Reklama

Reklama

Co można jeść latem przy nadciśnieniu? Odpadają smakołyki z promenady

Jak wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia, niemal 10 mln dorosłych Polaków ma nadciśnienie tętnicze. Lato rozpieszcza bogatą ofertą warzyw i owoców. Najsmaczniejszych, bo rodzimych i świeżych. Po jakie powinny sięgać osoby z nadciśnieniem i co jeszcze jest ważne w komponowaniu jadłospisu, gdy ciśnienie wykracza poza górną granicę normy? Wyjaśniamy.

Kiedy mówimy o nadciśnieniu tętniczym?

Pomiar ciśnienia tętniczego jest jednym z pierwszych i najczęściej wykonywanych w celu oceny kondycji układu krążenia. Wynik uzależniony jest od częstości skurczów, ich siły i napięcia naczyń tętniczych.

Optymalna wartość ciśnienia tętniczego krwi to 120/80 mm Hg. O nadciśnienie mówmy, gdy ciśnieniomierz wskazuje wartość równą lub wyższą niż 140/90 mm Hg. I uzyskano ją przynajmniej w dwóch pomiarach.

Polecamy: Sprawdź, czy masz zdrowe serce. Zrób test schodów

Reklama

Nadciśnienie - przyczyny

Wśród najczęstszych przyczyn nadciśnienia tętniczego wymienia się:

  • nadmierną masę ciała,
  • nieprawidłową dietę, w której jest zbyt duża zawartość sodu (soli),
  • stres,
  • palenie papierosów,
  • spożywanie alkoholu,
  • niską aktywność fizyczną,
  • czynniki genetyczne.

Na geny nie mamy żadnego wpływu, pozostałe czynniki jesteśmy w stanie korygować.

Sprawdź: Objawy nadciśnienia: krwawienia, ból głowy, ból oczu, zmęczenie

Nadciśnienie - powikłania

Nadciśnienia nie wolno bagatelizować. Nieleczone przyczynia się do choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, zaburzeń funkcji nerek. Może prowadzić do zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu. Nadciśnienie upośledza funkcje ośrodkowego układu nerwowego i pracę mózgu. Długotrwale lekceważone pogorsza funkcje poznawcze, w wyniku czego może pojawić się otępienie. Nadciśnienie jest częstą przyczyną bezsenności, zaburzeń nerwicowych, a nawet depresji.

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, już za trzy lata, czyli w 2025 roku nadciśnienie tętnicze będzie dotyczyło aż 1,5 miliarda ludności świata (to blisko 20 proc. populacji). Dziś nadciśnienie i inne choroby kardiologiczne są jedną z głównych przyczyn zgonów. Tak w Polsce, jak i na świecie. 

Nadciśnienie jest poważną jednostką chorobową. Każdorazowo wymaga specjalistycznej konsultacji lekarskiej. Jednak nawet, gdy włączono już leczenie farmakologiczne, nie można pominąć roli diety. Sposób odżywiania wpływa zarówno na poziom ciśnienia, jak i ogólny stan zdrowia.

Czytaj też: Niedociśnienie (niskie ciśnienie) - przyczyny, objawy i konsekwencje

Rola diety w leczeniu nadciśnienia

Naukowcy nie mają wątpliwości. Dieta odgrywa ogromną rolę w leczeniu każdej jednostki chorobowej. Nie inaczej jest z nadciśnieniem. Badania dowodzą, że jadłospis, w którym jest odpowiednia zawartość surowego włókna roślinnego (błonnika), wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia, potasu, magnezu i witaminy C pomaga w normalizacji poziomu ciśnienia tętniczego krwi, o ile ograniczymy równocześnie spożycie produktów obfitujących w cholesterol. Co więc włączyć do diety, a czego unikać?

Produkty wskazane w diecie przy nadciśnieniu

Lato ma dla nas szeroki wachlarz możliwości. Jesteśmy w szczycie sezonu warzywno-owocowego, a to najlepsze i najzdrowsze źródło błonnika, witamin i minerałów, które służą normalizacji poziomu ciśnienia tętniczego krwi. Nadciśnieniowcy powinni sięgać po produkty o wysokiej wartości odżywczej i niskiej kaloryczności. To pomoże zadbać o utrzymanie w ryzach masy ciała.

Wśród produktów rekomendowanych przy nadciśnieniu są:

  • surowe lub gotowane na parze warzywa i owoce, z naciskiem na pomidory, ziemniaki, buraki, szpinak, brokuły, marchew, morele, wiśnie, brzoskwinie, truskawki i śliwki,
  • nasiona roślin strączkowych: fasola, groch, soczewica, ciecierzyca, bób,
  • nasiona słonecznika i dyni,
  • orzechy i migdały,
  • produkty zbożowe z pełnego ziarna: pełnoziarniste pieczywo i makarony,
  • gruboziarniste kasze,
  • chude i tłuste ryby morskie (te drugie są doskonałym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych),
  • chude białe mięso,
  • chudy nabiał,
  • dobrej jakości, tłoczone na zimno oleje roślinne.

Zobacz też: 10 ziół skutecznych przy nadciśnieniu

Produkty niewskazane przy nadciśnieniu

Obok produktów korzystnych, równie ważne jest ograniczanie, a w miarę możliwości eliminowanie tych, które sprzyjają rozwojowi nadciśnienia. Na czarnej liście będą tu:

  • papierosy,
  • alkohol,
  • słone przekąski (paluszki, talarki, precelki, nachosy, chipsy),
  • żywność śmieciowa i typu fast food,
  • produkty sprzedawane w konserwach,
  • produkty wędzone,
  • produkty smażone w głębokim tłuszczu - odpadają smakołyki z nadmorskich smażalni!,
  • tłuste mięsa i wędliny,
  • tłusty nabiał,
  • słodycze i słodzone napoje. 

Czytaj też: 
Spożywanie kawy po południu może negatywnie wpłynąć na nasz organizm

Brak snu katastrofalnie wpływa na nasz organizm. Naukowcy alarmują

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dieta | nadciśnienie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy