenie, a przyuczenie do pracy zajmuje kilka dni na początku zatrudnienia. Zawód wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami, które mogą utrudniać pracę. Z tego powodu prezentujemy zakres obowiązków i praw kasjera-sprzedawcy. Podpowiadamy również, jak radzić sobie z konfliktami z klientami w miejscu pracy.

Spis treści:
Praca kasjera na pewno nie wiąże się z nudą. Jeden z najpowszechniejszych zawodów w sektorze usług, który nie tylko wiąże się ze sprzedażą towarów. Sprawdzamy, jaki obowiązki i prawa posiadają kasjerzy.
Jaki jest zakres obowiązków kasjera?
Praca kasjera nie skupia się jedynie na sprzedaży towarów i obsłudze kasy fiskalnej. Są to główne z obowiązków, które należą do pracownika. Oprócz tego kasjer odpowiada za obsługę klienta oraz doradztwo w zakresie asortymentu sklepu. Z tego powodu jednym z głównych wymagań w tym zawodzie są wysokie umiejętności interpersonalne - kasjer-sprzedawca to w wielu sytuacjach pierwsza osoba, z którą klient ma kontakt w sklepie.
Dodatkowo kasjer odpowiada za obsługę reklamacji i zwrotów, dokładanie asortymentu na półki i sprawdzanie dat ważności produktów, kontrolę stanu sklepowej kasy, przyjmowanie dostaw oraz danie o czystość i porządek na sklepie. Z tego powodu na pewno nie jest to monotonna praca. Dodatkowym utrudnieniem są wymagający i niezadowoleni klienci. Z tego powodu kasjer-sprzedawca musi posiadać szeroki zakres umiejętności - dobrą kondycję fizyczną, sprawność w liczeniu, a także komunikatywność i umiejętność łagodzenia konfliktów.
Klienci nagminnie łamią zasady. Kiedy kasjer może odmówić sprzedaży?
Sektor usług wymaga od pracowników dużej dawki cierpliwości, dzięki której mogą tolerować najróżniejsze zachowania klientów. W niektórych sytuacjach mają prawo odmówić sprzedaży. Przepisy dokładnie określają, w jakich sytuacjach sprzedawca może nie sprzedać towaru albo usługi. Nadużywanie tego prawa może grozić karą grzywny - kasjer nie może go wykorzystywać bez uzasadnionej przyczyny.
Przede wszystkim sprzedawca może odmówić obsługi w sytuacji, kiedy dokonanie jej łamałoby prawo. To oznacza, że kasjer może odmówić sprzedaży alkoholu czy papierosów osobie niepełnoletniej, leku na receptę osobie, która nie posiada recepty czy broni osobie, która nie ma na nią zezwolenia. To jednak nie wszystko.
Sprzedawca ma prawo odmówić sprzedaży, jeśli istnieje ryzyko, że dany towar może zagrozić bezpieczeństwu ludzi lub mienia - np. gdy agresywna lub pijana osoba chce kupić niebezpieczne narzędzie. Ma też prawo nie sprzedać produktu, który został wcześniej zarezerwowany dla innego klienta. Takie sytuacje nie są łamaniem prawa, o ile sprzedawca potrafi uzasadnić swoją decyzję. Ważne jednak, by powód odmowy dotyczył samej sprzedaży lub towaru, a nie był karą za czyjeś zachowanie.
Dodatkowo kasjer może odmówić sprzedaży, jeśli klient nie ma odliczonej gotówki, a w kasie brakuje drobnych, na wydanie reszty. Prawo nie nakłada na sprzedawcę obowiązku, posiadania odpowiedniej liczby drobnych, dlatego to klient powinien zadbać o to, by mieć środki umożliwiające dokonanie płatności.

Co zrobić, gdy kasjer odmówi obsługi?
Jeśli kasjer odmawia nam obsługi, przede wszystkim powinniśmy zachować spokój - sytuację w wielu przypadkach można wyjaśnić i znaleźć rozwiązanie. Warto zapytać się o powód odmowy. Często przyczyna może być uzasadniona. Jeśli powodem jest brak możliwości wydania reszty, warto zaproponować płatność bezgotówkową.
Jeśli jednak powód odmowy jest niejasny, nieadekwatny do sytuacji albo nieprawdziwy, jako klient możemy poprosić o rozmowę z kierownikiem sklepu, który może pomóc w wyjaśnieniu problemu. Warto pamiętać, że brak uzasadnionej przyczyny odmowy jest wykroczeniem. Sprzedawca nie może tego zrobić na podstawie kary za zachowanie czy wygląd klienta.
Jeśli pomimo prób rozmowy problem nie zostaje rozwiązany, możemy złożyć skargę u właściciela sklepu czy poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej danej sieci handlowej.
Źródło: infor.pl, tikrow.com