Reklama

Reklama

Idealna przyprawa dla cukrzyka. Regularnie dodawaj do potraw

Ziele rozmarynu stosowane jest głównie do przyprawiania dań. Warto poznać i docenić również jego walory lecznicze. Rozmaryn działa przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i przeciwbólowo. Pomaga w normalizacji poziomu cukru we krwi, dlatego powinien znaleźć stałe miejsce w diecie diabetyków i osób z insulinoopornością. Warto stosować go dla poprawy trawienia. Co jeszcze warto wiedzieć o rozmarynie? Do czego go dodawać? I kto powinien zachować ostrożność w stosowaniu rozmarynu? Wyjaśniamy.

Rozmaryn - smak śródziemnomorskiej kuchni

Roślina została doceniona szczególnie przez mieszkańców rejonu Morza Śródziemnego, bo też tam ma optymalne warunki do wzrostu. Rozmaryn ma stałe miejsce nie tylko w śródziemnomorskiej kuchni, ale też tradycjach. Z uznawanego za symbol miłości, płodności i lojalności ziela powstawały wianki, którymi zdobiono głowy panien młodych. Rozmaryn był też ważnym elementem zarówno jadłospisu, jak i ozdoby stołu w trakcie uroczystości weselnych. Skojarzenie ze zdrowiem i witalnością nie jest bezpodstawne. Rozmaryn ma wysoką wartość odżywczą, a włączony do jadłospisu może przynieść wiele korzyści. O jakich mowa?

Reklama

Zobacz również: Gotuj jajka w ten sposób. Obierzesz je bez problemu

Rozmaryn dla lepszego metabolizmu

Większość chorób ma swoją praprzyczynę w problemach metabolicznych i dysfunkcjach układu pokarmowego, dlatego zawartość naszych talerzy jest tak ważna. Rozmaryn powinien się na nich znaleźć, szczególnie w jesienno-zimowych miesiącach, gdy wiele osób skarży się na ospałe jelita i spadek sił witalnych.

Rozmaryn stymuluje wydzielanie soków żołądkowych i przyspiesza procesy trawienne. Ma działanie żółciopędne i żółciotwórcze, dzięki czemu usprawnia metabolizm tłuszczów. Poprawia również metabolizm węglowodanów i pomaga w normalizacji poziomu cukru we krwi, stąd jest rekomendowany dla diabetyków, osób z insulinoopornością i genetycznie obciążonych cukrzycą.

Rozmaryn ma pozytywny wpływ na kondycję mikrobioty jelitowej. Działa przeciwzapalnie i antybakteryjnie, a także grzybo- i wirusobójczo, co ma korzystny wpływ na kondycję jelit, a tym samym odporność. Warto włączyć go do diety odchudzającej - usprawniając oczyszczanie organizmu z toksyn i złogów, przyczyni się do uzyskania pożądanych efektów, czyli redukcji masy ciała. Rozmaryn ma dobroczynny wpływ na pracę wątroby.

Zobacz również: Warto dodać do herbaty. Rozprawią się z boczkami i wałeczkami

Rozmaryn: inne korzyści zdrowotne

Lepszy metabolizm jest zapowiedzią lepszego zdrowia całego organizmu. Regularnie spożywany - jako przyprawa, a także w postaci olejku - rozmaryn może pomóc w profilaktyce i leczeniu szeregu dolegliwości, których nie zwykliśmy łączyć z metabolizmem. Rozmaryn nie tylko wzmacnia odporność, dzięki czemu system immunologiczny staje się bardziej odporny na działanie drobnoustrojów chorobotwórczych, ale jest też wskazany w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych - zwłaszcza tych, którym towarzyszy męczący kaszel. Rozrzedzając śluz, rozmaryn działa wykrztuśnie i ułatwia oddychanie. Aktywnie zwalcza wirusy, bakterie i grzyby. Ma działanie przeciwzapalne i delikatne przeciwbólowe. 

Ziele rozmarynu ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwreumatyczne i przeciwmiażdżycowe. Działa uspokajająco, a stosowane regularnie poprawia zdolności poznawcze, takie jak myślenie, zapamiętywanie i koncentracja. Chroni oczy przed tak poważnymi schorzeniami, jak zwyrodnienie plamki żółtej. Korzystnie wpływa na pracę serca.

Zobacz również: Bije na głowę zdrowotne właściwości cytryny. Dodaj do herbaty

Rozmaryn w polskiej kuchni

Rozmaryn nie należy do przypraw, na których bazuje polska kuchnia. Czas to zmienić i zacząć częściej korzystać z jego walorów smakowych, odżywczych i leczniczych tej rośliny. Zarówno świeże, jak i suszone ziele rozmarynu dobrze podkreśli smak:

zup, które powstają na bazie lub z dodatkiem ziemniaków - tak klasycznej, nazywanej też zalewajką, zupy ziemniaczanej, jak również krupniku i zupy krem z ziemniaków,

  • zupy pomidorowej i sosu pomidorowego,
  • dań jednogarnkowych,
  • mięsnych sosów i gulaszów,
  • duszonych, pieczonych i gotowanych na parze ryb,
  • dań na bazie dziczyzny, wołowiny, wieprzowiny i baraniny,
  • duszonych grzybów.

Świeże ziele rozmarynu jest też doskonałym dodatkiem do domowej pizzy, zapiekanek mięsnych i warzywnych, dań przyrządzanych na bazie mięsa z królika, kurczaka, kaczki czy indyka.

Rozmaryn - przeciwwskazania

Spożywanie ziela, a zwłaszcza olejku rozmarynowego nie jest wskazane dla kobiet ciężarnych, szczególnie w pierwszym trymestrze. Nie ma miejsca dla rozmarynu w diecie kobiety karmiącej piersią ani małego dziecka. Powinny unikać go również osoby z nadciśnieniem, wrzodami żołądka i dwunastnicy oraz wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego i chorobą Leśniowskiego-Crohna. 

Czytaj też: Herbata z tym ziołem rozgrzewa, działa napotnie, ale też koi bóle stawów i brzucha

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy