Chleb chlebowi nierówny...

Zdaniem dietetyków jemy za mało pieczywa. A jest ono źródłem energii, minerałów i witamin.

Jego wartość zależy jednak od składników, z których zostało przygotowane. Skład dobrego chleba jest bardzo prosty: mąka, woda, zakwas lub drożdże oraz sól. Mąka jest tym lepsza, im ma wyższy numer, np. żytnia razowa 2000, pytlowa 720, pszenna chlebowa 850 i 750.

Reklama

Dobry chleb musi przez określony czas rosnąć na drożdżach lub na zakwasie. Po upieczeniu jest ciężki, lekko wilgotny, zwarty, dość twardy i lekko gliniasty. Dobrze się kroi. Jeśli zawiera więcej składników, np. zakwaszaczy i ulepszaczy, oznaczanych na etykiecie symbolem E, jest miękki, suchy, jakby nadmuchany. Kruszy się przy krojeniu. Pieczywo paczkowane ma co prawda długi termin przydatności do spożycia, ale zawiera dużo konserwantów.

Chleb razowy, graham, orkiszowy

Jest pieczony z mąki razowej, z jednorazowego mielenia (stąd nazwa: razowy) całych ziaren zbóż. Może być na zakwasie lub na drożdżach. Ma niejednolitą szarobrunatną barwę. Uwaga: pieczywo o ciemnobeżowym zabarwieniu nie ma nic wspólnego z razowcem: jest barwione karmelem.

Zalety pieczywa razowego. Jest źródłem węglowodanów, białka, wit. E i z grupy B, minerałów (cynku, manganu, wapnia, fosforu, potasu, magnezu, żelaza). Zawiera też drogocenny dla jelit błonnik, który obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi. Daje uczucie sytości, choć dostarcza niewiele kalorii. Kromka grahama (35 g) to 66 kcal, a razowego i orkiszowego ok. 75 kcal.

Wady. Jest ciężkostrawny; może powodować wzdęcia i uczucie nadkwaśności. Nie poleca się go osobom, które mają refluks żołądkowy, stany zapalne błony śluzowej czy wrzody żołądka, kłopoty z jelitami, wątrobą czy trzustką. Nie należy go jeść także w chorobach infekcyjnych z wysoką gorączką.

Pieczywo białe

Wypiekane jest z mąki białej, którą produkuje się z części skrobiowej nasion zbóż.

Zalety. Jest smaczne i lekkostrawne. Nie powoduje dolegliwości trawiennych. Jest wręcz zalecane dla osób z wrażliwym przewodem pokarmowym.

Wady. Ma niewiele wartości odżywczych (witamin i mikroelementów) oraz znikomą ilość błonnika, bo nie ma w nim otrąb. Po jego spożyciu gwałtownie rośnie poziom cukru we krwi i zmusza trzustkę do zwiększonej produkcji insuliny. W konsekwencji poziom cukru szybko się obniża i pojawia się uczucie głodu. Białe pieczywo jest bardziej kaloryczne od razowego. Jedna kromka chleba białego (35 g) to 95 kcal. W kajzerce (60 g) jest 107 kcal.

Chrupkie

Powstaje z ziaren, otrąb, wody i spulchniaczy.

Zalety. Jest niskokaloryczne (jeden płatek to 30 kcal), ma sporo błonnika. Zawiera wit. E i z grupy B, cynk, mangan, wapń, fosfor, potas, magnez, żelazo. Długo zachowuje świeżość.

Wady. Jest twarde i niezbyt sycące: by zaspokoić głód, trzeba go zjeść więcej. Zawiera niekorzystne dla zdrowia spulchniacze.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: chleb

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje